Even voorstellen & enkele "beginners" vragen

• Topicstarter Topicstarter Elvisjunkie
  • Startdatum Startdatum
E

Elvisjunkie

Guest
Hallo allemaal,
Bij deze wil ik me even voorstellen op jullie forum. Mij naam is bas 30 jaar ik kom uit geldrop (5km van eindhoven) en sinds 1 week in t bezit van mijn eerste RC heli. Mijn keuze is gevallen voor de blade 120 sr bnf en heb er een spectrum dx6i bij aangeschaft. In een week tijd het hooveren "redelijk" onder de knie maar natuurlijk niet zonder de nodige brokken: Swashplate naar de kl... , staart motor afgebroken, canopy kapot enz dus... Lekker bezig geweest. Nu heb ik een aantal vragen. Met welke accu's vliegen jullie zoal in le blade 120 sr ? Ik heb 2 lipo's van e-flite 3,7 v 500mha en vind deze nogal tegenvallen (op t mildst gezegd). Èèn v d accu's begeeft t al na 30 seconden en met de tweede lipo mag ik in mijn handen klappen (naturlijk niet tijdens t hooveren) als ik daar twee minuten mee vooruit kan. Hier baal ik ontzettend van. Nu kwam ik op youtube een filmpje tegen van nitrokyosho die uitlegt dat dit een veel voorkomend probleem is en dat je de lipo's met 0,3 mha moet opladen en dat dan de kracht weer terug moet komen, nu ben ik al twee dagen aan t laden op 0,3 mha en even vliegen en daarna weer aan de lader pff. Nu wil ik graag jullie advies over hoe of wat met de lipo's welke lipo's zouden jullie aanraden? Als jullie goeie (web)winkels weten heel graag. Ook zou ik graag tzt het grootste gedeelte van de plastic draaiende delen vervangen voor metalen dit komt voornamelijk nadat ik de swashplate kapot had en op internet heel mooie cnc aluminium tunings delen gevonden heb. Ik kan alleen niks van al dat moois vinden op een nederlandse webshop dit vindt ik wel prettig aangezien ik nog een ontzettende leek bent op dit niveau. Graag jullie hulp/advies
Grtn bas

Welkom hier!

Wel graag af en toe een enter geven en een beetje ruimte in je verhaal maken, het is net of ik een stukje uit een wetsboek voor me zie :mrgreen:
Dat nodigt niet echt uit tot lezen..

Voor je batterijen, als je een echte lipo lader hebt, moet die afslaan als hij vol is.
Is hijcdan te snel leeg, heb je er waarschijnlijk in het begin (toen de accu nieuw was) te lang mee gevlogen.
De lipo gaat kapot van te lang doorvliegen, en overlijdt met de symptomen die je zelf al ondervind.

Dus ff bij de sponsors van het forum aankloppen en verse bestellen.
En opletten dat je stopt voor de heli stopt met opstijgen...

Als je een wat luxere lader hebt kan je ook zien wat het voltage is en hoeveel hij je accu laad, dan heb je een beter idee van de conditie van de accu. En wat student zegt, niet te lang door vliegen

Ik heb geen luxe lader, gewoon de standaard lader van celectra. Dan ga ik maar op zoek naar een paar nieuwe accu's. Hopelijk dat ze ergens op voorraad zijn

Een goede lader is één vd belangrijkste dingens in de hobby. Zonder een goede lader omzeep je de ene lipo naar de andere..

... Graag jullie hulp/advies ...

Als je een nieuwe hobby begint zal je toch ergens moeten beginnen. Als je papa en mama alles voor je kopen is het hendig praten. Of niet?
Bas, je bent nieuw hier, hebt een probleem, je vraagt advies, dan is het wel zo netjes om advies correct te accepteren. Je kunt het altijd naast je neerleggen (zou ik in dit geval zeker niet doen). Zo'n reactie van jou op een advies van mij zou je rechtstreeks in mijn negeerlijst doen belanden.

Handig tooltjes voor selecteren van lader en lader-voeding, denk ook aan de toekomst:
www.scriptasylum.com/rc_speed/chargercalc.html
www.scriptasylum.com/rc_speed/charger.html

Vliegclub bij jou om de hoek
www.ornithos.nl

'Verplicht' leesvoer, sticky/vastgepind bovenaan subforum, bespaart je een keer een kapotte accu en/of brandje.
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
@ ron ik sta ook open voor jullie advies, maar als je een beginner bent zie je door de bomen t bos niet meer...

Om hals over kop je op een nieuwe hobby te storten en er metteen € 1.000,00 tegenaan te smijten is niet mijn manier. Ik wil alleen maar zeggen dat een kind van 14 hoogstwaarschijnlijk geen benul heeft als hij mij gaat vertellen dat ik maar even een betere lader moet gaan kopen. Als jezelf niet eens inkomsten hebt om deze hobby te financieren.

Als je verder gaat is een goede lader een must, maar met een Dergelijk toestel zou de lader net zo duur zijn als het toestel

Financieel niet meteen handig, of je moet zeker weten dat je verder wilt gaan in de hobby

Die opmerking slaat btw nergens op, iedereen hier heeft zo zijn eigen punten, ik ga er voor het gemak van uit dat iedereen even hard voor zijn materiaal moet werken... Misschien is de een er wat langer en enthousiaster voor bezig, maar de moeite moet iedereen er voor doen
Waar ik niet tegenkan zijn mensen die een toestel de grond in boren, lachen en meteen 2 nieuwe halen om meteen weer de grond in te boren.
Verder boeit de inkomstebron me niet erg...

Voor de toekomst, vlieg max 5 minuten met je batterijen, ook al zit er nog zat prik in.
Vlieg je continu tot het gaatje, zijn de nieuwe net zo snel overleden.

@ ron ik sta ook open voor jullie advies, maar als je een beginner bent zie je door de bomen t bos niet meer...

Om hals over kop je op een nieuwe hobby te storten en er metteen € 1.000,00 tegenaan te smijten is niet mijn manier. Ik wil alleen maar zeggen dat een kind van 14 hoogstwaarschijnlijk geen benul heeft als hij mij gaat vertellen dat ik maar even een betere lader moet gaan kopen. Als jezelf niet eens inkomsten hebt om deze hobby te financieren.

Voor de toekomst van de hobby heeft het kind van 14 wel gelijk.
Zoals net gezegd heb je nu die lader niet perse nodig, maar ga je verder is het een eerste ding om te halen.

maaar tipje voor dit forum: we katten niet op leeftijd of inkomsten.
We praten over technische zaken, en soms kost het gewoon geld om een toestel correct te kunnen behandelen.
Dus als je verder gaat met grotere heli's zul je vaker dure adviezen krijgen.
Of die nu van kinderen of bejaarden komen is niet relevant, we praten hier over techniek
Je vraagt hulp, en in dit geval is de 14 jarige eerst
Is het antwoord niet geheel handig, is er snel genoeg iemand die iets anders antwoord.

Jezelf inlezen is trouwens ook altijd een must.
In het algemene electro deel van dit forum staat een sticky over lipo's, waar je al erg veel over het gebruik terug kunt halen

Via de andere zaken die via de zoekfunctie omhoog komen kun je eventueel de antwoorden in je topic op waarheid en betrouwbaarheid checken
Vertrouw je een antwoord niet, stel een vraag
Maar ga niet persoonlijk katten

Toevallig heeft dat kind van 14 meer ervaring dan jou.. Ik ga hier geen tijd meer in steken en zoals ron altijd zegt, op de negeerlijst ermee :mrgreen:

Die bijgeleverde lader hoef je niet per se vervangen, het zal vergelijkbaar of de zelfde zijn als die bij de mcp x wordt geleverd en die voldoet ook wel voor die 1s lipo's.
Voor m'n compass heli is daarentegen de icharger 106b+ 250watt lader net voldoende om de accu's in ~20 minuten te laden. Dus stel dat je nu bijvoorbeeld een 50watt lader koopt en je wilt later een groter model heli (vanaf '500 formaat' zegmaar) dan heb je daar weinig aan.

Nav je bericht denk ik dat je de lipo's te ver ontladen hebt en dat is iets waar lipo's slecht tegen kunnen; daar alles over in het bericht/links van Ron. Je moet zeker niet proberen te blijven vliegen als het vermogen duidelijk zakt.
Op je dx6i kan je een timer instellen, als je die nou gebruikt met een vliegtijd van pakweg 5 a 6 minuten dan gaan je lipo's wellicht veel langer mee.

Elvisjunkie: welkom op dit forum.
Ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je hobby.
Gaandeweg zul je merken dat leeftijd niet bepalend is voor de kwaliteit van iemands adviezen.
Verder adviseer ik je vriendelijk om in de toekomst iets beter na te denken voordat je zulke onnodig kwetsende en ongefundeerde opmerkingen maakt.
Wellicht heeft "het kind van 14" wel met heel hard werken geld verdiend om zijn mooie hobby te kunnen betalen.
En ook al is dat niet zo en kopen zijn ouders alles voor hem: zijn advies klopt wel.

Deze 14 jarige weet veel meer dan jou :rolleyes:
succes met leren.....

ook is dit een van de redenen waarom ik hier gewoon kotsmisselijk wordt ,
van dit soort domme reacties !!

zo ik ga weer ,
zou OOK niet meer posten maar voor deze 14jarige kom ik wel ff langs aangezien hij mij altijd goed geholpen heeft !!!

De mazzel !!!!!! :rolleyes:

Back