Even voorstellen: Mallegat

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Mallegat, 2 nov 2019.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Hallo,
    Na veel op dit forum gelezen te hebben heb ik een poos terug een account aangemaakt en nu dus even voorstellen.
    Mijn naam is Hans, op dit Forum Mallegat. Dat is de naam van het jachtje dat wij gehad hebben en dat we om gezondheidsredenen helaas weg hebben moeten doen.
    Nu, een jaar of 6 later, ben ik begonnen met de bouw van een model van dat scheepje. Een spitsgatkottertje dat in 1953 een prijswinnend ontwerp was van A. Volker, een bekende scheepsontwerper in die tijd. Ons scheepje was in 1974 gebouwd.
    Struinend op het internet om meer over de boot te weten te komen bleek dat het Friesch Scheepvaartmuseum er tekeningen van heeft. Deze besteld en ze na jaren afgelopen zomer tevoorschijn gehaald en begonnen met de bouw.
    Latwerk op spanten met een polyester/glasmat jas aan.
    Daarmee ook een oude hobby weer opgepakt, na een kleine 40 jaar.
    Heel veel spul bewaard, waaronder een Hectoperm en een RC- besturing van Graupner, een Varioprop.
    Het is de bedoeling dat de Mallegat gaat varen met dat spul.
     
  2. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Foto's?
    Is "dat spul" nog functioneel?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het Forum Hans. Leuk zo'n spitsgatter. Wij voeren van 1978 tot 1993 met een 20 voets Oostzeejol.
    Heb je wat meer info over je model, zoals lengte, breedte en gewicht? Die Hectoperm is wel een flinke jongen.
    Bij de besturingsset eerst maar eens kijken of de oude batterijen niet hebben gelekt en daarmee schade hebben aangericht. Je ziet vaak dat de negatieve draden worden aangetast. Kijk maar eens bij black wire disease.
    http://www.hangtimes.com/black_wire_disease.html
    Hopelijk heb je de documentatie nog. Het zou best eens kunnen dat de oude Graupner spullen nog met een negatieve stuurpuls werken en daardoor niet uitwisselbaar of te combineren zijn met nieuwere systemen.
    Maar allicht is het met nieuwe batterijen/accu's te testen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Foto's heb ik niet; ben niet zo'n fotograaf.....
    Of mijn RC van Graupner nog werkt weet ik (nog) niet. het heeft van grofweg 1980 tot nu in de doos gezeten. Compleet met documentatie en de oude accu's er in.
    Allemaal "dood" natuurlijk en die in de zender was gaan "bloemkolen"om het zo te zeggen.
    Bedrading etc. niet aangetast gelukkig.
    Ik wacht met aanschaf nieuwe accu's tot ik zover ben dat mijn bouwsel in de badkuip kan proefdrijven, met werkende aandrijving.

    Of de Graupner met neg. stuurpulsen werkt weet ik niet; ik kon er zo gauw niets over vinden in de boekwerken. Mijn set werkt op 40MHz, kanaal 53 dus geen conflicten met vliegers. Die zitten op 35 MHz zo ik hier gelezen heb.
    Met een inverter schijn je dat puls-probleem te kunnen oplossen. 1x 8 pins DIL IC is kennelijk voldoende, zo zei iemand op een Duits vliegforum me.

    Het echte schip is 8,20 x 2,5 x 0,9 met met 3,55 ton waterverplaatsing. Echt een beauty van een bootje. Even googelen op "Mallemok"en je vind er vast wat over, met foto's. Zoals hier bij voorbeeld

    https://www.google.nl/imgres?imgurl...FAKHYuSCm84ZBAzKAkwCXoECAEQCg&iact=mrc&uact=8

    Mijn tekeningen uit het museum zouden 1:10 zijn (is niet helemaal zo als gevolg van fouten bij inscannen / afdrukken vermoed ik).
    Het model is ca. 1,2 x 0,35 meter. Niet goed op schaal dus maar voor mijn gevoel redelijk goed gelijkend op het echte scheepje en het maakt de lol in het bouwen ervan voor mij niet minder.
    Waterverplaatsing weet ik nog niet. Hopelijk ligt het met alles erin niet te diep en anders wat ballast erin.

    Hectoperm is idd een grote motor. Maar de man bij Quartel, waar ik een Raboesch as en schroef gehaald heb gaf aan dat een 3-blads schroef van 70mm wellicht teveel voor deze motor is.
    De schroefdiameter heb ik gegokt; de diameter van de echte weet ik niet en met veel rekenarij volgens het van den Bussche recept uit HET boek van André Veenstra bleek dat de Hectoperm waarschijnlijk enkele honderden rpm te snel draait (aan de gereduceerde kant).
    In de badkuip, met A-meter erbij en een temp metertje op het motorhuis kan ik eea bekijken.
    Gaat het niet goed, dan zal een kleinere schroef hoogstwaarschijnlijk de oplossing zijn.
    Of een andere motor natuurlijk....

    Nu de schuur in om het dek te schilderen. Kan dat mooi vannacht en morgen de hele dag drogen.
     

Deel Deze Pagina