Even voorstellen

Hallo,

Ik kon geen voorsteltopic vinden dus hier maar even een bericht.
Vind ik altijd wel zo netjes.

Ik ben Marcel, 42 jaar en kom uit Apeldoorn.

Op dit moment ben ik in het bezit van eeb Phantom2 vision+ v3 en een Yuneec q500 4k.

Ik vlieg al een tijdje maar nog geen ervaren die-hard om het maar zo te zeggen.

Ik hoop hier veel info te vinden en hoop mij ervaringen hier ook te kunnen delen.

Gr Marcel

Hallo Marcel,

Hier is genoeg info te vinden over je hobby, zoniet altijd te vragen.

Mijn vraag aan jou: welke vind je fijner.. je Phantom 2 vision+ of de Yuneec q500 4k ?

Wat zijn de voor en na delen tegenover elkaar?

Ik ben in bezit van een phantom 2 vision+ maar zit eraan te denken of een Yuneec 500Q te kopen of een nieuwe Phantom 3 Advance.
Dilemma :)

Hoi Eaglehunter.
Ze hebben allebei hun voors en tegens. Het hangt er ook vanaf wat je er mee wilt doen.
De Phantom is een stuk kleiner dus makkelijke mee te nemen. Ook vliegt de Phantom sneller.
De reden dat ik voor de Yuneec heb gekozen ipv de Phantom 3 is meer dat bij de Yuneec de camera meer naar voren zit. Hierdoor heb je tijdens het filmen geen last van de propeller armen in beeld of bij draaien dat je het landingsgestel ziet. Ook vliegt de Yuneec rustiger en is ie naar mijn idee iets makkelijker te bedienen het gaat net iets gemoedelijker.
Voordeel is natuurlijk ook dat je een scherm op de controller hebt en dat je dus niet meer een app hoeft te gebruiken wat bij mijn telefoon en stroom vrat. Wel zit het scherm op een verkeerde plek en had ik hem liever bovenop de controller.
De RTH is bij Yuneec gebaseerd op de locatie van de controller. Daar vliegt ie naar terug. Bij de Phantom naar de gps coördinaten waar je bent vertrokken. Dit is ook een voordeel t.o.v de Phantom.
Calibreren is dan weer bij de Phantom veel makkelijker en je kan veel meer softwarematig settings aanpassen.
Dit kan bij Yuneec niet.

Verder vindt ik het ook wel mooi dat bij de Yuneec een steady grip zit zodat je ook met de hand nog kan filmen.

Het beste kan je bij een winkel langs gaan en vergelijken.
De Phantom bevalt mij prima maar filmtechnisch heb ik liever de Yuneec door bovengenoemde dingen zoals landingsgestel in zicht e.d.
Qua gebruiksgemak en settings wint dan op sommige punten weer de Phanten.

Het blijft een dilemma. Ze zijn allebei goed.

Gr Marcel

Ik ben inmiddels in een rc speciaalzaak geweest. De Yuneec q500 is wel echt een stuk groter. Wel vind ik hem er mooi uitzien.
Persoonlijk heb ik nooit problemen met de Phantom dat de propellors in zicht zijn. Gewoon de camera iets naar beneden.
Nu je het zegt idd het scherm had beter boven de controller kunnen hangen.

Wat ik weer ideaal vind is dat je een phantom in een rugzak kan doen en zelfs als handbagage mee kan nemen in het vliegtuig. ( heb een broer in spanje wonen dus dan is dat ideaal )
Lijkt me niet makkelijk met een yuneec? De verkoper van de speciaalzaak vertelde wel dat je het onderstel eraf kan halen en dat hij dan heel platis en in een koffer kan. Is dat zo?
De steadygrip is ook weer erg handig maar of ik dat zoveel zou gaan gebruiken?

De snelheid van de drone maakt me niks uit. Hoef er geen wedstrijdjes mee te vliegen het gaat om de beelden.

Welke camera vind je beter? ( 4k is natuurlijk beter maar gebruik je toevallig ook de 1080p optie? )

Als je hem vaak mee wil nemen in het vliegtuig zou ik geen Yuneec kopen. Deze is te groot voor de handbagage volgens mij.
Heb je trouwens nooit problemen gehad met de accu's meenemen in de handbagage. Heb daar wel eens over gelezen dat daar soms moeilijk over wordt gedaan.
Ik heb zelf even gekeken maar het onderstel er afhalen lijkt mij niet wenselijk. tijdens transport.

Filmen in 4k is natuurlijk scherper maar of een gewoon iemand die een filmpje kijk dat verschil ook ziet?? Dat vraag ik me af. Om dat je zelf in 4k filmt ga je daar heel erg op focussen. Het grote voordeel vindt ik de non distortion lens. Dus altijd vlakke horizon. Maar dat heeft de Phantom 3 ook.
Filmen in 4k vreet batterijen dus je vliegtijd wordt wel korter. Ook kost het heel veel data. Daar moet je wel rekening mee houden.

Ik heb de steadygrip nog niet veel gebruikt maar vindt hem wel erg handing.
Ik heb namelijk ook nog een 3axis gimbal voor de spiegel reflex (DJI Ronin-m variant). Dit is altijd een heel gesjouw (en gewicht) om alles mee te nemen. Hiervoor is de steadygrip nu erg handig. Tevens heb ik dan alles in hetzelfde beeldformaat.

Al met al verschillen ze niet erg veel van elkaar vind ik. De Phantom is sneller, kleiner (dus makkelijker te transporteren) De Yuneec is langzamer (wat ik persoonlijk iets makkelijker vindt voor mooie opnames) en heeft een watch me en follow me functie. De met RTH komt ie naar de controller terug.
Bij de Phantom kan je dan weer softwarematig meer instellingen naar je eigen wens veranderen. Dat is dan daar weer erg handing. Ook is de Phantom makkelijker te calibreren.
Persoonlijk geniet bij mij de Yuneec de voorkeur omdat ie naar mijn idee net iets fijner te bedienen is. Maar iemand geeft dan weer de aan de Phantom.

Het is net als met een IPhone en een Samsung telefoon. Ze zijn allebei verschillend maar in grote lijnen doen ze hetzelfde.

Gr Marcel

Inmiddels een 2e handse Yuneec Q500+ gescoord. Deze was als nieuw voor een leuk prijsje met koffer/2 accu's/ steadygrip etc. Het hele pakket.

Vind hem fijner vliegen dan de phantom. Zeker de optie om hem langzamer als snel te laten vliegen is handig.
Ook het ingebouwde scherm op de controller is ideaal en scheelt me veel frustratie ivm de phantom en een telefoon.
Wel weer bagger is het callibreren. Daarvoor is hij weer onhandig groot.
Wel weer een voordeel dat hij groot en zwart aan de onderkant is dat je hem beter ziet vliegen op afstand.
De follow me functie is ook een leuke toevoeging.
De filmbeelden zijn ookduidelijker en scherper dan mijn dji phantom vision 2 plus.
Nog niet zo heel veel gevlogen maar hier ga ik veel plezier mee hebben.

Mooi om te horen dat ie goed bevalt.
Het callibreren is inderdaad bagger. Zeker in vergelijking met de Phantom.
Je moet eerst het noorden opzoeken en daarop richten en dan vervolgens het draaien.
Ik doe het ook altijd zonder de props er op. Dan is het nog redelijk te doen.

Veel plezier er mee.

Gr Marcel

Back