Even voorstellen

Ik heb me onlangs aangemeld nadat ik eerst een tijdje had rondgekeken. Nu ik me heb aangemeld lijkt het me verstandig om me ook even voor te stellen:
Mijn naam is Ton Driessen en ben eigenlijk al 40 jaar actief in de modelbouw. Er zijn wel jaren geweest dat ik er weinig aan gedaan heb maar de laatste paar jaren weer redelijk fanatiek. Mijn interesse is nogal breed. RC electrovliegen (met name f5J), treinen (7 1/4") en RC boten. Mijn bouwkunsten schat ik zelf niet echt hoog in, vandaar dat ik ook voor de alias Freubelaer heb gekozen. Ik vind het echter leuk om van niets iets te maken. Tot nu toe heb ik een historisch schip afgebouwd. Een kleine botter. Die is echter al van een paar jaar geleden:
193149-c3f18fcc44af17cb00606516348c39c8.jpg

Door een noodlottig toeval ben ik in het bezit gekomen van een bouwdoos van de Friesland. De vorige eigenaar (de vader van een vriend van mij) was hieraan begonnen. Echt ver is hij echter niet gekomen. Het begin van de romp was gemaakt. Helaas niet al te nauwkeurig. Die romp heb ik weggegooid en ben van tekening opnieuw begonnen. Zo te lezen hebben dat meer mensen gedaan met de onderdelen voor de romp.
Tot nu toe ziet mijn geknutsel er als volgt uit:

193150-b6731f0d1e1d4fdea2b9f61644ea374a.jpg

Of ik hem af ga bouwen weet ik nog niet. Ik heb helaas links en recht wat fouten gemaakt die niet meer allemaal te herstellen zijn. Tevens staan mij nog heel wat problemen te wachten volgens de beschrijvingen in dit forum. Een draadje ervoor beginnen doe ik sowieso niet. Tot nu toe heb ik al drie Frieslands in het forum gevonden waar ik niet aan kan tippen. Ik blijf die echter volgen en leren. Dat is trouwens op dit moment mijn grootste activiteit: leren van de bouwkunsten van anderen. 26 maart Duizel staat dus ook al in mijn agenda, als bezoeker natuurlijk.

groetjes, Ton

Alvast van harte welkom. En niet te bescheiden hoor - een eigen topic mag je altijd starten, ook al heb je het idee dat je er minder goed in bent. Genoeg mensen hier die je willen helpen en je advies kunnen en willen geven. En hoe goed en natuurgetrouw je een model wilt maken bepaal je uiteindelijk helemaal zelf!

En op basis van de eerste foto valt het volgens mij best wel mee....

Hans,

Bedankt dat je me een hart onder de riem wil steken maar volgens mij heb ik bij de boeg behoorlijk zitten te prutsen.
Friesland boeg.jpg

Dat krijg ik nooit meer goed. Hoeveel er echter zichtbaar van blijft weet ik niet. Ik heb de boot daarom ook meer dan een jaar niet meer in handen gehad. Aangezien ik echter teveel vliegtuigen heb en het RC varen niet meer zie zitten wil ik toch wat te knutselen hebben. Ik ben daarom ook zeer belangstellend jullie project Duyfken aan het volgen.

Ton,

Uiteraard valt er altijd het nodige te verbeteren aan iets wat je al wat langere tijd geleden gemaakt hebt - en zeker als je andere topics volgt. Maar iedereen zet zijn eigen standaard, en ook al heb je het idee dat je beplanking niet klopt, dan nog kan je aan de rest van het schip je skills alleen maar verbeteren. De Friesland staat bekend als een lastig schip qua ornamenten en verdere afwerking (zie o.a. het verslag van Chris van der Linden die daar ook tegenaan liep), maar je kunt er iets moois van maken.

Een optie die je zou kunnen overwegen is een deel van de beplanking - en dan met name de berghouten - te slopen en de hele romp te voorzien van een tweede laag (of derde?) nieuwe beplanking in 1 mm dikte. Dit dan te doen op de wijze zoals die in principe zou moeten en in diverse verslagen ook te zien is. Pietsan (bouwt de Diana) heeft daar wel het nodige over geschreven waar je wat aan hebt.

Hans,

Ik denk dat ik voor de eerste optie ga. Ik accepteer de blunder die ik gemaakt heb en laat het zo zitten. Die fout maak ik in ieder geval nooit meer (tenminste dat zegt de ezel!). De bijdrages van Chris en Ruud hebben me eigenlijk doen besluiten om de Friesland weer op te pakken. Daarvoor had ik alles wat Hans van Halteren over de Friesland geschreven heeft al uitgeprint. Het verslag van Pietsan heb ik ook door zitten te lezen. Respect! of ik dat niveau ooit zal halen verwacht ik niet.
Doordat ik vandaag verplicht vrij had, mijn vrouw wel aan het werk was en ik buiten niets kon doen heb ik de hele dag aan de boot gewerkt. Ik begin er eigenlijk weer plezier in te krijgen. Eens kijken hoe lang ik dit volhoud.

Back