Even voorstellen

Hallo allemaal,

Zeg maar Gerrit. Ik kijk al een poosje mee en ben kort geleden lid geworden.
Vroeger (zo'n 30 jaar geleden) veel met RC gedaan. Vliegen (brandstof, elektro en zweef), varen (brandstof, elektro en zeil), rijden (on- en offroad, brandstof en elektro). Het enige dat ik toen niet aandurfde was helikoptervliegen. Dan kon ik hem tenminste niet slopen, wat me met andere dingen regelmatig lukte.
Door omstandigheden (keuzes maken) de hobby opgegeven, maar het blijft altijd een beetje jeuken.

Al weer een poosje geleden voorzichtig begonnen met multicopters. Begonnen met een Cheerson CX10 (enkele) en veel in de woonkamer geoefend. Veel props verbruikt, maar de planten waren keurig gesnoeid :) Buiten vliegen kon uiteraard nauwelijks omdat het dingetje te licht is voor een beetje wind.
Overgestapt naar een JJRC H22. Een geweldige overstap. Voor mijn ervaring best snel. Daar vlieg ik momenteel veel mee (zo'n half uur tot een uur per dag). Soms binnen, maar meestal buiten. Tot een windsnelheid van plm 6 m/s prima te doen. Daar boven wordt het wat uitdagend, erg opletten.
Momenteel zit ik te wachten op de XK X251 Whirlwind die ik heb besteld. Mijn eerste brushless. Tandje groter en een stuk sneller. Ik heb er hoge verwachtingen van.

Wie weet komen we elkaar eens tegen.

Welkom. Ik heb zelf de X251. Is inderdaad best pittig voor een 2S setup. Heb je deze gekocht met de bedoeling om acro (zonder self leveling) te kunnen vliegen? De latere versies van de X251 hebben deze mode namelijk niet meer, en je kan dan alleen kiezen tussen self leveling zonder flips, en self leveling met flips als je de stick vol naar rechts, links, voor, of achter beweegt. Vliegt nog steeds prima, maar is dan niet meer geschikt als acro trainer.

De X7 zender die erbij zit is trouwens erg bruikbaar. Deze is compatibel met Futaba S-FHSS protocol, heeft 10 geheugenplaatsen voor andere modellen, en met een bijpassende ontvanger kun je ook andere quads vliegen. Ik vlieg er onder andere ook deze mee:

attachmentNew.php

Hoi,

Ik heb hem niet voor acro gekocht, hoewel ik het misschien ooit wel ga proberen.
Als het goed is kun je een menu-setting op de controller veranderen (ben even kwijt welke, maar is zo weer te vinden). Dan moet je de echte acro-mode terug hebben. Een van de levels moet 41 of minder zijn om self leveling uit te schakelen.
Ook het maximaal vermogen van de motoren (staat standaard geloof ik op 75 of 80%), jaw, pitch en roll zijn helemaal aan je wensen aan te passen. Via youtube is een en ander wel te vinden.
Vooralsnog ga ik hem eerst maar leren vliegen zoals mijn JJRC nu. Gedachtenloos alles kunnen en weten hoe hij reageert.

Dat activeren van acro door de gyro waarde aan te passen, werkt alleen op de 1e serie van x251. Bij latere series kun je dan alleen maar switchen tussen self leveling met of zonder auto-flips bij volledige stickbeweging.

Je kan inderdaad van alles programmeren. Throttle curve, dual rate, etc. Daarom is de zender ook zo geschikt om andere quads te vliegen. Ik heb momenteel 5 verschillende quads erop zitten, X251, X100, Tarot 130, Tarot 150 en Phoenix 210. En ik zou ook nog mijn XK K110 heli eraan kunnen koppelen.

Zet het vermogen trouwens niet op 100%, dan kan de quad raar gaan doen bij snel klimmen. Hij heeft dan geen ruimte meer om nog bij te regelen, als alle motoren op volle snelheid draaien. Meeste zetten hem op 90 of 95%. Punch genoeg, als je tenminste betere accu's neemt. De standaard accu is wat soft. Ik gebruik NanoTech 950, en die passen perfect. En in tegenstelling tot sommige NanoTech, hebben deze wel een goede levensduur.

Let trouwens op, als je de X251 hebt, is het slim om een paar schroeven in te korten. Het is gebleken dat 2 schroeven van het landingsgestel tegen een chip van de ESC aan drukken, en deze na een tijdje zullen slopen. Dit topic geeft wat meer uitleg:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2650813

Dat niet op 100% zetten is een goeie tip. Bedankt. Ik vind een punch out toch al niet zo boeiend. Dat doe je een paar keer en klaar. Vreet vermogen en voegt voor mij niets toe.
Ik heb het verhaal van die 6g/3d switch toch echt anders begrepen. Wat jij aangeeft klopt inderdaad bij de opvolgende versie, maar dat is de standaard programmering van die switch. Die geeft nu inderdaad geen echte 3d, maar rattitude (of hoe je dat schrijft). Als ik het stukje over die instelling tegenkom zal ik het posten voor wie belangstelling heeft. Voor mij hoeft acro (voorlopig?) niet.
Als ik nieuwe accu's nodig heb zal ik aan NanoTech denken. Nu heb ik er al drie extra bijbesteld. Ik wil ze net als nu bij de JJRC gaan rouleren, zodat ik niet snel misgrijp.

Bij de eerste versie was de zender standaard geprogrammeerd dat ongeacht de positie van de 3G/6G switch, de quad in self leveling bleef. De gyro was ingesteld op 75 voor beide standen van de schakelaar. Ik heb dat aangepast naar 41/42 en dan heb je op de 1e versie X251 echt acro. Als je de quad op 30 graden roll zet, en stick loslaat, dan blijft 'ie zo goed als 30 graden aanhouden, en intussen wegdriften, terwijl met self leveling, de quad binnen een seconde weer recht hangt.

De latere versies hebben iets wat op rattitude lijkt, al ben ik er nog niet achter of de quad gelijk door blijft draaien als je de stick vol naar een kant houdt, of net als de JJRC JJ1000, op 100% setting, een auto flip maakt, even stopt, en dan weer een auto flip maakt.

Ik zou nog een exemplaar van de 2e versie krijgen, om de review op RC Groups compleet te maken. maar tot op heden niet gezien.

En denk aan de schroeven, het stukje wat ik net heb toegevoegd aan mijn vorige antwoord. Menig 251 is daar al door gesneuveld...

Ja, van die schroeven had ik inderdaad gelezen. Goed om er nog even op te wijzen (was het al weer half vergeten). Wel slordig trouwens om hem zo te leveren, maar goed zo kunnen we elkaar helpen.
Net als het voor de veiligheid even de propmoeren (heet dat zo?) even natrekken bij levering. Ik heb voor de veiligheid meteen een setje meebesteld. Een CW moer vind ik zeker wel in een van mijn vele bakjes, maar CCW betwijfel ik.
Als ik vragen heb zal ik zeker verschijnen.

Bedankt zover

Slim om aan extra moeren te denken. Ze zijn namelijk 4mm, en geen 5mm, zoals meer gangbaar. Weinig mensen zullen 4mm CCW in hun reserve-bakje hebben liggen...

Back