Even Voorstellen

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door wesley mouthaan, 19 nov 2016.

  1. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Beste leden,

    Na een lange tijd gluren toch maar even aangemeld om me te kunnen voorstellen. :)

    Ik ben wesley mouthaan 29 jaar uit Hoogvliet-Rotterdam, Ik ben 11 jaar werkende bij de EECV in de Europoort.
    Ik kom echt uit een droge bulk familie en hebben allemaal een passie voor de haven.
    Ik heb het geluk dat ik op de kraan zit en ik het beste uitzicht heb van de Rotterdamse haven, ik zie alles binnen komen en vertrekken.
    Ik vind al dat groots mooi ( behalve de Berge Stahl :hammer:niet leuk om te lossen) maar mijn grote liefde ligt toch bij slepers en drijfkranen, ja ik weet het ik werk bij het verkeerde bedrijf maar dit kwam op mijn pad en heb het reuze naar me zin.

    Ik heb in het verleden de banckert gebouwd en heb eigenlijk nooit meer een werkschip gebouwd, was jong weinig geduld en wilde snel varen.
    Heb toen een Deep-V romp gebouwd met een water gekoelde zenoah motor leuk maar toch niet mijn ding.
    Tijd gerommeld met auto's 1:10,1:8 en uit eindelijk 1:5 Dit heb ik een paar jaar gedaan was super leuk.
    Maar nu ik Huisje boompje beestje leven heb en een dochter van 3 begint het toch weer te kriebelen.


    Door dat mijn vader bij EBS werkt en op de Gigant heb ik tekening kunnen regelen van deze drijfkraan.
    Nu twijfel ik alleen wat ik moet doen, drijfkraan bouwen (wat ik heel graag wil) of weer even inkomen en een sleper bouwen.
    Het liefst bouw ik een AST Tug die zie ik tenslotte elke dag, wat een waanzinnig geluid als die vol gas gaan trekken.
    Het enige wat mij beetje tegen houd is de schotel aandrijving, ik heb nog niet de kunde om dit te maken en kopen tja heb de prijzen gezien dat zie ik niet echt zitten.
    Ik ga me zelf niet de hemel in prezen hoe handig ik ben, maar heb zeker geen 2 linker handen en ben gek op uitdagingen.

    Dus mensen bij deze wil ik u vragen om advies leuke modellen om te bouwen (slepers ) of me zelf gewoon lekker in het diepe gooien en de drijfkraan maken:weetnie:


    Sorry voor de slechte spelling en grammatica school was niet mijn ding zeg maar:hammer::hammer:
    ps heb dit even snel voor dat ik naar me werk moet getypt maar moest even me hart luchten :beer:

    Mvg wesley
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Keurig gedaan hoor.

    Maar zou je niet liever wat anders bouwen dan een sleper of aht, daar zijn er al zo veel van.
    Bovendien weinig uitdagend, want het is niet meer dan een motorbootje met een trekhaak.

    Dat is dan weer jammer, het is geen facebook hier, beetje ouderwets taalgebruik is wel zo prettig.
    En als je echt niet weet of het mijn of mein moet zijn, gebruik dan m'n.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het forum Wesley! Er zit hier een hoop kennis en er is goede wil om mensen bij hun hobby te helpen. Neem lekker de tijd en lees je goed in bij de sleepboten en de hijskranen. Bouw je kennis en kunde rustig op. Ga hier en daar (clubs) eens kijken wat er wordt gebouwd en laat je voorlichten hoe het werkt. Ik heb zoals Baggeraar het stelt 2 van die motorbootjes met een trekhaak. Eentje uit 1976 en de ander uit 1982, maar die ben ik pas in 2009 aan begonnen. Buiten veel bouwplezier beleef ik er ook vaarplezier aan. Maar een sleepboot en ook andere havenwerktuigen komen het best tot hun recht als je ze iets laat doen. Een sleepboot moet je lekker laten trekken en een havenkraan met grijper moet je iets over kunnen laten slaan. Neem lekker de tijd om je te orienteren en ga dan lekker bouwen. Houd er wel rekening mee dat je (echte) bouwtekeningen om moet zetten naar de gewenste schaal en goed rekening moet houden met (de dikte van) je bouwmateriaal. Grijp om te beginnen niet te hoog en houdt het overzichtelijk. Schaf geen dingen aan die niet direct nodig hebt. Dat schrijf ik niet om je te ontmoedigen, maar om teleurstelling te voorkomen. Succes verder en hou een bouwverslag bij. Bijkomstigheid is dat dan ook je taalvaardigheid en typekunst zich verder ontwikkelt. Gr. Klaas.
     
  4. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Om gemotiveerd te blijven wil ik wel iets bouwen wat ik leuk vind, zo zou ik dus nooit een Berge Stalh kunnen bouwen :p
    Trouwen veel respect voor die man die hem heeft na gemaakt.( alleen jammer dat ruim 1 vierkant is:oops:)
     
  5. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ben ik al druk aan het doen, heb al gezien dat ik hier zeer veel kan leren :thumbsup:.
    Ik kan alleen nog niet kiezen wat ik wil gaan bouwen,mijn keuze gaat alleen steeds meer naar een drijfkraan doordat ik met Martin verhage wat tip had gekregen.
     
  6. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    [​IMG] [​IMG]
    Dit is dus mijn uitzicht.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2016
  7. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    En daar krijg je ook nog voor betaald?!?
    BOFKONT :yes:

    Misschien wedden op twee paarden? 1 eenvoudig project om er in te komen en al snel te kunnen varen en 1 uitdagend project helemaal naar jouw zin om te bouwen.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wesley, met zo'n werkplek zou er weinig uit mijn handen komen. Had alleen maar tijd om te kijken. Bertus en ik zijn samen ongeveer 5 x zo oud als jij en hebben alle tijd om diverse dingen tegelijk aan te pakken. Op jouw leeftijd en met een gezinnetje ligt dat anders. Maar goed, je wilt iets beginnen en je handen jeuken. Je hart ligt bij een drijvende kraan en dat kan ik met in combinatie met jouw werk op een brugkraan wel begrijpen. Is het een optie om het nuttige en het aangename met elkaar te verenigen en te beginnen een goed werkende (speelgoed)grijper te bouwen voor je dochter? Met wat erwten en bonen of rijst en een paar bakjes kan ze daar een hoop plezier aan beleven. Intussen ben jij lekker bezig, zie je wat er aan de grijper kan worden verbeterd en is er tijd om na te denken hoe de machinekamer van je model er uit gaat zien. Deze winter zal er in Goes wel een modelbouwbeurs zijn. Meestal zijn daar demonstraties met werkende kranen en is er gelegenheid om bij de bouwers je licht op te steken. Onder andere wat je met en "zonder" speciaal gereedschap kunt bouwen. Je kunt je beter 3 maanden oriënteren op wat je kunt en wat je wilt dan dat je (te) snel begint en er na enige tijd achter komt dat je op dood spoor zit. En het moet ook allemaal een beetje in je huisvesting en huishouding passen. Succes verder met je mooie werk en hobby. Gr. Klaas.
     
  9. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ja mooi he! ga nog steeds met plezier naar mijn werk.

    Ja aan zoiets zat ik ook te denken, maar m'n oog blijft steeds vallen op de Fairmount alpine vind dat model ook heel mooi.
     
  10. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ik krijg altijd modelbouw kriebels in de winter, vorig jaar had ik dat ook al alleen toen is het er niet van gekomen door privé omstandigheden.
    Ik denk dat ik morgen avond gewoon weer even bij de modelbouw vereniging hier in hoogvliet en me daar ook nog even laat informeren, kan geen kwaad denk ik en me ook maar gelijk even inschrijf.
    Ben daar vorige jaar ook al een keer geweest en kreeg zoveel informatie daar, De oudere generatie doet niks lievers als de "jongeren" te helpen en te leren dit merk ik ook op het forum :thumbsup: dit is heel fijn als je leergierig ben.
     
  11. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Heel verstandig!
    Ben een paar jaar geleden in Hoogvliet geweest op de Werkschependag. Met mijn P59. GAAF!
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hoogvliet is een prima club met heel veel kennis. Uitstekend idee om daar "kennis te tanken".
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ben dit voorjaar nog met een vakantievriend boven in de kraan geweest. Bedieningsruimte en de machine kamer daarboven met alle kabels ed. Hij werkt daar al 40 jaar. Geweldige ervaring en begrijp dat je met plezier naar je werk gaat. Succes met je keuze.
     
  14. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    [​IMG]
    Foto Richard Telder
     
  15. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Waanzinnige Foto !
     
  16. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Kreeg nog een email van een clublid, oude foto van mijn vader en zijn drijfkraan.
    [​IMG]
     
  17. RUACH

    RUACH

    Lid geworden:
    11 mei 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Terneuzen
    Heeft er ook iemand bouw tekeningen van een eenvoudige zand grijper b.v hoe dik koper is makelijk te solderen enz voort
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Een eenvoudige grijper bestaat niet.
    Voor een grijper, heb je twee draden nodig.
    De ene voor het hijsen en de andere voor het sluiten van de grijper.
    Momenteel ben ik bezig met een modelkraan voor grijperbedrijf.
    Deze heeft twee kabeltrommels, de ene voor hijsen en de andere voor het sluiten van de grijper.

    Kabeltrommels.jpg

    Toevallig heb ik ook nog een oude speelgoedkraan met een grijper.
    Ook deze speelgoedkraan heeft twee kabeltrommels.
    Op de foto de kraan met grijper en voor de duidelijkheid een stoktje tussen de draden(kettingen)
    Dit is een z.g. "stangen grijper"
    Speeelgoedkraan.jpg

    Je hebt de site gebruikt van een EECV medewerker.
    Op deze kranen worden 4 draadsschaargrijpers toegepast, met een eigen gewicht van ca. 17 ton en een laadvermogen tussen de 13m3, ijzerertsconcentraat 3,3, en 40m3 voor kolen.
    Nu aan jouw, hoe wil je de grijper bedienen?
    Misschien kan je contact opnemen met de Modelbouw Groep Devel: www.modelbouwgroepdevel.nl
    In deze modelbouwgroep zijn er diverse bouwers van mooie grijpers, en ook kennis over het besturen van een grijper.
    Veel succes, groet, Henk

    Even ter afsluiting, er bestaan ook ééndraadsgrijpers, deze worden door een trekdraad geopend.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2021
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Welkom Wesley, op dit mooie forum.

    Euhhh dat is niet zomaar een ding met een trekhaak, daar zit meer techniek in dan je denkt, ik ben nu al 1,5 jaar met de Enterprice (waar de romp al van klaar was 35 jaar terug) bezig en nog niet af.
    grt peter
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2021
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne

Deel Deze Pagina