Even voorstellen

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Maarten Kylstra, 26 okt 2021.

Tags:
  1. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hallo allen op dit forum, ik stel mij hierbij even voor.

    Ik ben Maarten, 65 jaar oud en wonende in het mooie Wijk bij. Duurstede. Onlangs heb ik mij ook aangemeld voor dit forum. Nu, na lange tijd gescheiden te zijn, alleen wonend, geen kinderen meer aan huis en nu bijna een jaar met pensioen heb ik de stap gezet om na ruim 35 jaar de modelbouw van varende schepen weer op te pakken. Na het inrichten van één van de kamers op zolder tot “werf" ben overgegaan tot de aanschaf van een bouwdoos van de ons aller welbekende Furie. Dit omdat ik dacht na zo’n lange tijd niet gebouwd te hebben makkelijk te beginnen. Ik heb de bouwdoos van Deans Marine gekocht. Nu was mij wel bekend dat deze bouwdozen niet uitblinken in pasvorm en dat er her en der wel geschuurd en geschaafd zou moeten worden. Maar wat viel het mij tegen toen ik de doos opende. Een polyester romp die her en der wat afwijkingen vertoond die, omdat het polyester is, niet gecorrigeerd kunnen worden. Voorts de nodige HIPS platen met laser gesneden onderdelen die bij passen veel ruimte overlaten in de romp en diepgetrokken plastic onderdelen waarvan je de locatie op het schip maar moet gokken. Na wat meten en rekenen blijkt de schaal niet de vermelde 1:48 te zijn, maar 1:44ennogwat. Gelukkig had ik uit mijn oude bouwperiode de NVM tekening ook nog en kan ik met wat rekenwerk e.e.a.wel reproduceren. De toen gebouwde modellen, de Thames tug Cervia en de Furie heb ik helaas niet meer.

    Goed, het is niet de bedoeling hier een bouwverslag neer te zetten, maar het leek mij leuk bij het mij voorstellen ook even wat start wetenswaardigheden te delen.

    Veel bouwplezier allen en wellicht zien wij elkaar wel ergens.

    Groet,
    Maarten
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Maarten,

    Welkom hier.
    Wat betreft vorm- en schaal vast hebben meer fabrikanten last mee. Mijn ervaring is dat het meestal de "in de buurt van" schaal is maar over het algemeen wel goed mee te werken.

    Ga je nog wel een bouwverslag ervan bij houden?

    groet,
    Mathieu
     
  3. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dag Mathieu. Een beetje mindere vormvastheid kan ik mee leven, maar een schaalverschil van 9% vindt ik wel erg offscale. Maar we zullen zien wat we er van kunnen maken. Moet toch gaan lukken als kleinzoon van een scheepsbouwer.
    Ik zal mijn best doen een bouwverslag bij te houden en te plaatsen.
    M.K.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina