even voorstellen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JaapKouw, 14 jan 2023.

  1. JaapKouw

    JaapKouw

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik kan nergens een " even voorstellen" pagina vinden dus dan maar hier. Ik ben 61 en heb in mijn enthausiasme een stoommachine gekocht voor mijn zoon als cadeau voor zijn afstuderen. Het is een machine zonder ketel en ben op zoek naar:
    * tekeningen van een ketel om zelf te maken
    * voor- en nadelen van perslucht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy en Potter vinden dit leuk.
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Welkom Jaap,

    In het tekeningen archief van de NVM zijn tekeningen van stoomketels te vinden. www.modelbouwers.nl tekeningen.
    Voordelen perslucht: schoon, veilig en direct beschikbaar.
    Nadelen perslucht: geluid van de compressor, niet echt en een condens smeertoestel werkt niet.

    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jaap, Welkom.
    Je stelt een simpele vraag, die niet simpel is tee beantwoorden.
    Evenals wat Jan Walpot schrijft, is perslucht schoon en veilig.
    Indien je een geluid gedempte compressor koopt met een smeertoestel, dan kun je de machine laten draaien.
    Het echte werk is natuurlijk onder stoom en hier beginnen de problemen.
    Het grootste probleem is, dat je een ketel moet maken, die voldoende stoom levert om de machine te laten draaien.
    Als ik op de foto kijk, schat ik, dat het een redelijk grote twee cilinder dubbelwerkende stoommachine is.
    Dit soort machines vraagt een grote stoomproductie van de ketel.
    Voor het bepalen van de benodigde stoomproductie is het nodig om de zuigerdiameter en de slag te weten, uitgaande van een toerental van ca. 300 omw/min.
    Kun jij deze afmetingen doorgeven, zodat de benodigde stoomhoeveel berekend kan worden?
    Ik schrijf dit niet om moeilijk te doen, maar de machine bepaald de grootte van de ketel.
    Er is niets zo frustrerend als dat je na weken werk er achter komt, dat je gemaakte ketel niet voldoet.
    Hopelijk kun je iets met mijn advies.
    Voor een indruk van mijn stoominstallatie zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-42#post-4248120
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Mooie machine met een strak, "modern" uiterlijk.:kwijl:
    Een bijpassende ketel maken is vlgs mij de moeite meer dan waard.
    Eerst de benodigde grootte bepalen dmv berekening zou ik zeker doen, zoals Stoompomp adviseert.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Potter vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is een behoorlijk grote stoommachine.
    Boring(geschat) 25mm, slag 50mm geeft een slagvolume van afgerond 24,5cm3
    Het is een tweecilinder dubbelwerkend geeft 4 vullingen per omwenteling, geeft 98,2cm3
    Bij een toerental van 300 omw/min is er aan stoomvulling nodig 29,46 l/min!
    Bij 3 bar geeft de verdamping van 1cc water 442 cc stoom, dus te verdampen 66 gr/min aan water.
    Volgens de PED (Pressure Equipment Directive), opvolger Stoomwet, zijn kleine modelketels tot een waterinhoud van 2liter vrij van keuring.
    Het is duidelijk, dat dit soort keteltjes te klein is voor deze machine, na 3 minuten is de ketel leeg.
    Je hebt dus een ketel nodig met een veel grotere waterinhoud.
    Deze grotere ketels vallen onder de PED eisen van keuring en certificering.

    Gelet op het laatste lijkt het mij aan te bevelen om het idee van onder stoom draaien te vergeten.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Henk,

    Mijn Clayton steamwagon heeft een boring x slag van 25 x 38mm
    De staande vlampijp ketel heeft een inhoud van 1,5 liter.
    Die ketel is op 3 bar werkdruk echt niet in 3 minuten leeg.
    Ik denk dat de stoommachine zoals getoond op de foto best mooi zal lopen op zo'n 120-150 toeren, 300 lijkt mij voor zo'n machine best snel.

    In de berekening is uitgegaan van een voldruk machine, wel veilig voor de berekening maar wellicht zijn er toevoer lappen bij de schuiven gebruikt?

    Ik denk dat een goede waterpijp ketel deze machine wel kan laten draaien.

    De ketel van Van Rooijen in het handboek laat een 1 cilinder en een 2 cilinder machine draaien, welliswaar met 15mm zuigers, maar wel met meer dan 300 toeren.

    Diezelfde ketel heb ik ook, en deze heeft geen moeite om mijn Clayton machine te laten draaien.
     
    Potter en Gea vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij een machine met een schuif met lappen, heb je het probleem van het expansievoud.
    Daar ik deze niet kende ben ik bij mijn antwoord uitgegaan van een voldruk machine.
    Terug naar de Clayton, deze heeft een stoomvulling per cilinder van 3/4 t.o.v. de betreffende machine.
    Verder, het toerental van b.v. 150 omw/min is de helft en geeft als stoomvulling: 3/4 x 1/2 = 3/8 van de betreffende machine.
    Bij deze waarden is de benodigde stoomproductie/water verdamping beduidend lager.

    Bij de machine van de vragensteller.
    Indien het toerental van 300 naar 150 omw/min gaat, dan dient vervolgens de helft aan water verdampt te worden.
    Oorspronkelijk 29,46 cm3/min wordt 14,73 cm3/min.
    Deze hoeveelheid is te doen met een ketel van maximaal 2 liter inhoud.
    Echter, dit vraagt toch een ketel met een behoorlijk VO, verwarmend oppervlak en een krachtige brander, ca. 2,5kW.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina