Even voorstellen...

Hallo medemodelbouwers,
Ik ben Axel, uit Brabant.
Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik met pre pensioen ben heb ik afgelopen winter de "Zwarte Zee" gebouwd met veel plezier.
Al een paar keer lekker wezen varen (ook met sleep) en dat ging heel goed.
Tot 2 dagen geleden. Toen stopte alle electronica met werken. Sindsdien werkt niks meer. Stuur servo doet het af en toe een beetje, de motor doet helemaal niks meer, ook niet als ik die kort rechtstreeks aan de accu hang (6v 10Ah lood accu) De accu goed opgeladen, gaf 7 volt aan op de multimeter.
Ik dacht eerst dat het de regelaar was, dus een andere geplaatst, zelfde resultaat.
Wat doe ik verkeerd???

Ja, dat is pech hebben Axel. Denk dat je niets verkeerd doet. Zonder meer info is het moeilijk gissen wat er aan de hand is. Toch maar een poging wagen. Maak je gebruik van een motorregelaar (ESC) met BEC?
Dan zou het kunnen dat de BEC voorziening hapert. Die levert de 5 Volt spanning voor de ontvanger en servo. En toen je de motor rechtstreeks op de accu aansloot was de regelaar toen afgekoppeld aan de motorkant?
Zou je eens aan kunnen geven om welke attributen het gaat? Merk en type regelaar. Merk en type motor. Merk en type zender/ontvanger.
Als je ontvanger en servo geschikt zijn voor 6 Volt, dan zou je de ontvanger rechtstreeks op de vaaraccu aan kunnen sluiten en kijken of de zender/ontvanger/servo werkt. En als je alleen de motor rechtstreeks op de accu aansluit, wat doet de accuspanning dan? Stort die spanning dan in dan is je accu de oorzaak. Stel even dat de accuspanning onder belasting inzakt, dan kan de BEC in de regelaar geen 5 Volt meer leveren voor de ontvanger en blokkeert alles. Al denkende en schrijvende gaat mijn verdenking uit naar de accu. Zonder belasting levert ook een slechte accu 7 Volt.
Heb je toevallig een autolamp (koplamp)? Kijk eens wat de accuspanning doet als je die aansluit. In principe zou de spanning dan niet verder mogen zakken dan 6 Volt. Bij sommige regelaars heeft de BEC problemen om 5 Volt te leveren als de accuspanning onder de 6 Volt zakt. Kijk maar of je met deze info vooruit kunt. En laat even weten wat de bevindingen zijn. Altijd leerzaam voor jezelf en de meelezers. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dit kan echt van alles zijn.

Begin eerst eens de installatie te beschrijven:
Welke zender (merk en type)
Wat voor stroombron in de zender? Is deze stroombron vol? Geeft hij de juiste spanning af?
Gebruik je een ontvangeraccu?
Welke regelaar (BEC of niet?)
Motorspecificaties?

Het feit dat de motor rechtsstreeks aan de accu niks doet is raar als het een borstelmotor is, maar als het een borstelloze motor is, klopt dat wel en mag je blij zijn dat er niet iets is gaan roken.

Heeft deze info je wijzer gemaakt Axel? Gr. Klaas.

Back