Even voorstellen

Beste turbinebouwers,

Ik ben Egon van der wal alias Groover.:grin:

Ik ben 32 en woonachtig in de buurt van Roosendaal

Al lang ben ik met modelbouw bezig ,turbines in het bijzonder.

Diverse projecten heb ik gebouwd o.a.

turbo omgebouwd tot gasturbine met een stuwkracht rond de 30kg,
lopend op kerosine.

Kj66 onderdelen gekocht en de motor verder zelf afgebouwd.
Later deze motor in een 1:8 on road chassis gebouwd.

Verder vaar ik nog met powerboten.:cool:

In de toekomst ga ik proberen om een turbine in een powerboot te bouwen

Ik heb hiervoor al een boot liggen.

Verder hoop ik veel te kunnen leren van andere bouwers.

als ik het goed heb heeft jaap gaasbeek ervaring met speedboten,en is al jaren bezig een zelfbouw turbine aan het draaiend te krijgen.
wie weet kan je er wat van leren(of niet)
sucses met je project,gaat wel lukken.gr henk

He hallo Egon.

Leuk dat je ook op het forum zit.

We wonen niet ver uit elkaar .

Leuk die turbines , jij met de boten ,en ik met de pullers.

Succes , en laat maar wat foto's zien.

Mvg,

Martin.

Hallo Martin,

Leuk om je op dit forum tegen te komen, dat is lang geleden.

Ik heb in het verleden al is met je gesproken tijdens een tractorpulling
wedstrijd in made.

Ik heb er grote bewondering voor dat je fanatiek doorgegaan bent
al die tijd.

Mischien kunnen we een keer wat afspreken ik zou graag is met je praten over turbines.:o
Mvg. Egon

Hallo Egon.

Dat komt goed,alleen moeten we dit een keer doen na het micropulling seizoen , want het is momenteel een beetje druk ,en natuurlijk in tussen tijd ook bezig met andere projecten .

We spreken wel een keer af,

Groetjes,

Martin.

@egon

Hee wat leuk een turbine in een boot, ik denk dat jij wel youtube hebt bekeken en daar is al te zien dat het niet nieuw is een turbine in een boot, ook weet ik dat er mensen zijn die een turbine in boot aan het maken zijn in Nederland, maar deze mannen schrijven niks hier op het forum.

Ik zag dat jij Martin kent nou dan zou ik zeggen deel je hobby met hem, hij weet erg veel van turbine`s, smerig veel hahahahaha, toppie toch.

Vriendelijke groet Jaap Gaasbeek

@egon

Hee wat leuk een turbine in een boot, ik denk dat jij wel youtube hebt bekeken en daar is al te zien dat het niet nieuw is een turbine in een boot, ook weet ik dat er mensen zijn die een turbine in boot aan het maken zijn in Nederland, maar deze mannen schrijven niks hier op het forum.

Ik zag dat jij Martin kent nou dan zou ik zeggen deel je hobby met hem, hij weet erg veel van turbine`s, smerig veel hahahahaha, toppie toch.

Vriendelijke groet Jaap Gaasbeek
Jaap,
Ja , ik speelde al met die gedachte pakweg 3jaar geleden.
Naast veel andere ideeen voor projecten met turbines.

Nu heb ik denk ik een geschikte boot ervoor ,een hydroplane.;)

Nu zit er een 26cc benzinemotor in waarmee ik eerst de vaareigenschappen wil bekijken.
Turbine weet ik nog niet ,mischien single shaft of freepower.:confused:

Eerst moet ik er meer over weten.

Mvg. Egon

Hallo Egon.

Dat komt goed,alleen moeten we dit een keer doen na het micropulling seizoen , want het is momenteel een beetje druk ,en natuurlijk in tussen tijd ook bezig met andere projecten .

We spreken wel een keer af,

Groetjes,

Martin.

Is goed Martin,

We spreken zeker een keer af.

Mvg. Egon

heej egon,

Ik lees dat je ook een turbine in een boot gaat bouwen?
Misschien varen we dan binnenkort in hetzelfde schuitje ;)
zie mijn Topic
Ik ben namelijk ook al een tijdje bezig, alleen heb ik het gereedschap nog niet, maar dat komt binnenkort. zie ook de foto's op mijn fotopagina

(op turbine gebied ben ik nog maar een broekie hoor :p)
Groeten Rik

heej egon,

Ik lees dat je ook een turbine in een boot gaat bouwen?
Misschien varen we dan binnenkort in hetzelfde schuitje ;)
zie mijn Topic
Ik ben namelijk ook al een tijdje bezig, alleen heb ik het gereedschap nog niet, maar dat komt binnenkort. zie ook de foto's op mijn fotopagina

(op turbine gebied ben ik nog maar een broekie hoor :p)
Groeten Rik

Rik,

Ik had dat topic van jou ook gelezen eigenlijk toevallig dat ik op
dat moment ook tegen die hydro aanliep.
Ik twijfelde eerst even ,maar ben toch blij dat ik die boot gekocht
heb.
Hij ziet er mooi uit, alleen weet ik natuurlijk nog niet wat ie op hoge snelheid doet.
Binnenkort is de boot vaarklaar en kan ik hem eerst is met de huidige benzinemotor testen.

Ik hou iedereen op de hoogte, alleen denk ik dat het nog makkelijk een jaar kan duren voor ik iets concreets heb.
Maar geduld is een goede zaak vooral bij turbines.
Bovendien heb ik al is een kj66 in een automodel gehad dus dat is toch weer een stukje kennis waar je wat aan hebt.

Foto's volgen nog.

Gr. Egon

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Egon,
van mijn kant ook nog welkom op het forum
leuk , weer eens wat anders turbine aangedreven.
ga je nog foto,s plaatsen van je boot?
groeten Gertjan

hoi Egon,
van mijn kant ook nog welkom op het forum
leuk , weer eens wat anders turbine aangedreven.
ga je nog foto,s plaatsen van je boot?
groeten Gertjan

Nu ligt ie half uit elkaar om wat de romp nog wat te verstevigen

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Egon,
Net terug van de powerboat meeting in Heilbronn Duitsland. Ze zijn daar al wat verder gevorderd met turbines in model speedboten. Allemaal as aangedreven overigens. Een turbine met alleen stuwkracht heeft niet het koppel dat de boot nodig heeft om de romp in plané te krijgen. Om nog maar te zwijgen van een hydroplane. Er zijn een aantal die het met stuwdruk hebben geprobeerd maar allemaal teleurgesteld vanwege de prestaties.

Ze gebruiken allemaal de Jet-Cat turbine met gearbox;
spm5.jpg

Dit keer drie hydroplanes, twee mono rompen en een grote (2,33 mtr met twee turbines) en kleinere catamaran. Een filmpje vindt je oa hier:
http://www.powerbootfreunde-sachsen-anhalt.de/videos/Heilbronn_2008.mpg

100_1267.JPG

Meer oa foto's hier:
RC-Powerboat-Forum.de - Heilbronn 2008

De door vele geopperde angst voor water in de turbine werd even van tafel geveegd toen de kleinere zilvergrijze PBB cat met turbine flipte en vol gas onder water schoot. De "piloot" ontdeed het geheel van water (op zijn kop houden en laten leegstromen), starte de turbine, liet hem warm draaien en een paar minuten later weer volgas over het water. In denk ook noodzakelijk om alles weer "vet" te krijgen en geen water in de lagers te laten zitten wat natuurlijk funest is. Zeer indrukwekkend allemaal overigens, alleen een beetje kostbaar allemaal. Maar ach, welke hobby is dat niet.:yes:

Welk merk is jouw Budweiser hydroplane?

Egon,
Net terug van de powerboat meeting in Heilbronn Duitsland. Ze zijn daar al wat verder gevorderd met turbines in model speedboten. Allemaal as aangedreven overigens. Een turbine met alleen stuwkracht heeft niet het koppel dat de boot nodig heeft om de romp in plané te krijgen. Om nog maar te zwijgen van een hydroplane. Er zijn een aantal die het met stuwdruk hebben geprobeerd maar allemaal teleurgesteld vanwege de prestaties.

Ze gebruiken allemaal de Jet-Cat turbine met gearbox;
spm5.jpg

Dit keer drie hydroplanes, twee mono rompen en een grote (2,33 mtr met twee turbines) en kleinere catamaran. Een filmpje vindt je oa hier:
http://www.powerbootfreunde-sachsen-anhalt.de/videos/Heilbronn_2008.mpg

100_1267.JPG

Meer oa foto's hier:
RC-Powerboat-Forum.de - Heilbronn 2008

De door vele geopperde angst voor water in de turbine werd even van tafel geveegd toen de kleinere zilvergrijze PBB cat met turbine flipte en vol gas onder water schoot. De "piloot" ontdeed het geheel van water (op zijn kop houden en laten leegstromen), starte de turbine, liet hem warm draaien en een paar minuten later weer volgas over het water. In denk ook noodzakelijk om alles weer "vet" te krijgen en geen water in de lagers te laten zitten wat natuurlijk funest is. Zeer indrukwekkend allemaal overigens, alleen een beetje kostbaar allemaal. Maar ach, welke hobby is dat niet.:yes:

Welk merk is jouw Budweiser hydroplane?

Bedankt voor je info, mooie boot is dat met die 2 turbines.
Die boot van mij is een chinees imitatiemodel ,maar daar lig ik niet wakker van omdat ik hem voor een goede prijs kompleet kon kopen.

Verder lijkt de romp recht te zijn alleen moet wat versterkt worden.
Dit heb ik al gedaan door wat extra lagen glasvezel aan te brengen.

Wat ik bedoelde met singleshaft is een turbine die 1 turbinewiel heeft
waarmee het vermogen direct op de as wordt overgebracht.
Je komt ze vaak in heli's tegen o.a. van jetcat, maar ook in veel apu's
die in de luchtvaart gebruikt worden.
Verder is het de bedoeling om veel zelf te bouwen en mischien bepaalde onderdelen te kopen.

Mvg. Egon

Chinese kopie ben ik geen voorstander van. Dat zijn geen hydroplanes maar omgebouwde cat rompen met extra drijvers, uitstulpingen, etc. Bijna hartverscheurend om daar een turbine in te lepelen.......

Wil je een echte, bezoek dan de website van Chris Tonn dan even;
http://www.christonn.de/cms.php?xid=cd2080d565e
Neusje van de zalm!

Je zult allerlei vaargedrag problemen met die china romp ondervinden. Niet omdat die uit China komt, maar omdat de rompvorm niet klopt. Jouw romp is leuk tot 50-60 kmh en dan gaat het mis. Begrijp het wel omdat die relatief goedkoop is, maar varen zal die nooit als een hydroplane goed doen. Voordat je hem aanpast, misschien nog eens overdenken.

Hoi Elan, ben net terug van vakantie en zie je berichtjes hier, mooi bezig en iig welkom, hier is een héle hoop expertise te vinden! Wat betrefd powerturbines ben je bij Martin aan het goede adres, hij heefd een heleboel ervaring opgedaan met zelfbouw turbines en vooral de powersectie/gearbox waar jij interesse in hebt. 'K ga je volgen, altijd interessant!

Grt,
Gerald

Hoi Elan, ben net terug van vakantie en zie je berichtjes hier, mooi bezig en iig welkom, hier is een héle hoop expertise te vinden! Wat betrefd powerturbines ben je bij Martin aan het goede adres, hij heefd een heleboel ervaring opgedaan met zelfbouw turbines en vooral de powersectie/gearbox waar jij interesse in hebt. 'K ga je volgen, altijd interessant!

Grt,
Gerald

Bedankt voor je reaktie,

Ik hou zeker iedereen op de hoogte als er vorderingen zijn.
Met Martin heb ik al kontakt gehad ,maar pas na het seizoen kunnen we
is afspreken daar hij het druk heeft met de micropulling.
Ik verwacht zelf eigenlijk pas volgend jaar wat vorderingen met dit project temaken.
Maar dat vind ik niet erg ,ik heb veel geduld.

Mvg. Egon

Back