Evert Kreulen Pancho

Image1579676479.213310.jpg

Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl

De Pancho wacht al een tijdje op de afwerking en aangezien ik toch een beetje een hekel heb aan afwerken wat moed verzameld om te beginnen.

Wat testjes gedaan met wat vlies bij een bekleder vandaan en vanaf een tuincentrum, maar nee dat was het toch niet. Was sterk maar te grof.

De grote bestelling van Henk kwam dan ook perfect op tijd en dankzij Paul die zo vriendelijk was de Vlies mee te nemen vanuit Zwolle is het uiteindelijk geland in Dordt.

Was even stoeien met het knippen en kijken welk lijm ik wilde gebruiken voor het vastzetten, even snuffelen in de lijm la en hoppa bingo.

Ooit een keer Deluxe Cover Grip gekregen voor te testen en man dat werkt super, nu met wat water verdunnen en met een kwastje de randjes van de Pancho insmeren.

Voorzichtig met de vintage strijkijzer de vlies opbrengen en zie hier het resultaat en moet zeggen hier wordt ik best vrolijk van .

IMG_8372.JPG

IMG_8373.JPG

IMG_8374.JPG

IMG_8377.JPG

Ton

Zelf gebruik ik balsaloc en strijkijzer om het vast te zetten , spannen met strijkijzer , daarna 2 lagen verdunde spanlak .

Groeten Jef

Ach er zijn zoveel manieren en ja met spanlak kan ook wilde dat eerst doen, vind dat met tissue ook leuk om te doen, vlies zal niet anders zijn.

Maar moet bekennen dat het voorstrijken met een soort lijm en daarna de vlies vastzetten met een strijkijzer en gelijk spannen wel erg gemakkelijk gaat.

Is er een huis tuin en keuken alternatief voor balsa lock. lokale modelbouw zaak moet het bestellen en ik wil verder met bouwen

Ik heb goede ervaringen met de textiellijm van de action. Iemand anders had die tip in een draadje op het MBF gezet dus geen slimmigheid van mijzelf;)

En ook nog eens aantrekkelijk geprijsd

Tot nu toe nog onverdund gebruikt, maar het is wel iets aan de dikke kant.
Ja, met de strijkbout vastzetten. Gaat uitstekend

Na veel onderzoek vanuit de Vrije Vlucht wereld en nu al vele jaren met stip op 1...Pattex transparant verdunt met thinner ( geen Aceton!!) verdunnen 1:1

zowel op de randen van de bekleding als de constructie aanbrengen...10 minuten laten drogen en met de strijkbout vastzetten.

maar nogmaals..vlies hoef je niet te lijmen indien je met spanlak werkt.... leg het vlies over het object en met een penseel doe je er spanlak over...dat zakt er door en lijmt als een gek.

zo doe ik dat al 20 jaar!!! en velen in de VV wereld met mij.

Lijmen met Pattex doen we indien er Ikarex gebruikt wordt ( dat vliegerdoek) dat moet je lijmen omdat er niets door zakt.

Ik heb een vleugel bespannen met vlies en spanlak, lijmt idd perfect maar als ik de vleugel na het spannen met warmte lak. Dan lost de spanlak waar het aan de vleugel zit op. gevolg dat het vlies weer los komt . Uiteindelijk zit 90 % van de vleugel netjes en zonder plooien maar ikke wil naar 100 %

Nooit last van

dus
- heb je onverdunde spanlak gebruikt voor het "lijmen"van de randen?
- hoe span je met warmte? Bout of heatgun.
- hoeveel span je ..net aan..snoerstrak etc?

Back