EVO 258 cm Span

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 3 apr 2020.

  1. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Alternatieven (onder Windows) zijn de programma’s Ranis en Xwing. Ranis komt uit de vliegende vleugel hoek, maar ik meen dat je met beide ook normale configuraties kan doorrekenen. Gaan minder diep dan Xflr5 maar zijn veel eenvoudiger en kosten minder tijd als je aan roeruitslagen rekent. Ik gebruik zelf Xflr 5 in de eindfase omdat daarin de prestatie berekening veel dieper gaat.
    Lang geleden heb ik op basis van een Duits boekje (van Rabe geloof ik) zelf een eenvoudige spreadsheet calculator gemaakt. De theorie daarachter is niet heel moeilijk als je een beetje met formules kan omgaan, en het geeft heel veel begrip. Met alle tools geldt dat onzin uitrekenen heel gemakkelijk is als je niet goed weet wat je doet.
     
    bdoets, ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De grafieken interpreteren van XFLR5 dat is geen probleem maar hoe zet je daar je vliegtuig in ?
     
  3. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.077
    Locatie:
    Schoonhoven
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx Berrie, heb het even bekeken, sim windtunnel, houd dus echt rekening met vorm van het profiel , heb wel de indruk dat het tutorial van 2008 niet helemaal klopt met de laatste update van XFRL5, we gaan het zien :)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.409
    Locatie:
    Gouda
    Dat klopt, maar het grappige is dat de optimale zwp ligging in het algemeen helemaal niet afhankelijk is van het profiel. Wel van de gewenste vliegeigenschappen.
    Die gewenste vliegeigenschappen zijn wel weer profiel afhankelijk, of beter gezegd, het profiel is afhankelijk van de gewenste vliegeigenschappen.
     
    merijnwijnen vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx Rick, profiel afhankelijk van gewenste vliegeigenschappen, dat begin ik te begrijpen waarom, het tip profiel heeft een ingebouwde washout volgens Dirk, , dus zou het wel eens kunnen dat vanaf een bepaalde snelheid deze een negatieve lift genereren ?
    Het rare is dat deze kist zo gemakkelijk snelheid opbouwt , zal wel door de afstelling van de flaps komen,
    Landen met flaps 30° en ailerons 15° up dat lukt dan wel bijna perfect, was nog wat snel volgende maal beetje meer up op de stabilo.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren de vleugel van 308 cm span ingevlogen, die was vrij snel getrimd, maar op het laatst kreeg ik de indruk dat bij snel vliegen het oude euvel terug was vertrimmen van stabilo.
    Thuis de romp aan een inspectie onderworpen en ik had terug een scheurtje bij de opening van de servos, naast de plaats die gerepareerd was .
    Ben er nu ook achter waarom, het verwijderbaar deel dat de vleugel draagt zit met 2 M4 boutjes voor en achter de opening vast op de romp sterk genoeg, maar als er krachten op de stabilo komen geven die boutjes mee, dan komt er kracht te staan op de plaats van de breuk 5.5 X 20 mm balsa , schijnbaar niet sterk genoeg.
    Omdat het verwijderbaar deel alleen diende om gemakkelijk de hoek van de vleugel te wijzigen en die instelhoek nu goed is ben ik de veugel drager nu vast aan het maken op de romp met 3 mm berken triplex, zo is de opening versterkt .


    IMG_1352.JPG

    IMG_1351.JPG

    20200618_145149.jpg

    20200618_145131.jpg
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik snap de schade niet goed. Heeft ie niet een tik tegen een vleugeltip of de staart gehad?

    Mijn suggestie was geweest (maar misschien te laat nu) om een stukje glasmat om de romp te lamineren lokaal,
    zeker om de "bovenkant bij elkaar te houden". Misschien heeft dat achter de vleugel nog steeds zin.
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De 3 mm triplex is nu rond de opening gelijmd , samen met de 2 verticale vleugel profielen die de vleugel verbinder en centreerpen dragen op de zijkant van de romp.
    Dat zal wel sterk genoeg zijn .
    Bij het invliegen met de kleinere vleugel was de romp onderaan gebarsten na een harde landing, had ik toen niet gezien en volgende vlucht werd het fataal romp brak achter de vleugel.
    De opening was gewoon te weinig versterkt omdat ik rekende op de demonteerbare vleugel drager om de buigkrachten in de bovenzijde op te vangen, dat was door de nylon boutjes te flexibel en dan komen de krachten op een plaats waar het niet hoort , weer wat bijgeleerd :)
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Verbouwing klaar, hopelijk nu sterk en stijf genoeg.
    0.8 triplex als deksel net buigbaar genoeg te verwijderen lippen schuiven voor en achter onder vaste deel

    IMG_1354.JPG IMG_1355.JPG IMG_1356.JPG
     
    Berrie vindt dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zaterdag morgen, filmtje met de vaste camera van phoenix 240 van clublid
    Moeilijk filmen, misschien de volgende nog groter bouwen. :)
    De vertrim problemen bij hoge snelheid zijn opgelost :)

    Nu heb ik nog 1 probleem, onder motor is de stijghoek nog niet constant , ik heb in de launch mode 30 klikken down getrimd op de stabilo dat geeft een goede start bij volle batt. maar de hoek blijft langzaam oplopen tot hij overtrekt als ik niets doe, bij een vlakkere stijghoek door zelf meer down te drukken loopt de snelheid op maar eenmaal boven een zekere snelheid krijg ik het omgekeerd effect en word de stijghoek snel kleiner en loopt ook de snelheid snel op , terwijl ik dit schrijf krijg ik het idee dat bij lage snelheid de prop het overwicht heeft en bij hoge snelheid de stabilo ? Dus meer domp van de motor zou dit moeten verminderen?
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2020
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Meer motor domp helpt, 2 ° extra , stabilo staat terug neutraal en kist klimt met vol motor vermogen zonder te overtrekken.
    Bij het hernemen na een afdaling gaat de neus licht naar omlaag en begint dan te klimmen zonder aan de stabilo te komen, dat vind ik een veilige afstelling.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De romp heeft ook zijn kleurtje gekregen en deze morgen 2 turbulente vluchten gemaakt en het gaat steeds beter.
    Wat oorspronkelijk een project was om met weinig wind goed te thermieken , blijkt met dit turbulent weer een veilig en goedmoedig vlieggedrag te vertonen en zonder problemen snelheid op te bouwen, dit laatste zal ik in het oog moeten houden, niet overdrijven .
    Weer heel wat ondervinding opgedaan , bedankt voor het mee denken en de opbouwende kritiek :beer:

    20200707_154410.jpg
     
    warbird, Berrie, aurectar en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    wuustwezel
    vandaag hebben we mooie vluchten gemaakt, heb nog een vlucht van een uur gemaakt met de orlik
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je Olrik in actie prachtig, :thumbsup: ik krijg wel hartkloppingen als je gaat landen , niet simpel dan word de baan plots veel kleiner .
    De ruilbeurs heeft al resultaat, de eerste maal dat ik een ARF in elkaar zet :)
     
    aurectar en warbird vinden dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De Skywind heeft gevlogen, wel een beetje wennen bij het landen, zo zonder ailerons .

    20200801_162928.jpg

    Voor de vleugels 258 span een extra romp gemaakt, retro style, triplex 0.8 mm gebruikt voor de indekking, dat weegt net zo veel als 3 mm harde balsa , maar heel strak en gemakkelijk te schilderen.
    Vlieg klaar met 3S 3000 mA lipo motor 35/36 930 KV regelaar 50 A ontvanger en 6 servo's net 2 kg
    Indekking van vin en stabilo 1.5 mm balsa medium

    20200725_133025.jpg
    20200805_174233.jpg
    20200805_174706.jpg
    20200805_174756.jpg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    wuustwezel
    weer netjes gebouwd top
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om 8.30 al op het veld, maiden van deze laatste romp.
    Start vanop de wagen, stijgvlucht ging goed, moest een beetje up geven, dus motor domp zal zeker genoeg zijn.
    Na motor af en overschakelen van launch naar cruise een beetje hoogte trim en stabiele vlucht.
    Dus gelijk maar de duikproef ingezet , kist komt langzaam op tot een stabiele vlucht :banana:

    Nog nooit een kist gehad waar ik zo snel het goede CG te pakken had.

    Dus terug naar grote hoogte om de landing mode , flaps 15° down en aillerons 7° up , stabilo trimmen tot de kist terug stabiel vliegt en naar ailerons en stabilo luistert.
    Na 15 min is het tijd om te landen, lichte ZO wind , mais aan het begin van het veld 4 m hoog, dus hoogte houden +- 10 m tot de rand van het veld en dan de landing mode, dat ziet er meteen goed uit kist zakt zonder extra snelheid op te bouwen, nog een beetje bijsturen naar links op het laatst een beetje up en ik heb nog nooit zo een perfecte 1 ste landing gehad..
    Kist heeft op 30 m de hoogte afgebouwd en gleed nog amper 10 m over het gras na het contact.

    Dus gelijk nog een 2 de vlucht gemaakt met zelf wat thermiek, ben gestop door de warmte want batt was nog halfvol.

    De setup : motor 35/36 930 KV regelaar 50 A met nieuwe batt 3000 mA 20 C 320 W met een prop 11/6 , de ventilatie zit ook goed want de max temp van al de stijgvluchten regelaar 44° C.
    De motor was helemaal niet warm .

    Ben weer een tevreden mens :)
     
    Berrie en warbird vinden dit leuk.
  19. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    142
    Locatie:
    wuustwezel
    geeft enorm veel voldoening als je creatie super vliegt he
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.864
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat geeft een kik :banana: , hoef ik niet aan de pillen om al mijn miserie te vergeten :eek:
     

Deel Deze Pagina