EVO 33 F3A

Las in de laatste FMT dat EVO een 33cc F3A motor aan het ontwikkelen is.
(Ga er van uit dat dit een tweetakt benzine is. Dat werd overigens niet vermeld)
Zinloze inspanning nu in de F3A electrische aandrijvingen gemeengoed lijken te worden of zou hier toch nog markt voor zijn?
http://www.evo-engines.com/

Ik denk wel dat het zinloos is, maar niet vanwege electro. Zowel nationaal als internationaal wordt er volgens mij nog voor het merendeel brandstof gevlogen. Dat zal afnemen natuurlijk, sponsorcontracten lopen af, enzovoort, maar ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat het echt 'weg' zal zijn, als het al ooit zover komt.

Toch denk ik dat het niet echt zinvol is. De 160FX, de Mintor 170, de 140RX, Webra 150/160/170, het zijn allemaal motoren waarbij vermogen geen probleem meer is. De vliegtuigen worden eerder lichter dan zwaarder.

Meer vermogen is gewoon niet echt meer nodig, je kunt er niets 'meer' mee. Van 26/27 cc naar 33 is al weer een hele stap, als het hier inderdaad gaat om een 2takt.

hezik zei:
Meer vermogen is gewoon niet echt meer nodig, je kunt er niets 'meer' mee. Van 26/27 cc naar 33 is al weer een hele stap, als het hier inderdaad gaat om een 2takt.
Om uit een benzinemotor een vergelijkbaar vermogen te halen als bv een 26cc methanolmotor zal je wel wat meer slagvolume moeten hebben. De keuze voor deze cylinderinhoud is niet zo gek.

Als je Webra moet geloven, niet... maar ik had wel compleet over het woordje 'benzine' heen gelezen :P

OLa,

Ik moet nu echt toch even ingrijpen Hezik...(Meer vermogen is gewoon niet echt meer nodig)

van 26 naar 33 is meer........ meer meeer meeeeeeeer.
En je weet meer is altijd beter
Nu niet meer vergeten he!!!!!!! :wink:
en niet te vergeten zijn er ook nog motoren .. zoals Fred dat zegt. voor echte mannen..... de YS 160

Harry

Nou, ik hoorde Fred ook al zeggen dat de Mintor eigenlijk teveel vermogen had voor de Alliance :P

Niet vergeten, meer minder teveel vermogen, is ook altijd beter! :)

Plus, zoals je zelf al aangeeft, YS heeft ook al motoren met voldoende power.

En.. helaas voor Fred, vliegen de echte mannen natuurlijk met de YS170DZ, niet met de 160.. die is voor mietjes :P

Hoe dan ook, ik denk dat een 33cc benzinemotor te weinig aan het al bestaande palet van motoren (zowel methanol als benzine) toevoegt om nog echt succesvol te worden.

Laat de discussie ergens over gaan . de ontwikkelingen gaan door .
Er zijn overwegingen de gewichtslimiet te verhogen naar 6 kgf .
Dan past deze motor in het scala van bruikbare alternatieven .
Er zijn ook vele niet wedstrijdvliegers die met IMAC achtige aerobatic vliegtuigen veel plezier beleven aan de hobby.
Niet het vermogen van de motor is van belang , alle moderne motoren zijn sterk genoeg voor ons doel .
160 of 170 YS zijn vergelijkbaar . Transitie en handelbaarheid en duurzaamheid van de motor in combinatie met de juiste propeller , met voldoende rem en constand speed zijn aerobatic afwegingen .
Op alle locaties in europa een betrouwbare motor inzetten is van belang .
Het kan voorkomen dat je na een training met 25 graden celcius de volgende dag met 5 graden celsius als eerste van start moet met een wedstrijd om 8.00 uur in de vroegte .
Ook trillingen van de motor ,verkrijgbaarheid van reserve onderdelen , en niet te vergeten de mogelijheid om aan de geluidslimiet te voldoen

dscn9565_285.jpg

Die foto is, neem ik aan, niet bij jou thuis genomen?

Ziet eruit als een gefreesd blok, dus niet gegoten..

Even gevraagd, voorlopig nog niet dus.
---
Hi team EVO,
I did read an announcement for a EVO 33 F3A engine in the FMT, a German
magazine.
Are there any details available about availability weights etc.
Thanks,
Hans Meij

Hello Hans:
That engine is an idea for the future, maybe the end of the next year.
Now we are focussed in our new 54 and 108ccm engines.
Thanks

José Manuel García Morante
Evo Model Aircraft Products, S.L.

Back