EVO 9: 1 tot 2 % offset in output

• Topicstarter Topicstarter peytr
  • Startdatum Startdatum
P

peytr

Guest
Een beetje ingewikkelde topic titel, maar ik wist niks beters.

Ik heb een probleempje met mijn EVO dat een beetje van academische aard is, maar mij desalniettemin hindert.

Wanneer ik de AILERON+ mixer gebruik heb ik op de uitgangen een verschil van 1 a 2%. Wat ik ook doe het verdwijnt niet (behalve ik het platweg wegtrim natuurlijk). Door in een andere mode te kijken (3 of zo) krijg ik (op een andere stick dus) ook een dergelijk verschil, maar het 'gedraagt' zich anders.

Is dit normaal en moet ik er mee leven?

Hoe bepaalt de EVO 0%, ofwel: Bepaalt ie dat bij inschakeling of is het hardwarematig bepaald?

Mijn sticks hebben trouwens een soort kraakje rondom 0% (geen zand, dat komt er ook wel eens in), waardoor ik het idee heb dat de neutraalstand weleens een procentje scheelt.

Nu ik tot op de procent de uitsturingen kan lezen verlang ik van de weeromstuit terug naar mijn Europa sprint, daarmee had ik deze kennis niet :oops:.

Ik heb het antwoord niet direkt bij de hand, maar ik denk niet dat het normaal is en waarschijnlijk is het wel ergens weg te werken, ... als ik er vanavond aan denk zal ik eens kijken in de mijne..

Kris

Bij servo- assigment kun je kiezen tussen UNI of MPX beiden hebben een verschillende nulstand als ik mij niet vergis dus kun je daar eens wat mee doen.

Ik neem aan, dat het probleem inderdaad alleen maar academisch is en dat het bij het vliegen totaal niet hinderlijk is?

Voor alle computerzenders is er een serviceprogramma, waarin o.a. alle bedieningsorganen gecalibreerd kunnen worden. Van de knuppels worden daarbij de nulstanden en eindposities van alle potmeters in de software opgenomen, waarna de microprocessor er mee kan gaan rekenen.

Het serviceprogramma voor de Royal Evo is (uiteraard) uitsluitend bij de reparatiedienst aanwezig. De zender daar opnieuw laten calibreren is uiteraard een mogelijkheid, maar voor een dergelijk miniem verschilletje is dit eigenlijk niet de moeite waard.

Ik neem aan, dat het probleem inderdaad alleen maar academisch is en dat het bij het vliegen totaal niet hinderlijk is?

Dat klopt inderdaad. Maar ik zag het en het stoorde me een beetje. Je antwoord geeft wel duidelijkheid. Intussen heb ik nog eens goed gekeken. Door de input op andere sticks te zetten (andere mode) krijg ik nog steeds een dergelijke afwijking, maar nu aan de 'andere kant'.

Vroeg of laat zal mijn zender wel eens in je handen terecht komen en dan lijkt me het wel fijn om de boel te gecalibreert te hebben.

Back