Evolution designs, Airfoil design software

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Berrie, 23 nov 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb het artikel op RCSD doorgelezen, ziet er zeer interessant uit. Ik heb alleen de tijd niet om er lekker mee te gaan stoeien, en stoeien moet je om met zo'n programma te leren werken. Ik heb het te druk met bouwen, schrijven, werken en nog vele thuis-dingen.
    Maar ik ben erg benieuwd wat jij en Dirk uit dit programma gaan halen!
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Voorlopig ik effe niks. Eerst kluswerk in de gang thuis af maken, en dan de Zone V2 DLG. Als ik aan alles tegelijk werk komt er nooit wat af.....
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb het artikel ook eens goed gelezen.
    Het programma genereert profielen, en adhv. een set randvoorwaarden worden deze beoordeeld op hun 'fit' op een set randvoorwaarden.

    Op zich een goede aanpak lijkt me, en in ieder geval een revolutionair idee. In het programma zijn bepaalde wiskundige en statistische methodes toegepast die een goede beschrijving leveren van evolutionaire processen uit de echte biologische wereld.
    De eerste vraag die bij me opkomt is: hoe statisch/veranderlijk is het evolutieproces? Kortom: als ik met dezelfde randvoorwaarden het proces meerdere keren laat draaien, krijg ik dan telkens een identieke reeks profielen, of wordt er een soort randomizer gebruikt? Dat maakt nogal uit in de hoeveelheid mogelijke uitkomsten. Een statische route zorgt er nl. voor dat bepaalde oplossingsrichtingen niet of veel minder aan bod komen. En zijn de resultaten dus sterk afhankelijk van de ingeprogrammeerde opties. Terwijl biologische evolutie juist erg afhankelijk is van toeval.

    Het 'venijn' zit zoals altijd in de staart en de details. Het gebruik van het programma is gratis, maar de gegenereerde profielcoördinaten zijn dat niet. Je krijgt van de gegenereerde profielen alleen de eigenschappen te zien (niet de coördinaten, die zijn encrypted), en op basis daarvan kun je beoordelen of een profiel je aanspreekt of niet. Je kunt de profielen die je bevallen in een winklemandje zetten, en een offerte aanvragen. Ik ben benieuwd wat de prijsstelling is ....
    Maar zonder die coördinaten kan ik niet verifiëren of die vermeende eigenschappen ook door Profili, XFLR5 of FLZ-Vortex aan dat profiel worden toegekend.
    Ik ben nog een beetje sceptisch ....

    Ik heb het programma geïnstalleerd (voorlopig op een virtuele machine) en ik ga er de komende tijd eens in stapjes mee stoeien.

    Dirk.
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Oftewel Xfoil.

    Wat er op de achtergrond in FLZ-vortex draait weet ik niet.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Eppler-code.

    N.B. Profili en XFLR5 niet op één hoop gooien. Er kan een versie verschil van Xfoil tussen zitten, en Profili is 2D, XFLR5 is 3D.

    Dirk.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Met XFRL5 genereer je eerst de 2d polaires met Xfoil (je moet daarvoor notabene eerst naar submenue "Xfoil direct analysis" ;) ), daarna, met behulp van die 2d polaires, de 3d situatie.

    Dat een Xfoil versie verschil in kan zitten is natuurlijk altijd mogelijk. Of het bijzonder relevant is weet ik niet.
     
  8. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Foilsim is ook zoiets maar ik zie daar geen optie
    voor alternatieve vormen zoals bijvoorbeeld
    een delta vleugel. Waarmee wel?
     

Deel Deze Pagina