Excentriek

Beste Forummers,

Hoe kan ik onderstaand excentriek werkend krijgen? Ik heb de binnenste schijf er met enige moeite uit gekregen, maar hoe zorg ik nu dat hij er makkelijk in rond kan draaien? De binnenkant van de koperen ring is mooi glad, maar de buitenkant van de metalen schijf is hier en daar beschadigd en erg verweerd. Omdat het gat niet in het midden zit kan ik hem niet afdraaien. Heeft iemand een idee?

Mvrgr Joost

full

Laatst bewerkt door een moderator:
opspannen op een meeneem plaat is een oplossing
maar gaat de ring dan niet te los over de schijf zitten ???
normaal mag daar geen speling op zitten

gr raf

Het is één en al raakvlak, maar ik ga gewoon flink poetsen.

Nu zitten er ook allemaal putjes in de metalen schijf (zie foto als het te zien is). Wat kan ik het beste doen, een nieuwe maken of doorpoetsen?
Of hoort het misschien zo?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee of dat hoort.
Misschien is dat ooit gedacht als smeerkanaaltjes?
Normaal gebruik je een groef en geen putten.

Zo te zien is het een slip excentriek.
Misschien dat het teveel slipte in de ring en te weinig op de krukas.
Mogelijk dat het daarom nu zo zwaar loopt, in de hoop dat dat zou helpen, maar eigenlijk de doodsteek is geweest van het hele project.

Mmmm ja dat zou kunnen....dan zou ik die andere ook even open moeten maken om te kijken hoe het daar zit. Het is een excentriek voor een stoomschuif.

Uiteraard, een excentriek voor een pomp hoeft niet te kunnen slippen, daar is omkeren van de draairichting niet nodig.

baggeraar zei:
Zo te zien is het een slip excentriek.
Misschien dat het teveel slipte in de ring en te weinig op de krukas.
Mogelijk dat het daarom nu zo zwaar loopt, in de hoop dat dat zou helpen, maar eigenlijk de doodsteek is geweest van het hele project

Mmm ik denk dat ik je antwoord niet helemaal snap. Hij hoort er toch soepel omheen te kunnen draaien? Naar mijn weten is hij nieuw gemaakt (niet door mij) en nog nooit gebruikt.

Als je een beetje handig bent op de draaibank dan is deze schijf prima te bewerken.
Je moet alleen wel een 4 klauw en een meetklok hebben.

Neem een stuk as, boor+tap er draad in zodat je de excentriek schijf er op kunt vast schroeven.
Span de as+schijf in de 4 klauw en klok de schijf helemaal zuiver uit.
Dan kun je ten eerste zien of de schijf wel zuiver rond is, en ten tweede kun je er proberen 1/100 van af te draaien.

Ha dat is een goede tip! Ik denk dat ik het zo maar ga proberen.

Zijn excentrieken wel vaker zo zonder dat er een randje/gleufje is wat verhinderd dat hij eraf kan lopen? Of is deze gewoon verkeerd gemaakt?

Mvrgr Joost

Plaatje van de gehele machine is misschien wel makkelijk als je zulke vragen gaat stellen.
Ieder merk heeft zijn eigen oplossingen.

Back