Zoals Jurriën al vertelde was het een super event, net zoals de vorige editie had ik niets op de organisatie aan te merken. Gewoonweg super.
Een mooi feit was ook de ingave van de punten, dit deed de Jury elektronisch, je kon de punten dus ongeveer 15sec na de vlucht zien
Over het vliegen, ik had (door wat schoolwerk in Augustus) heel weinig tijd om iets nieuws in elkaar te boxen, samen met mijn vader dan een nieuwe freestyle gemaakt... Deze had ik maar enkele keren kunnen oefenen door heel erg slecht weer de eerste week van September. Maar ging eigenlijk redelijk goed... en had wat nieuwe dingen, welke in mijn eerste freestyle moeilijk te vinden waren (is dan ook al 2 jaar oud).
De dag voor de wedstrijd was het super weer (geen wind). Ik vloog redelijk goed en deed de rolling circles enzo redelijk laag (naar ons niveau dan

). Maar op de wedstrijd dag had ik een echte off day. Het begon al met de start volgorde waar ik als 2de uit de bus kwam, en iedereen die al wat wedstrijden heeft gevlogen, weet dat dit helemaal niet goed is
Mijn eerste freestyle kreeg ik daarbij nog een mega stress boost(iets wat ik normaal nooit heb voor freestyle), door enkele dingen die nogal fout liepen net voor de vlucht lol.
Vanaf de start was het dus niet perfect... Ik vloog de nieuwe freestyle en dat is er nu net 1 waar de start redelijk goed moet verlopen. Helemaal niet tevreden dus. Maar toch een 14de plaats... Dus al bij al nog niet zo slecht.
De 2de vlucht besloot ik dan (ik weet eigenlijk nog altijd niet waarom) om mijn oude freestyle te vliegen. De vlucht was redelijk goed gevlogen (voor die freestyle), maar kreeg lage punten... Maar dat kwam vooral omdat er geen echt nieuwe elementen in gevlogen werden. Ik weet niet juist op welke plaats ik kwam met deze freestyle (zal ik eens moeten uitzoeken).
Ik had dus eigenlijk gewoon de nieuwe routine moeten vliegen in de 2de ronde, en deze keer wel goed

Maarja achteraf is het allemaal zo gemakkelijk, maar op het moment zelf wist ik echt niet wat te doen.
Je moet ook weten dat je 2 keer voor een andere jury vliegt, de eerste vlucht is dus echt geen referentie, want de andere jury kan je vlucht heel anders waarderen.
Het verschil tegen vorige editie zat dus ook in de kwalificatie, nu deden we slechts 2 vluchten, vorige keer 3, wat een wereld van verschil maakt voor piloten zoals Jurriën en mij die op de grens van kwalificatie plaatsen ronddraaien.
Het besluit is eigenlijk simpel, sommige piloten (zoals onderandere Fillipo), bereiden zich het gehele jaar voor op bijna enkel deze 1ne competitie... Ze vliegen ook nog is met meerdere (40%) toestellen (geven veel betere indruk bij dezelfde figuren). Ze vliegen op de limieten, en er soms nog ver over. Voor piloten zoals ons, die naast deze wedstrijd er nog 10 andere doen, is het heel moeilijk (zeker met het beperkte aantal vluchten die wij jaarlijks maken) om de top te behalen. Zeker als je slechts over 1 kist beschikt. Wil je in deze competitie naar de top 5, moet je je een seizoen bijna met niets anders bezighouden en minimum 2 kisten vliegklaar hebben. Zo kan je echt elke vlucht terug alles geven.
Maar zelf dat geeft geen 100% kans op slagen; klein vb zit hem in Donatas, is eigenlijk een volledig jaar met freestyles bezig en had een heel goede voorbereiding voor deze wedstrijd.
Zijn routines vallen echter niet in de smaak dus bye bye
Over de crashes; Gernot crasht 2maal net voor de competitie, Fillipo Crasht 1 week ervoor, Alberto Crasht, Donatas crasht,...
In elk geval zouden wij het al mogen vergeten... 2 ervan kan je nu op het podium vinden
Toch kijk ik terug naar een mooie wedstrijd, we hebben zo goed mogelijk gevlogen en vooral Jurriën heeft enkele zeer mooie dingen laten zien!
Ik zal er de volgende EXFC zeker terug bijzijn en ik zal mij ook het volledige seizoen meer focussen op die wedstrijd. Wat ik alvast ook het komende seizoen ga proberen voor de German Acro Masters.
Pics and vids to come!