Experiment met Schulze ontvanger

Hallo,

Gisteren een nieuwe zender gekocht.
Ik heb deze op dezelfde manier ingesteld als de oude, op een Schulze 835 ontvanger in een elektrozwever. In beide zenders zit een kristal voor hetzelfde kanaal.

Het leek me wel leuk om eens te kijken wat er gebeurt als de twee zenders tegelijk aan staan.

Ik heb de zenders ongeveer 4 meter uit elkaar neergezet, met ingeschoven antenne. De kist heb ik in het midden gelegd.
Eerst heb ik zender A aangezet, daarna de ontvanger. Toen zender B aangezet. Tot mijn verbazing was de kist probleemloos te besturen met zender A.
Pas toen ik hem binnen een meter afstand van zender B bracht, viel de ontvangst weg. Overigens reageerde de besturing toen niet op zender B, ook niet na het uitzetten van zender A.

Hetzelfde verhaal met zender A en B omgekeerd.

Conclusie:

De Schulze ontvanger is relatief ongevoelig voor storingen door een andere zender op hetzelfde kanaal.
De ontvanger luistert alleen naar de zender die aan stond op het moment dat de ontvanger aangezet werd.

Ik ben van plan om het binnenkort eens te proberen op het vliegveld, met uitgeschoven antennes en grotere onderlinge afstanden. Benieuwd of het dan ook zo werkt.

Vraag: weet iemand of dit een bekende eigenschap is van de Schulze ontvangers?

Wat ik toe nu toe gezien heb in gevallen waar een zender op hetzelfde kanaal ingeschakeld werd, is een totaal ongecontroleerd flapperen van alle servo's en een gegarandeerde crash binnen enkele seconden (ik heb het hier over vliegende modellen).

Groeten,
Jan

Jan,
Je bent hier heel gevaarlijk bezig!!! Er bestaat een reeks ontvangers waar truckjes in zijn gebouwd om storingen zo veel mogelijk buiten de deur te houden. Peter Berg heeft zo'n systeem ontwikkeld wat langzamerhand in steeds meer ontvangers toegepast wordt.
Deze truckjes moet je als extra hulpmiddel zien en niet als een oplossing!!!!!!!!!! Twee zenders op het zelfde kanaal tegelijk aangeschakeld gaat absoluut fout. Het kan dus een heel eind tegen gehouden worden maar uiteindelijk gaat het echt een keer mis. Dat staat als een paal boven water.
Weest dus heel voorzichtig hiermee en vertrouw niet blindelings op die hulpmiddelen. Als je storingen krijgt worden die heel lang buiten de deur gehouden en merk je er weinig of niets van. Als de storingen dan zo sterk worden dat het niet meer tegen te houden is dan is het te laat en kan je niets meer doen. Een "gewone" ontvanger zal je veel eerder waarschuwen omdat je "tikken" krijgt. Dan kan je op tijd reageren en je model weer naar je toe halen.

Als je die test gaat doen met uitgeschoven antenne zijn de resultaten waarschijnlijk kompleet anders.
Ik heb die test gedaanmet die MZK ontvangers van het Peter BergPrincipe en ook dan als de zenders beide dicht bij de ontvanger zijn dan stopt de ontvanger en alles blijft neutraal. Gaat de "stoor" zender verder weg dan komt de besturing weer terug, maar stuurt heel langzaam, En blijft dan ook langzaam. wordt die "stoor" zender uitgezet dan komt de besturing weer op zijn normale niveau. Dit is een ideale oplossing voor als een clublid op hetzelfde kanaal per ongeluk zijn zender inschakeld terwijl jij aan het vliegen bent Je bent dan direct gewaarschuwd maar klapt niet gelijk de grond in.

Dit is overigens geen optie om dan maar met 2 mensen op hetzelfde kanaal te gaan vliegen.

Hallo,

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zoiets in de praktijk met een vliegende kist of zoiets eens uit te proberen!

Zo'n tien jaar geleden heb ik eens een kist verloren door een clubgenoot die zijn zender aangezet had op hetzelfde kanaal. Voor ik door had wat er aan de hand was boorde hij zich in de grond.
Het lijkt me dat je met de tegenwoordige ontvangers in zo'n geval een grotere overlevingskans hebt, wat ik een goede ontwikkeling vind.

Overigens vlieg ik nu op een kanaal dat geen enkel ander clublid bezit (uiteraard wel een legaal kanaal). Dit geeft me een heel veilig gevoel!

Back