Experimentele duikboot

Hoi Heren subbouwers.

Mijn naam is Rene Evers en ik heb al diverse oppervlakteschepen gebouwd.
Nu wil ik het onder water proberen.
ik ben van plan om een romp te maken van een afvoerpijp van een afzuigkap(die rechthoekige witte buis)deze wordt natuurlijk binnen verstevigd.er komt nog een sail en zoiets op.
De boeg wordt rond gemaakt en achterschip gaat taps toe lopen.
Nu komt het probleem. ik heb een 4 kanaals zender
dus 1 kanaal voor de aandrijving
1 kanaal voor het richtingsroer
1 kanaal voor de pomp
1 kanaal voor de diepteroeren

de diepteroeren doe ik op 1 kanaal zetten.
moeten de roeren de zelfde hoek hebben of moet voor minder/meer uitslag hebben.

Tips zijn erg welkom.

Rene

Rene,
ga op zondag eens in het Schutterspark in Brunssum kijken.
Van 2 tot ong 5 uur wordt daar gevaren met duikboten

Hein

hallo

21 ,28 september duikboot dagen in mol op het zilvermeer
zilvermeer laan 2 ingang nemen

of 4 oktober in galderen op de galderse meren
groetjes raf

Hoi Heren subbouwers.

Mijn naam is Rene Evers en ik heb al diverse oppervlakteschepen gebouwd.
Nu wil ik het onder water proberen.
ik ben van plan om een romp te maken van een afvoerpijp van een afzuigkap(die rechthoekige witte buis)deze wordt natuurlijk binnen verstevigd.er komt nog een sail en zoiets op.
De boeg wordt rond gemaakt en achterschip gaat taps toe lopen.
Nu komt het probleem. ik heb een 4 kanaals zender
dus 1 kanaal voor de aandrijving
1 kanaal voor het richtingsroer
1 kanaal voor de pomp
1 kanaal voor de diepteroeren

de diepteroeren doe ik op 1 kanaal zetten.
moeten de roeren de zelfde hoek hebben of moet voor minder/meer uitslag hebben.

Tips zijn erg welkom.

Rene

Ik zou een duikbootromp nooit een rechthoekige doorsnede geven. Die moet je wel zo dik maken om de vervorming als gevolg van de waterdruk binnen de perken te houden dat het niet leuk meer is. Een ronde buis is qua doorsnede echt de enige juiste rompvorm. Kijk maar naar de echte schepen.

Je hebt aan diepteroeren achter aan de boot voldoende om de boot te sturen. Geen probleem dus met de kanalen.

ik bedenk me net iets.
Hein je bedoelt denk ik 14-9-08 dus morgen.
daar baal ik wel van want ik moet morgen werken.
gaan jullie vaker in Brunssum varen? zoja laat me dan even wat weten.

b.v.d Rene

Martijn
ik begrijp dat ronde romp beter is, maar ik was niet van plan erg diep te gaan.
als ik de romp verstevig in de WTC (wat ik toch al wou doen)zou het toch wel moeten gaan?
Maar hoeveel druk komt er op de romp te staan?

Als je de vierkante romp alleen als romp gebruikt en er een aparte WTC in plaatst komt er geen druk op de romp. Of ja, er komt wel druk op de romp maar die is dan binnen en buiten gelijk, omdat de romp dan vol stroomt met water. Maar als een deel van de romp WTC wordt, door schotten in de vierkante buis te plaatsen, dan krijg je op 1 meter diepte (bereik je al snel) op elke vierkante centimeter 100 gram waterdruk. Met een bootje van bijvoorbeeld 50 centimeter lang en 15 centimeter breed heb je met de vierkante buis dus vier vlakken van 50x15 cm = 4x50x15 = 3000 vierkante centimeter (exclusief de schotten aan voor en achterzijde). Da's dus 300 kilo waterdruk op het totale rompje. Dan buigen rechte vlakken echt wel door. Ze zullen wellicht niet inklappen, maar doorbuigen is ook al vervelend, omdat daarmee de inhoud van je romp kleiner wordt en je boot verder gaat zinken. Je krijgt je boot uiteindelijk niet goed getrimd.

Maar als je een de vierkante buis alleen als romp gebruikt en daar een ronde WTC in bouwt, dan is er natuurlijk niets aan de hand. De druk komt dan op de ronde WTC te staan en je vierkante buis loopt simpelweg vol met water.

@kippetje75,

Rene, in het Schutterspark varen een paar mensen op de zondag middag als het mooi weer is en dan in de kleine vijver.
Ik vaar daar niet meer maar ben 21 jaar lid geweest van die vereniging.
Het is de Hitjesvijver.
Nu woon ik in de provincie Groningen.
De Hitjesvijver heeft ook een internetpagina.

Succes Hein

Dit is de link, ZL SMV '80 - De site voor de scheepsmodelbouw

Back