Explorer Pod.

Discussie in 'Duikboten' gestart door sven, 22 feb 2004.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi allemaal,

    Ik ben via via naar dit forum gestuurd, dus ga ik nu eens hier proberen.

    Ik ben bezig met het uitdoktoren van een bodem onderzoekertje, maar het is tot nu toe moeilijker gebleken dan ik had verwacht. Daarom hoop ik dat jullie me hierbij kunnen helpen.

    Eerst zal ik eens uitleggen hoe ik alles wil gaan doen.

    Ik wil dus een klein duikbootje maken met een camera erin, samen met een paar dikke lampen erbij (De kleur van de lamp schijnt ook uit te maken voor een goed zicht?).

    Omdat ze camera zender onderwater geen bereik meer heeft, zal er een pijp met 3 meter draad van de duikboot af op de oppervlakte drijven met antennes voor RC en camera.

    [​IMG]
    De stroomtoevoer voor die zware lampen was ook n probleem, maar die heb ik, ookal is het minder mooi, opgelost doormiddel een lange kabel met dobbertjes van de drijvende pijp naar de kant van et water.

    Het zinken wil ik oplossen door het voertuigje net genoeg (low center, voor stabilisatie) drijfvermogen te geven dat die net niet zinkt, en dan doormiddel van propellorkracht het ding op diepte te brengen. Waarom geen balast pompen en dergelijken? Teduur, vrij lastig te maken, en bij problemen onderwater komt ie niet meer boven drijven. (over de rotsenbodem van een vijver sleuren aan de stroomdraad lijkt me niet echt een slim plan)

    Tot slot heb ik nog wel een paar 3D gerenderde plaatjes om een idee te krijgen hoe het eruit zal komen te zien:
    [​IMG]
    Allemaal nog vrij simpele tekeningetjes, maar het geeft toch n idee.


    Waarom dan deze post? Ik zit nog met een paar dingetjes die nog opgelost moeten worden.

    Namenlijk:

    • Propellor en motor keuze
      Hoe maak je de motoren waterdicht, en toch nog voldoende gekoeld.
      Is er een bepaalde kleur licht die het beste werkt in hollands water?

    Ik heb zelf al wel n idee hierover, maar dit moet nog door iemand met verstand van zaken worden goed gekeurd. Ik wilde de 2 zinker propellors aandrijven met speed280 motoren, en het horizontaal voortbewegen met speed500 of 600 motoren. Voor de lamp meen ik ergens gelezen te hebben dat groen en IR et beste is.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Beste Freakazoid.
    Ten eerste: Welkom! Een mooie oplossing, met die kabels naar een drijver met antennes. Ik hoop alleen dat het werkt, omdat je je antenne nl verlengt. Maar ik geloof dat een langere ontvangstantenne nog nooit meer storing heeft opgelevert. Ik ben geen onderzeebootman, slecht een simpele oppervlakte-ampereslurper met werkschepen. Toch kan ik je misschien in een opzicht helpen, nl de keuze van je motoren. De voorstuwingsmotoren heb je, denk ik, goed gekozen. Let er alleen op dat het langzaamlopers moeten zijn; speedmotoren zijn niet alleen ampereslurpers, maar worden ook nog eens heet. Rustig draaiende motoren, gecombineerd met de juiste schroeven (5 of 7 blads met niet al teveel spoed) zijn m.i. een goede keuze.
    Voor je duik-motoren zou ik persoonlijk een ander keuze maken. Speed 400's lijken me beter, zeker als je 'gevaarte' slechts met een minimum aan kracht zal zinken.
    Alleen... hoe compenseer je het gewicht van je kabels onder water? Op het moment dat je diep duikt, zal er minder gewicht aan je gevaarte hangen, en zullen je duikmotoren harder moeten werken...
    Kortom: beter wat grotere motoren, die worden minder warm. Bovendien: je kan de spanning voor je motoren toch ook via kabels laten lopen?
    Hoe dan ook: heel veel succes met dit project!
    Groet
    Roel
     
  3. scoob

    scoob Guest

    hmmm, ik ben zeer geinterreseerd :D
    hoe wilde je het probleem met de camera antenne precies oplossen? de zender antenne verlengen of de draden naar de zender verlengen??

    ik heb het vermoeden dat je rover (dat is het toch?) op wat grotere afstand wat moeilijk te besturen word door al die draden, om die reden komt er ook een extra accu in mijn duikboot.
    ik ken je problemen.... *zucht*

    http://www.marinerc.com/forums/showthread.php?s=&threadid=103&perpage=15&pagenumber=1
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4290
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Antennes wil ik verlengen met shielded coax kabeltjes, en pas op de oppervlakte weer de juiste lengte geven. En wat betreft die kabels, helemaal gelijk in, dat had ik over het hoofd gezien. Maar dat zal niet meer dan 3 meter zijn, want de rest wordt gedragen door de dobber zeg maar.
    De draad van de dobber naar de waterkant wil ik zo dun en licht mogenlijk houden, en ook om de meter een dobber bolletje eraanvast knopen, zodat die draad niet zo zal trekken onderwater.

    Nog n vraagje, Zijn die dure bronze propellors echt nodig? Die 5 bladige props komen al gauw over de 20 euro heen, en dat vind ik te veel.

    En het is een beetje lastig vergelijken met al die "conventionele" romp designs, want het mijne is nogal een apart geval. De enige reden dat ik niet voor een lange buis ben gegaan, is omdat het plaatsen van de camera die de bodem EN recht vooruit kan zien dan erg lastig wordt.

    Het ontwerp staat ook nog niet vast, maar ik wil op een zo gemakkelijk mogenlijke manier met een camera over de bodem van een vijver kunnen rond ploeteren.
     
  5. Beste ROV-er,

    Ik heb een leuk linkje voor je: http://groups.yahoo.com/group/robotrov/

    Deze groep is bedoeld voor mensen die een ROV(-achtige) machine willen maken. Zelf ben ik er ook lid van omdat ik bezig ben met de eerste schetsen en ideeen omtrent dit onderwerp.

    De motoren worden overhet algemeen in een losse "pod" gemaakt welke is gevulf met olie. Dit heeft twee redenen: 1 koeling en 2 compensatie voor de druk die ontstaat in de diepte.

    Er is ook een boek te koop met de basis principes van ROV modellen. Je komt het regelmatig tegen via de deze site: http://www.homebuiltrovs.com/ (klik op links)

    Ik denk dat je nu wel aardig wat info erbij kunt vinden over je vragen en (zeker in mijn geval) veel nieuwe inzichten.

    groet,

    Danny van Dijk
     
  6. Hannibal

    Hannibal Guest

    Voor de lampen zou ik kiezen voor de HID 100 of 50 (wel errug prijzig) die worden gebruikt door duikers.
    Goedkopere oplossing zijn de Tristar Leds met een opbrengst van 150 W.
    Deze zijn ook minder kwestbaar en verbruiken weinig stroom!
    Je moet wel de Green Force nemen voor een goed beeld onderwater.
    Ze leveren een 5000k licht op.

    S6
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik ben opzoek naar een transparante koepel van zon 10cm doorsnede. Iemand n Idee?
     
  8. scoob

    scoob Guest

    hoe diep wil je er mee gaan?
    je zou bij verschillende verpakkingen kunnen kijken (dop van zo'n mcdonalds saladfe bijv)
    maar of dat het gaat houden......?
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    3 meter ongeveer.
    Zon salade dop heeft denk ik, zoals zoveel verpakkingen, een lelijk giet frutsel bovenaan waardoor het zicht belemmerd wordt.

    Grtz,
    Sven
     
  10. scoob

    scoob Guest

    daar heb je gelijk in maar ik heb nog niets kunnen vinden dat dat niet heeft.
    ik vrees dat je het dan zelf moet gaan maken.

    plexiglas warm maken en over een ronde mal misschien??
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat lijkt me niet zo gemakkelijk denk ik, ik denk dat je dan grote kans hebt op plaatselijke verdunningen, en mischien zelfs lelijke vouwen, en dat misvormt het beeld onderwater.

    Ik heb ook al zitten denken aan kaas stulpen, en van die dingen waar mensen de top van hun trouwtaart in bewaren, maar et ene is weer moeilijk te bewerken, en het andere is erg moeilijk te vinden.

    Grtz,
    Sven
     
  12. scoob

    scoob Guest

    zoals ik al zij, ik heb nog niets kunnen vinden wat echt bruikbaar was.
    ik gebruik nu een vaste camera op de boeg achter een plat glaasje
     
  13. scoob

    scoob Guest

    ok, even een helder moment gehad,
    ik herinner me dat ik eens een oud kompas heb opgescharreld op een schroothoop (lag geloof ik in een oude legertruck) waar een prachtig doorzichtig koepeltje op zat (glas?) ongeveer 5 cm diameter.
    weet niet of je er wat aan hebt maar het is het enige wat ik kan bedenken (kan het overgens nergens meer vinden :()
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb zelf ook al maffe ideetjes gehad.

    Ken je die stulp klokjes? :twisted: Helaas moeilijk te krijgen zonder veel geld.
    Of anders die rare barometer dingen, ook n mooi koepeltje, zelfde probleem.
    Of een laboratorium buis, die hebben meestal mooie ronde bolletjes. Vast ook niet goedkoop.

    Ik heb die mac salad van mcdonalds eens bekeken, daar zit inderdaad helaas zon giet frutsel int midden.

    Ik heb nu dit bedacht:
    [​IMG]

    Gewoon 2 aparte buizen, met de zink motoren ertussenin, en de horizontale props in lange buizen in de lengte.

    Er zitten nog wat zwakke puntjes in dit ontwerp, dus daar moet ik nog even naar kijken.

    Wel een voordeel van dit ontwerp, de horizontale thrusters zijn lekker lang kwa behuizing, dus kunnen er mooie lange vetbuis asjes in, dus lekken zal bij die dingen meevallen. De motoren die et ding doen zinken, werken als een soort duikersklok, zodat ze gewoon luchtdicht blijven, zolang dat ding maar niet op zijn rug gaat liggen :roll:

    Nog suggesties of ideen? Altijd welkom.
     
  15. scoob

    scoob Guest

    waar ik ook aan zat te denken... :idea:
    het glas van een gloeilamp, de fitting can je er voorzichtig af slopen.
    dat moet toch wat druk kunnen hebben lijkt mij.
    moet je alleen wel de gegevens die ze erop gezet hebben van het glas afhalen (precies in het midden op het glas natuurlijk.....)
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik kan me een hele boel leuke bolletjes bedenken, maar glas is denk ik barre ellende. Samen met de druk van et water kan 1 klein tikje dat ding al doen vergruizen. Een gloeilamp is eigenlijk net iets te klein.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo


    moet het glas zijn

    zo van die sneeuw bel dingen met die winter tafereeltjes in
    die bestaan er in verschillende maten en zijn mooi doorzichtig
    en niet duur
    dik van wand en lekker stevig

    wat ik ook raar vind is dat druk probleem dat jullie hebben in die rovers
    jullie willen alles waterdicht hebben en dat kan zonder problemen maar wat ik gek vind is dat jullie problemen hebben met druk verschillen.
    Lekker lange assen om met vet te vullen BV
    waarom werk je niet met druk gelijkrichters
    die zijn makkelijk in te bouwen en zo heb je geen last van druk op je romp en motoren
    en je motoren om te dalen moeten minder hard werken om de rov onder te krijgen
    die lange buizen kun je dan vullen met accu cellen inplaats van met een lange as
    in die vlotter die boven drijft kun je ook nog een accu zetten zodat die kabel naar de wal komt te vervallen
    daar moet die rov heel hard aan trekken om die mee te kunnen slepen
    ook een gevaar als er nog andere boten op het water zijn


    sportieve groeten raf
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    als je die drijver nu ook eens mee liet varen met de rover was dat niet makkelijker??

    je rover gebruikt zegmaar 5 kanalen van je zender
    blijven er bij Graupner nog 2 over en bij robbe 3

    ontvangertje in je drijver
    servo om te sturen en regelaartje er in
    dan kun je die drijver met de zelfde zender sturen en blijf je altijd mooi boven je rovertje

    als je dan de kabel naar de rover wat langer maakt heb je mooi vrijspel onderwater
    van de video camera zou ik zelfs de zender boven in de vlotter bouwen
    dan kun je met een gewone draad van de camera naar je vlotter gaan en vandaar uit naar je zender
    hoef je de antenne kabel niet te verlengen

    ik gebruik dezelfde camera's reeds jaren en ik ga met die draden soms meer dan 30 meter en het beeld blijft goed.

    sportieve groeten raf
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Blijkbaar gebruik je niet dezelfde cameras, want de mijne is met ingebouwde zender inplaats van losse?

    Mijn zender is maar 6 kanaals. En drijver mee laten varen is niet te doen, dan ben je meer bezig die drijver mee te richten met de sub, dan met de sub zelf.
     

Deel Deze Pagina