expo instellingen Blade 4503d

Hoi, volgens mij staat er een foutje in de handleiding van de Blade 4503d. Ze adviseren een expo van +7% op aileron en elevator voor beginners en +15% voor gevorderden. Ik denk dat ze -7% en -15% bedoelen want met expo op plus krijg je in het begin juist een vlakke curve in plaats van een steilere. Volgens mij is het juist de bedoeling dat de heli wat directer wordt in de gevorderden instelling maar met expo op + wordt hij bij meer expo alleen maar softer. Heb ik het juist en heeft iemand met een Blade dit ook opgemerkt?
grt
Mark

ligt aan de zender!!!

Futaba wordt softer met negatieve expo op midstick en spektrum net andersom met positieve expo!!!

ff opletten dus ;)

en 7% merk je weinig van hoor. Ligt ook aan je ingestelde cyclic pitch.

Heb je lage uitslagen op de cyclic heb je weinig expo nodig. IS allemaal persoonlijke voorkeur.

Gewoon met wat verschillende settings spelen en kijken wat voor jou het fijnste vliegt.

ligt aan de zender!!!

Futaba wordt softer met negatieve expo op midstick en spektrum net andersom met positieve expo!!!

ff opletten dus ;)

en 7% merk je weinig van hoor. Ligt ook aan je ingestelde cyclic pitch.

Heb je lage uitslagen op de cyclic heb je weinig expo nodig. IS allemaal persoonlijke voorkeur.

Gewoon met wat verschillende settings spelen en kijken wat voor jou het fijnste vliegt.

Klopt ligt aan de zender maar het vreemde is dat Blade de instellingen geeft voor diverse Spektrum zenders waaronder de DX8 dus dan is het vreemd dat ze + expo opgeven terwijl het volgens mij - expo moet zijn.

De bedoeling van Expo, is juist om een softere respons rond het midden te krijgen, je kunt dan preciezer sturen.

Als beginner wil je juist (hoe gek het ook klinkt) een wat directere respons, anders heb je continue, dat je in eerste instantie niet voldoende stuurt, en daarna, doordat je jezelf wilt corrigeren, gaat oversturen.

Tenminste, dat is mijn ervaring in het lesgeven: als de heli te rustig afgesteld is, gaat het alleen maar slechter voor leerlingen.

Maar het is allemaal ook een kwestie van smaak: er zijn genoeg mensen (ook toppers) die met nog véél meer Expo vliegen, en er zijn er ook die er niks van moeten hebben....

Of het plus of min moet zijn, dat hangt puur van de zenderfabrikant af.
De bedoeling is dat het geheel softer rond het midden word, andersom heeft totaal geen zin.... Je hebt er weinig aan als je de stick in de hoek wilt duwen en het laatste stukje "gebeurt er niks meer".

Groet, Bert

Ze geven idd voor beginners +7% en voor gevorderden +15% expo, maar voor de beginners staan de dual rates op 50%, en voor de gevorderden op 75% ;)

..bij een dual-rate van 50 % kan je dat beetje Expo liever weg laten,
je voelt het bijna niet, en je moet het later ook niet meer afleren,
die curves zien op de PC wel leuk uit, maar bij het vliegen voel je het amper

gr. Uwe

Trouwens gebruikt de Blade 500 X ook deze instelling
van 50 D/R en 7 % Expo
en 75 D/R met 15 % Expo,
deze instellingen zijn misschien ergens maar berekend
en hebben goed gewerkt.

ik vlieg mijn Blade aan de begin met D/R 50 / schakelaar D/R 75
om te testen, dan met 85 D/R / schakelaar 100 D/R en zonder Expo.

groetjes van Heli-Uwe

Back