extra ontvanger accu in e-zwever

In electrozwevers worden vaak een vlieg-accu(lipo aan de regelaar) en een ontvanger accu geplaatst.
Hoe wordt dit aangesloten?
Als je alles in de ontvanger stopt krijgt die en van de bec van de regelaar en van de ontvanger accu voeding?

Een foto zegt meer dan duizend woorden :D

Hoi,
Ontvangeraccu en BEC gaat niet samen. De BEC kun je uitschakelen door het rode draadje van je regelaar naar de ontvanger te onderbreken. Probeer het pinnetje uit het stekkertje te halen en isoleer het. Of zet er een servoverlengsnoertje tussen waarvan je het rode draadje hebt doorgeknipt. Op die manier hoef je niet te solderen als je ooit weer zonder ontvangeraccu gaat vliegen.

Overigens had ik eerst ook een ontvangeraccu totdat ik me realiseerde dat ik eigenlijk nooit langer dan 1,5 uur vlieg. Zelfs als de aandrijfaccu voor wat betreft de motorloop leeg begint te raken is die nog vol genoeg om een uurtje de ontvanger van stroom te voorzien dus ik vond het eigenlijk wat overbodig. Heb hem er dus maar weer uit gehaald :D

Vaak zitten er in een zwever zoveel servo's dat de bec van de ontvanger niet genoeg vermogen heeft en erg heet wordt. Zo heet dat hij zelfs kan verbranden. Ook als je een aandrijf accu hebt met een hoge spanning (4s of meer) dan moeten de meeste bec's enorm veel vermogen kwijt en worden dus gloeied heet. Daarom zet je er dan vaak een losse ontvanger accu in. Je moet de bec van de regelaar dan uitschakelen en dat doe je door de rode (+) draad los te halen uit de stekker van de regelaar en deze met een stukje tape of krimkous te isoleren (om kortsluiting te voorkomen). Je kan ook een regelaar nemen met een geschakelde bec. Deze kunnen vaak veel meer vermogen aan en ook bij hogere spanningen. Je kan ook een losse geschakelde bec gebruiken die je net zo aansluit als een losse accu (dus ook rode draad regelaar los) maar die je dan voed met de aandrijf accu. Let er alleen bij geschakelde bec's wel op dat je een goede afstandstest doet met draaiende motor.

Back