extra vin voor de kiel

• Topicstarter Topicstarter Jorik
  • Startdatum Startdatum
J

Jorik

Guest
Hoi allemaal

Heeft er iemand ook ervaring met zeilen met een extra vin (roer) voor de kiel bij een zeilboot?

gr jorik

Jorik,

Die extra vin is geenzins een roer! Is dus niet draaibaar ofzo hé.

Meestal wordt deze vin voor de kiel ook wel "canard" genoemd als mijn geheugen even meewil....

Normaal zie je deze vin enkel op zeilboten met een kantelbare kiel: doordat de kiel kantelt, verliest deze zijn zijwaarste druk - waardoor de boot gaat verleien. Daarom wordt deze canard voor de kiel geplaats, zodat deze - samen met de zijwaardse druk op het roer achteraan - voor compensatie zorgt voor de zijwaardse druk die op de kiel ontbreekt.

Dus voor boten met een vaste kiel heeft deze vin m.i. geen nut.

Het Franse canard kan zeer goed vertaald worden door de term loefbijter. Dit is een stuk hout onder de waterlijn, toegepast bij platbodems, om het afdrijven van de kop tegen te gaan.

Een paar jaar geleden was er een NieuwZeelandse M-klasse zeiler die een roer op de kop van de boot had, dus voor de kiel. Hij presteerde heel redelijk, maar of dat aan het roer lag...
Zijn idee heeft bij de M-klasse geen ingang gevonden.

Eveneens een aantal jaren geleden was er een USA schip dat mee deed aan de kwalificatie voor de America Cup, die ook het roer in het voorschip had. Het schip kwalificeerde zich niet als uitdager.

Groet
Wim Bakker

Hoi

Ben wel van plan om de vin stuurbaar te maken.
Dus erg benieuwt hoe dat vaart :?:

gr jorik[/img]

hallo,

Ik heb bij mijn volvo 70 met kantelkiel een canard waar je mee kan sturen. Dit heb ik nog niet getest, maar de theorie er achter is dat je aan de wind veel hoger kan varen als je met beide roeren wilt oploeven ( naar de wind toe). Je kan ook veel sneller manoevreren de de roeren tegengesteld van elkaar te laten draaien een nadeel is wel dat je meer weerstand krijgt.

mvg Robert

Hoi allemaal,

Vandaag test gevaren met de extra vin (roer dus stuur baar gemaakt)zonder zeilen en het stuurt een heel stuk sneller.
Ik weet nog niet wat het doet met de zeilen er op dus dat is even afwachten.

Jorik

heeft iemand een leuk lang filmpje van modelzeilen??

groeten jordi

Back