Extreme Flight Edge 540 48'' EXP Bouwverslagje

Hallo allemaal,

ik kreeg vandaag mijn pakketje binnen van hobbyin waalwijk en ja hoor daar was mijn edge dan,
Natuurlijk meteen aan de slag gegaan en wil dat met jullie delen en mijn bevindingen hier posten evenals de wat mindere punten.
Ook hoop ik support te krijgen mochten er vragen komen van mijn kant.

mijn setup is als volgt:

Servo's: 4x Hitec HS 65 HB
Esc: roxxy BL-Control 960-6 (60 amp)
Motor : Nog onbekend ben nog wat aan het zoeken.

veel leesplezier:

Allereerst natuurlijk een totaalplaatje van wat er uit de doos komt en hoe de conditie is.
full

Folie ziet er netjes uit en ook het landingsgestel is degelijk en gemaakt van carbon.
Ik vind ook de sluiting erg fijn om bij je lipo te kunnen komen.
Wat mij opviel bij het checken van de doos is dat ik de manual er niet in heb zitten.
beetje slordig maar ik had hem al gevonden op de site van EF voordat ik mijn kist binnen had.
In de manual is alles gericht op de extra en waar er iets anders in elkaar zit word dit duidelijk aangegeven.

Nou is het tijd voor de servoheveltjes in te lijmen:

full

Ook meteen de scharniertjes ingelijmd en even laten drogen natuurlijk.

Daarna meteen de servo er in gezet wat een onwijs goede pasvorm heeft.
full

Hier komt ook mijn eerste vraag over de servostangen.
Aan 1 kant van de stang zit uiteraard draad waar je makkelijk iets op kan draaien maar moet ik de andere kant lijmen?
welke lijm hecht goed op metaal en kunststof kan dat met epoxy?

Toen maar gewoon even los gelaten en het landingsgestel gemonteerd.
Natuurlijk ook meteen de wielkapjes erop en weer verder.
full

Daarna de elevator erop gelijmd en even getest en jeetje wat een uitslagen zeg dat ben ik niet gewend met mijn piper j3 haha.
Word eerst maar eens vliegen met 50% van die uitslag denk ik maar.

full

En het roer erop gezet:
full

Foto staat op zijn kop maar krijg hem niet gedraaid.:mad:

zo dit was het tot zover morgen ga ik weer proberen verder te bouwen dus ik hou jullie op de hoogte.

groeten,
jarno

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Jarno
leuke bouwdoos.
wat mij opvalt is de aansturing van je rolroer ,normaal moet je de servohefel haaks op de servo zetten.
kan natuurlijk ook wezen dat je dat nog van plan was om te doen ,
succes met het bouwen.
banjo.

ikzelf heb de stangetjes met epoxy ingesmeerd en toen vastgezet, echter is het beter om gewoon m2 schroefdraad te pakken en dat op maat te maken en dan vast te draaien;)

hallo Jarno
leuke bouwdoos.
wat mij opvalt is de aansturing van je rolroer ,normaal moet je de servohefel haaks op de servo zetten.
kan natuurlijk ook wezen dat je dat nog van plan was om te doen ,
succes met het bouwen.
banjo.

hehe ja klopt ik heb het alleen even vastgezet omdat ik wacht op me servo verlengkabels want nu weet ik de nulstand van de servo niet.

@fabian:

ik heb maar aan 1 kant draad zitten en aan de andere kant moet ik het dus lijmen maar ik heb geen goed gevoel bij epoxy.
epoxy op metaal wil volgens mij niet helemaal lekker hechten.

Weer even verder gegaan met het bouwen heb nog een paar uurtjes over tot ik naar een concert toe ga vanavond:)

Het achterwieltje gemonteer d dit is een eenvoudig systeem zo!
full

En even de uitslagen laten zien meteen:cool:

full

Zo nu weer even verder knutselen en dan op naar LimpBizkit tonight!

greets

Zo weer even wat tijd gevonden om verder te bouwen.

Eerst maar even klitteband gelijmd in de romp voor de ontvanger en voor de lipo.
Deze lipo komt er niet in maar gebruik ik even om alles te testen.

full

En de verlengkabels voor de roer en elevator servo langs de romp weggewerkt.

full

Daarna de motorkap en de spinner geplaatst .

full

Zijkanten op de vleugels gemonteerd en meteen de decals maar gedaan.

full

En een overzicht van hoe de kist er nu uitziet natuurlijk.

full

En van de staart.

full

En een filmpje van de kist.

[URL="
- ‪Extreme Flight Edge 540 48'' EXP‬‏[/URL]

Zo dat was het weer even nu wachten op een mooie windstille dag om een kleine maiden vlucht te maken.
Dus het eerste filmpje wat nu komt moet de maiden worden!

groeten,
jarno

sja ligt er aan waar in nederland je zit he, het is morgen einde van de middag zo goed als stil. stil genoeg in ieder geval! (hier slechts 4 knoop vanaf 5 uur dus 1 bft zegmaar)

bft gebruik ik niet ik bekijk altijd in knopen komt vanuit het kitesurfen:)
morgen in de namiddag moet ik werken jammer genoeg maar maandag moet het er dan toch van komen!

OFFTOPIC:

Bergen aan zee, schelinkhout, wijk aan zee

Ontopic:

Weet iemand hoeveel ik de uitslagen moet verkleinen om gewoon rustig te kunnen vliegen?
Heb nu de dualrate op 50% staan.

greets

Ik heb een MXS en de kleine uitslagen moet je zelf ondervinden naar je eigen gevoel... Bij mij is de kleine uitslag gewoon zodat hij goed snapt. Ik weet niet op hoeveel de dualrate ongeveer moet staan, want bij mij staat hij op niet veel want ik heb enorm veel uitslag op het hoogteroer (75-80 graden) (om te beginnen niet te groot...) ik gebruik momenteel bijna geen kleine uitslag :rolleyes:

En op de hoogte staat nu een servo met carbonne tandwielen he? Ik zou er zeker een servo insteken met metale tandwielen! Ik weet dat er al zeer veel EXP's zijn gesneuveld omdat de servo van het hoogteroer faalde... bijna alle EXP's van de F3M hebben een Hitec HS-85 mg.

Grz
Timen

oke thnks voor de tips ik zal er meteen even naar kijken.
ik heb gewoon deze servo's mee laten komen van hobbyin ik nam aan dat hun dan de goede servo's zouden leveren.
zal morgen meteen andere servo op het hoogteroer zetten.

Heb vandaag mijn maiden gedaan met de edge met dualrate uitslagen op 50% en dat ging prima.
wat vliegt hij stabiel zeg moest 2 tikjes trimmen op de aileron meer niet.
die ga ik nu iets indraaien zodat ik die trim ook niet meer nodig heb.

Ik was echt onwijs zenuwachtig toen ik klaar stond om op te stijgen omdat mijn startbaan van stenen is.
met z'n klein achterwieltje wil dat nog wel eens stuiteren maar gelukkig viel dat wel mee.
rustig aan gas opbouwen en hoppa de lucht in.
eerst even circuitje vliegen om hem te trimmen.
daarna meteen even een paar rollen gedaan met het zweet op mijn voorhoofd want ik was bang voor foutjes.
gelukkig vliegt deze kist erg lekker en mischien omdat ik inmiddels al wat meer ervaring heb gekregen maar ik vind dit fijner vliegen als mijn trainer en piper j3.

na 5 minuten vliegen de landing ingezet wat even wennen was maar zonder problemen gelukt.
even kijken of ik nog kon vliegen en ja hoor was bijna niks uit de lipo.

heb 3x 6 minuten gevlogen toen begon de lipo wel op te raken.
straks eens kijken hoeveel er bijgeladen moet worden.

heb mischien niet de perfecte motor er op gezet maar voor nu kan deze nog.
ga nog geen 3d vliegen en deze heeft power genoeg voorlopig.
nu nog een paar lipo's erbij en dan kan ik me helemaal uitleven.

greets,
jarno

Back