er stond al langer een balsa vliegtuigje op mijn verlanglijstje, en met de verkoop mijn 450 heli is het er eindelijk van gekomen. Lang getwijfeld tussen een sebart model (katana of sukhoi) en die van extreme flight, maar uiteindelijk is het deze laatste geworden. mede door de overtuigingskracht van de verkoper en JVDO van dit forum...btw Jens, tnx voor alle info 
Ik heb de vlieger weg van aerobertics (maldegem, belgie). Trouwens, service van bert verdient aanbeveling! Ik heb bij de extra volgende setup gekozen:
- powerset van extreme flight (torque motor en airboss esc)
- 2x 65MG op de ailerons
- 2x graupner des488 voor rudder en staart
de reden voor de graupners is het feit dat hoewel aangeraden in de manual, sommigen vinden dat de 65 te weinig trekkracht heeft voor deze vlieger. De graupners zijn even snel als de 65MG, maar zijn digitaal en hebben 3kg trekkracht.
in de doos zat...een doos :-D
en in die doos de eigenlijk vlieger, allemaal heel netjes verpakt....
en de eerste dry fit
Aangezien dit mijn eerste balsa is, toch maar besloten om hem samen met codon te bouwen (waarvoor dank :wink: ) We hebben hem gebouwd "per the manual" dus een echt bouwverslag ga ik hier niet geven. Het bouwen zelf ging eigenlijk redelijk vlot (in 2 lange avonden zat ie ineen), tot we dit tegen kwamen...als laatste moest de stabilo gelijmd worden. aan de buitenkant hadden we epoxy gelijmd, en het plan was om aan de binnenkant wat dunne CA te laten vloeien. dit ging goed tot we de laatste kant deden...de lijm was terug naar buiten gelopen met als gevolg een vastgekleefde hand (die gelukkig snel loskwam) en dit... :evil: :evil:
een vuile witte streep CA over een gans stuk van de fuselage...
in een eerste reactie hebben we geprobeerd om het wat weg te wassen met water, maar daardoor werd de lijm wit en smeerde je het nog verder open :-( . we hebben het dan maar zo gelaten en laten drogen. Vandaag op een stukje oracover die moest uitgesneden worden uit de bodom van het vliegtuig toch eens geprobeerd met verschillende solventen of niks de lijm oplostte zonder de oracover te beschadigen. Pure aceton bleek de job wonderwel te doen. Ondertussen heb ik de lijm op de fuselage ook helemaal kunnen verwijderen
Dus tip voor wie CA morst op oracover...blijf er in eerste instantie af (water maakt het wit en wrijven is ook al niet goed) en kuis het nadien op met wat aceton. Ik heb pure aceton (99,9% zuiver) gebruikt, maar waarschijnlijk zal nagellak verwijderaar van vrouwlief ook wel helpen.
de rest van de bouw ging wel vlot :-D Bij deze nog wat sfeer foto's...
ik moet zeggen dat de kwaliteit die extreme flight levert heel erg goed is (nu ik heb weinig referentie, maar toch). alleen het staartwieltje ziet er mij een beetje fragiel uit. Nu we zullen zien of ie het houdt of niet.
Nu nog wat klein pruts werk, de rest van de electronica er in en gaan

Ik heb de vlieger weg van aerobertics (maldegem, belgie). Trouwens, service van bert verdient aanbeveling! Ik heb bij de extra volgende setup gekozen:
- powerset van extreme flight (torque motor en airboss esc)
- 2x 65MG op de ailerons
- 2x graupner des488 voor rudder en staart
de reden voor de graupners is het feit dat hoewel aangeraden in de manual, sommigen vinden dat de 65 te weinig trekkracht heeft voor deze vlieger. De graupners zijn even snel als de 65MG, maar zijn digitaal en hebben 3kg trekkracht.

in de doos zat...een doos :-D

en in die doos de eigenlijk vlieger, allemaal heel netjes verpakt....

en de eerste dry fit

Aangezien dit mijn eerste balsa is, toch maar besloten om hem samen met codon te bouwen (waarvoor dank :wink: ) We hebben hem gebouwd "per the manual" dus een echt bouwverslag ga ik hier niet geven. Het bouwen zelf ging eigenlijk redelijk vlot (in 2 lange avonden zat ie ineen), tot we dit tegen kwamen...als laatste moest de stabilo gelijmd worden. aan de buitenkant hadden we epoxy gelijmd, en het plan was om aan de binnenkant wat dunne CA te laten vloeien. dit ging goed tot we de laatste kant deden...de lijm was terug naar buiten gelopen met als gevolg een vastgekleefde hand (die gelukkig snel loskwam) en dit... :evil: :evil:


een vuile witte streep CA over een gans stuk van de fuselage...
in een eerste reactie hebben we geprobeerd om het wat weg te wassen met water, maar daardoor werd de lijm wit en smeerde je het nog verder open :-( . we hebben het dan maar zo gelaten en laten drogen. Vandaag op een stukje oracover die moest uitgesneden worden uit de bodom van het vliegtuig toch eens geprobeerd met verschillende solventen of niks de lijm oplostte zonder de oracover te beschadigen. Pure aceton bleek de job wonderwel te doen. Ondertussen heb ik de lijm op de fuselage ook helemaal kunnen verwijderen

de rest van de bouw ging wel vlot :-D Bij deze nog wat sfeer foto's...




ik moet zeggen dat de kwaliteit die extreme flight levert heel erg goed is (nu ik heb weinig referentie, maar toch). alleen het staartwieltje ziet er mij een beetje fragiel uit. Nu we zullen zien of ie het houdt of niet.
Nu nog wat klein pruts werk, de rest van de electronica er in en gaan
