Extreme Flight Vanquish [full review]

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door JVDO, 22 dec 2007.

  1. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Extreme Flight Vanquish [full review] [+ eerste video!]

    [​IMG]

    Gisteren is mijn Extreme Flight Vanquish aangekomen.
    Dit is een Electro F3A kist met een span van 1.2m en een lengte van 1.3m.
    Het heeft een vliegklaar gewicht van ongeveer 1.2kg en zou ook 3D capable zijn.
    Laten we de proef op de som nemen :)

    Ik zal hier een bouwverslagje plaatsen en natuurlijk enkele video's van het vliegende resultaat.

    Let's go:

    Bij het openen van de doos zien we een mooi opgeborgen vliegtuigje, prima looks en heel licht gemaakt. Het toestel lijkt "klaar" tot in een heel ver stadium, zo is bv de covering al weggesneden op de plaats waar je de stabilo zal moeten lijmen. Dit zijn details die de bouw heel wat sneller maken. Ook de motorbox is al klaar, je dient er slechts de motor op vast te schroeven en deze in te haken en te lijmen op de romp. Later meer hierover.

    De Set Up:

    - Torque 2814/820 brushless motor
    - Airboss Elite 45 Sensorless ESC
    - 65hb all around (misschien nog een een MG op het hoogteroer)
    - Flightpower 3s en 4s lipos, EVO 25 / EVO Light, 2100mAh / 2500 mAh ik zal dus verschillende batterijen testen.

    Enkele "out the box" foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben reeds begonnen met de bouw en dit is echt een model dat je gemakkelijk op 1 dag kan afwerken.
    Ik heb nu ongeveer 2uur gewerkt en hij is bijna klaar om de radioinstallatie te ontvangen...
    Maandag ga ik verder met de bouw... Dan komen ook de eerste bouwfoto's enzo online!
    Als je meer vragen hebt kan je mij altijd mailen of een PB sturen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2008
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk, die houden we in de gaten, zeker omdat ik er zelf ook over na zit te denken:D


    Grt.
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Bij de kit is er een super handleiding bijgesloten alles staat erin met foto's etc etc.
    Maar ik heb nogal de slechte eigenschap op mijn eigen weg te volgen... en niet echt die handleiding :). In de handleiding werken ze eerst de vleugels volledig af, met radioinstallatie etc. Ik werk eerst het toestel af en radioinstallatie is mijn laatste stap...

    There we go:

    Stap 1 monteren van het landingsgestel; meestal, en ook nu een klusje van 2 minuten.
    Het landingsgestel gaat naar binnen via een gleufje in de romp, binnenin kunnen we het dan vastschroeven dit is heel mooi en zie je niet echt veel bij een kist van dit formaat.
    Even de covering die over het gleufje zit wegsnijden... even met je oracover-strijkijzertje over de hoekjes, landingsgestel erdoor en vastschroeven maar ... dit is het resultaat;

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    De volgende stap is het inlijmen van de stabilo, hiervoor dienen we even de vleugel te monteren. Omdat het aan te raden is even na te meten om de afstanden stabilo-vleugeltip links en rechts overeenkomen. Terug dus eerst de folie websnijden rond de vleugelbuis tunnel en rond de gleuf waar de stabilo moet komen. Eerst en vooral moet je het hoogteroer door deze gleuf steken, dan de stabilo !!! Niet in de andere volgorde want je krijgt het hoogteroer er niet meer in eens de stabilo vastzit :).
    De covering op de stabilo is al weggesneden op de plaats waar je moet lijmen (contactopp). Dus dit gaat snel... stabilo erin evennameten met de vleugels en de afstand tot de romp en lijmen maar. Voila de stabilo zit op zijn plaats.

    Daarna lijmen we de scharnieren in de stabilo vast...

    [​IMG]

    Het enige wat nu nog rest is het hoogteroer vastlijmen. Schuif het hoogteroer over de scharnieren, breng het naar volle uitslag en laat wat dunne zap in de scharnieren lopen...
    Klaar is kees.. probeer wel de gleuf tussen stabilo en hoogteroer zo klein mogelijk te houden. Je zoekt hier naar een goede compromis tussen uitslag en de gleuf...

    We kunnen ook direct het vaste stuk van de rudder inlijmen, dit past allemaal perfect en het staat ook perfect verticaal... gewoon inschuiven en lijmen dus...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik wacht nog even voor de lijm perfect droog is voor de rudder te instaleren...
    Dus we kunnen de motor al gaan monteren op de motorbox...

    Bij de motor is alles inbegrepen om hem voor of achter de firewall te monteren.
    Ook de propsaver is inbegrepen:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij dit model gebruiken we dus de laatste optie.

    Na het bevestigen op de motorbox kunnen we deze gewoon inhaken in de romp:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Later moeten we deze vastlijmen en nog enkele verstevingshoekjes aanbrengen... Dit hou ik voor later zodat ik in de verdere bouw de motor er nog gemakkelijk kan afnemen...
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  6. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    Nice Work!
    Ook een mooie kisjte trouwens,ik zelf dacht aan de Extreme Flight Extra 300 of de Yak-54.
    Maar ik vind 170euro wat te veel voor een 1.12kistje.
     
  7. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    waar gekocht Jens,(of gekregen )
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Zo, zit ik in een ander draadje te bekijken welk toestel ik vervolgens zou willen kopen (waaronder de Vanquish) en dan komt onze Jens met een review op de proppen.

    Nice!:D

    Stevo
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Misschien is het bij deze een goed moment om de wereld in te sturen dat ik nu voor Team Extreme Flight zal vliegen. Dit is vooral voor het big scale gebeuren (meer daarover zal je zeker nog lezen). Maar naast dit zal ik ook reviews doen over verschillende kleinere kisten van Extreme Flight.

    Ik zou toch willen vermelden dat dit feit het bouwverslag niet zal beïnvloeden en dat ik zeker ook negatieve punten (voor zover die er natuurlijk zijn) aan het licht zal brengen!!!

    Daarom zal ik ook bij elke review de nodige video's en foto's maken (of ter plaatsen komen showen) zodat hierover geen discussie kan zijn.

    Verder zijn alle extreme flight producten te verkrijgen bij Aerobertics / http://www.aerobertics.be/extremeflight.html

    Kleine correctie, dit zijn de specs:

    Wingspan: 48 inches = 121.92cm
    Length: 52.5 inches = 133.35cm

    Dit juist even om misverstanden te voorkomen...

    De prijs is inderdaad niet niets, en dat is zeker een argument... Maar bij het openen van de doos zag ik toch wel dat de afwerking van deze kist.
    En het stadium van "arf"-zijn heel hoog ligt bij deze kist. Dit zijn dingen waar je zeker rekening moet mee houden bij het vergelijken van deze kist met andere...
    Dit vliegtuig is echt wel; "buy today - fly tomorrow"

    De extra 300 en yak54 zijn inderdaad ook heel mooie kistjes... Ik hoop er ooit ook eens eentje van te testen.
    Mijn goede vriend Donatas vloog reeds met de yak 54 en vertelde dat het een super 3D / fun kist is !

    Ik hoop dat hij wat zal helpen om een keuze te maken... Als er vragen zijn kan je hier altijd terecht :)
    En natuurlijk zal ik hem wel eens meebrengen op 1 of ander bezoekje aan jullie club ...
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  10. Acropilot

    Acropilot Guest

    echt mooi ding, kom juist van bij Jens, heb hem eens mogen bekijken, en ziet er echt dik in orde uit!
    cant wait to see it fly :D

    grts!
     
  11. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    mooi kistje jens!
    Ik volg het bouwverlsag zeker op!;)

    mvg sven
     
  12. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Fijn dat je het even duidelijk maakt, ik dacht 5 lange posts lang dat ik een 'review' op RCGroups zat te lezen ;)
     
  13. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    ik vind het ook tamelijk duur, als ge de prijs vergelijkt met de TM Supervision XP 45inch ARF
    van UNITED HOBBIES, is weliswaar niet dezelfde maar toch ook 45 inch span, en 43 inch lengte. en dit voor 80 dollar + VERZENDING NATUURLIJK.
    Kwaliteit zal toch wel dezelfde zijn .
    als je de ganse uitrusting meebesteld, ben je ietsje meer kwijt of bovenvermelde prijs van Jens. ( ik wil niet met eieren smijten he )
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    kan je dit wat verder toelichten :)

    Ik heb enkele contacten bij TMPro...(de kist is niet van united hobbies) maar ik heb er helaas niets goed over te vertellen, dat kunnen mensen hier op het forum zeker bevestigen (ik denk aan tronn)
    Ik durf ook met een gerust hart de 2kisten naast elkaar leggen en u duidelijk maken waar het prijsverschil zit.
    Ook is de vanquish ontworpen door mensen die er "iets van kennen" en is het niet zomaar een tekening die ze hebben verzonden naar china met de mededeling maak maar enkel containers...
    Er worden prototypes gemaakt, die dan getest worden door verschillende top piloten dan worden eventueele wijzigingen aangebracht, vliegt er een final prototype en dan komt pas de defenitieve versie op de markt.

    Natuurlijk moet je voor jezelf uitmaken wat je voor het toestel wil geven ... En of je zoveel geeft om de vlieg-eigenschappen of het gewoon voor de fun is...
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2007
  15. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    dit kan zijn, dat er veelverschil is, en ik zeg altijd dat men moet zaaien, met het zaad dat men heeft.
    het zou nog spijtig zijn dat er geen verschil mocht zijn in kwaliteit.
    ik heb gistereb de TM Extra 260 XP ARF EP/Gas 44.5inch zien vliegen , en moet zeggen
    deze beviel mij, en met de regelbare vleugels . en dit voor een goeie 145 euro
     
  16. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Nou... wiens brood men eet, diens taal men spreekt. :)
     
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik denk dat ik bij de bouwbeschrijving die ik tot nu toe heb gedaan, gewoon heb getoond wat er dient te gebeuren aan de kit... Ik probeer ook enkele argumenten te geven waarom de prijs misschien iets hoger ligt dan andere kisten. Deze argumenten kan je altijd zelf nagaan... en indien ik hier geen waarheid vertel kan je mij hier altijd op wijzen. Als je mij een fabricant kan opnoemen die zelfde kwaliteit gaat leveren tegen lagere prijs... zal ik je zeker gelijkgeven dat je die moet kiezen, maar je krijgt altijd waar naar je geld...

    Morgen ga ik verder met de bouw stay tuned!
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2007
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Hier gaan we weer...

    Volgende stap was het installeren van de rudder en het achterwieletje.
    Dit gaat heel gemakkelijk door een klein gaatje de boren in de aanvalsboord van de rudder en zo het wiel stuurbaar te maken aan de hand van de rudder. Toch even wat ZAP laten inlopen om ervoor te zorgen dat dit gaatje niet groter gaat worden naar verloop van tijd. Vervolgens vijs je met 2 houtschroefjes een ondersteunend aluminium plaatje aan de romp vast om het wieletje op zijn plaats te houden. Ook best even borgen met wat ZAP.
    Dan kunnen we de rudder gaan vastlijmen. We gaan op dezelfde manier tewerkt als bij het hoogteroeren. We lijmen dus eerst de scharnieren vast in de rudder en daarna aan de romp...
    Dit simpel klusse is veel moeilijker om te beschrijven dan gewoon gewoon tedoen en zeker hier zeggen foto's gewoon veel meer dan woorden:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    We kunnen nu beginnen met de radioinstallatie...
    We beginnen met de hoogteroer-servo;

    Je kan eigelijk zelf bepalen aan welke zijde je deze servo wilt monteren, aan elke kant is er alles voorzien om dit te doen.

    Ik monteer hem aan de rechterkant, waarom? Ik weet het niet :)
    Vergeet niet dat er een metal gear servo nodig is voor het hoogteroer!!!
    Dus ik kies hiervoor niet de 65HB maar 65MG.

    De roerhoorn is van epoxy en moet je gewoon in de voorziene gleuf inlijmen.
    Persoonlijk vind ik dit een veel betere oplossing dan de roerhoorn met vijsjes die in de meeste ARF's voorzien zijn. Het is ook heel wat minder werk. De stangetjes die je nodig hebt zijn al op maat gemaakt en ook de welbekende "z" form zit er al. We dienen gewoon de "z" door de roerhoorn te stken, het "koppelstukje" op de servo arm te zetten de servo electronisch te centeren, en het stangetje vast te draaien. Hou er rekening mee dat dit een kist voor figuren is dus gebruik geen super lange roerhoorn als je heel precies wil gaan vliegen. Zo kan je de volledige resolutie van de servo gaan gebruiken.
    en voila:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  20. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Volgende stap is het monteren van de stabilo versterking-staafjes.
    In de handleiding wordt uitdrukkelijk vermeld om zeker deze versterkingen niet te vergeten.

    We plaatsen die door met een klein boordje eerst gaatjes te maken in het vol houten stuk van de stabilo en in de romp. Vervolgens plaatsen we de carbon staafjes erin een maken deze vast met wat ZAP. Vergeet zeker niet te checken of de stabilo mooi rechtlood op de romp staat alvoorens deze versterkingen vast te lijmen!!

    pics:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007

Deel Deze Pagina