Extreme Flight yak 54 88"

Vandaag ben ik samen met John (pensacola) even op en neer gereden naar Bert Delaere (aerobertics) om daar 2 extreme flight yak 54's van 2.23 m op te halen.
http://www.aerobertics.be/extremeflight.html
Ondanks dat hij midden in de een verhuizing zat, had hij gelukkig toch nog tijd voor ons.
Na een kleine 2 uur rijden waren we bij john aangekomen en zijn we begonnen met uitpakken.

dsc03524.jpg

Gelukkig hadden we een redelijk grote bus bij want het waren nogal flinke dozen. De dozen waar de rompen in zaten was een hele houten constructie omheen gebouwd voor het vervoer. Dit zag er echt perfect uit. Er waren per yak 3 dozen. 1 voor de romp, 1 voor de vleugels en 1 voor de motorkap.

dsc03525.jpg

Lekker stevig ingepakt dus een zeer kleine kans op transportschade.

dsc03531.jpg

De inhoud ziet er goed en gelikt uit. Wederom zeer goed ingepakt. Alles was in het plastic of in schuim in gepakt, gewoon goed.

dsc03533.jpg

De complete inhoud van de doos uitgestald. Voor het stabilo zitten er als hoezen bij netals bij de vleugels. Het landingsgestel is van zwart gespoten aluminium. Lekker stevig maar wel redelijk zwaar. Op het landingsgestel komen nog zwarte kapjes aan de bovenkant over heen waardoor het landingsgestel echt super mooi wordt afgewerkt.

dsc03537.jpg

Stabilo met carbon buis. Stabilo wordt tegen de romp bevestigd met behulp van 4 draad eindjes die vast in de romp komen te zitten. Vervolgens kan je met behulp van wat moertjes het stabilo bevestigen.

dsc03540.jpg

Vleugels zijn lekker simpel gefolied maar dat geel en zwart vonden we allebei toch wel een hele gave kleuren combi. Vleugelbuis is lekker licht die is namelijk ook van carbon.
Uitslag van de rolroeren is echt absurd (alle roeren trouwens) 60 graden is met gemak mogelijk.

dsc03543.jpg

Tja de totale inhoud van de doos. Het is toch wel een flinke kist. We hebben deze kist nog even langs de QQ yak 54 van het zelfde formaat en dan ziet de EF yak er toch heel wat meer schaal en groter uit. De rug is hoger in de romp is gewoon een stuk forser.

Hey,

het was leuk jullie eens te ontmoeten, de yak ziet er idd super uit...
IK hoop jullie bouw hier nog wat te kunnen opvolgen, veel succes ermee!

Zo weer verder. Ik stond even gezellig te buurten met een collega vlieger die die QQ yak-54 bij had terwijl ik mijn krumscheid KS1060 pijp in mn handen had. Nou paste mijn middelvinger daar precies en zonder dat ik er erg in had zat ik in 1 keer muur vast. Oftewel ik een resonatiepijp van 80 cm aan mn vinger hangen. (en een lol dat ze hadden) Eerst met water maar dat schoot niet op dan maar met kruipolie. Maar voordat er geolied werd moest er eerst een foto gemaakt worden en beloofd worden dat deze op het mbf zou komen.Naja bij deze john en marcel :wink:.

dsc03546.jpg

De setup van de yaks

dsc03556.jpg

Ik ga mijn 3w 50 competion gebruiken icm met een KS 1060 reso pijp.
John heeft gebruikt een DA50 met bmb resopijp.
De DA is 300 gram lichter dan mijn 3w. Toch wel een heel verschil maar voor 300 gram ga ik geen nieuwe motor kopen terwijl ik die 3w nog had liggen.
Opmerkelijk was wel dat de BMB pijp meer dan 70 gram zwaarder was da de KS. 197 gr <--> 272. Dit vind ik een behoorlijk verschil nl 38 %.
Bij Bert ook maar meteen een spinner aangeschaft. Een nette carbon titanium look spinner, geen idee welke merk maar zag er zeker wel sjiek uit.

Servo's heb ik ook al liggen. Op hoogte en richting komen JR 8611's en op ailerons hitecs 5955 TG's. Verder ga ik ook nog een powerbox sensor switch gebruiken met 2 lipo's. Ik hiervoor nog 2 nieuwe Hacker lipo's liggen die bij deze switch horen alleen deze zijn 1250 mAh en ik denk dat dit een beetje weinig voor deze kist.

dsc03557.jpg

Zo nou staat er nog 1tje te wachten om uit de doos gehaald te worden. Maar dat komt van de week wel weer. Dan zullen er ook meer foto's volgen.

@ Jens,
Ja wij vonden dat wel leuk ook om jullie eens te ontmoeten. ( Hoop dat we niet teveel in de weg hebben gelopen :wink:) Foto's zullen er zeker nog volgen.
Als het een keer goed weer wordt komen we gewoon keer langs en dan mag je ook wel een keer roeren als je er dan zelf al geen aan hebt geschaft want het is echt een hele sjieke kist.

@ bas:

De spinner is van krill models...

Het verschil in gewicht van tuned pipes, is te verwachten als je ze bekijkt de bmb is veel groter, maar geeft ook meer power en een betere gascurve dusja...
Dan neem ik dat gewicht er graag bij.

Jullie zijn altijd welkom met jullie yaks !

Laatst bewerkt:
Hey heren,

Succes met de bouw. Ben nu al benieuwd naar de mooie filmpjes die er ongetwijfeld zullen komen.

p.s. John zou je me nog een keer willen bellen? De batterij van mijn telefoon raakte op van de week en ik heb je nummer niet.

Groeten,

Jeroen

In diameter maakt het niet veel uit of je een BMB of KS hebt alleen de BMB is 5 cm langer. Maar we zullen binnenkort zien wat die BMB doet. Over het algemeen zijn ze zeer te spreken over de prestaties van die BMB alleen ik weet hoe het geluid is. En dat is bij ons op de club nogal belangrijk.

In diameter maakt het niet veel uit of je een BMB of KS hebt alleen de BMB is 5 cm langer. Maar we zullen binnenkort zien wat die BMB doet. Over het algemeen zijn ze zeer te spreken over de prestaties van die BMB alleen ik weet hoe het geluid is. En dat is bij ons op de club nogal belangrijk.

Ze zijn zeker niet luider dan die van KS misschien zelf stiller, vooral de gewone dempers van bmb zijn toch wel een pak stiller

beste mensen ik ben vandaag bezig geweest met de yak. dit is echt een waanzinnige arf. de bouwdoos is super afgewerkt en alle onderdelen passen perfect. zeker de moeite waard als je weinig tijd hebt om te bouwen en je wilt wel verzekerd zijn van een geweldige bak.
gr john

@Alex,

Ja de xtra-fun 230 is idd gestript. Ik moest ergens de spullen vandaan halen. Maar de xtra-fun kon toch al niet meer vliegen.

Slijm slijm,mooie kisten!!!
Maar e...de prijs... :D

Het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik durf bijna te beweren dat Extreme Flight op dit moment de beste arf's levert. Dit zie je ook terug in de prijs. Als je kijkt naar de QQ yak-54 is deze ruim 200 euro goedkoper. Niet dat de QQ yak slecht is maar je ziet wel degelijk verschil.

Maar even een kleine update:

Eigenlijk hebben we er nog niet heel veel aan gedaan alleen heel gekeken en nagedacht hoe we alles gaan monteren. Ik namelijk graag een hydromount maken voor de 3w 50cs maar echt veel ruimte is daar niet voor. De motor steekt dan namelijk al snel te ver naar voren. Ik heb toch een oplossing gevonden en ik zal van de week nog wel foto's posten om te laten zien hoe dit er uit komt te zien.
De makkelijkste weg was natuurlijk om geen hydromount te maken maar dit komt niet ten goede van het het geluid (wij mogen 94 db maken op 3 m) en dit lijkt mij ook beter voor de kist. Zon 50er hakt er best behoorlijk op los en ik wil er wel meer dan 1 seizoen mee vliegen.

Verder hoeven we alleen de scharnieren in te lijmen+ hevels. Daarna servo's en ontvanger enzo. Dan zijn de yaks luchtwaardig.

Binnenkort weer wat meer foto's

en dit lijkt mij ook beter voor de kist. Zon 50er hakt er best behoorlijk op los en ik wil er wel meer dan 1 seizoen mee vliegen.

Onzin, ik durf zelfs te beweren dat het beter is voor de kist om het niet te gebruiken;)
Qua geluid maakt het wel wat uit, bij een club die moeilijk doet over geluid kun je het wellicht wel maar beter doen.... (maar 94db op 3m zul je waarschijnlijk niet gaan redden met motoren boven de 30cc) Grt.

alex dat is onzin. de da 100 zat er maar 2á 3 db vanaf. de 50cc klasse is te halen. zeker als je met die hydromaunt gaat werken.
gr john

Back