Extreme fligt redden van de sloop

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ISOLA2, 17 mrt 2021.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Span 122 cm
    Deze gekregen, na een paar verstevigingen in de romp , vervangen van stabilo servo, motor inbouw, nieuw onderstel en centreerpin van de vleugel ziet deze er zo uit.

    Bij het invliegen ging het goed mis, moest veel te veel down trimmen en terwijl ik er mee bezig ben geraak ik wat te ver weg en had niet door dat ik al voorbij een rij bomen was op 200 m van de piloot box resultaat bij het terug keren zak ik iets en eindig in in een boom.
    Resultaat vleugels totaal los , spant aan achterzijde vleugel gebroken en gebroken prop .
    Dus 2 vleugels in aanbouw met schuimkern en 1.5 mm half harde balsa als indekking .
    DE vleugel verbinder en de vleugel buizen heb ik gebruikt in de nieuwe vleugel, om alles uit te lijnen heb iki een gleuf in het schuim gesneden en alles op de romp uitgelijnd , de vleugel buizen vastgezet met spuitbus hardschuim en laten uitharden en dan de versteviging aan het einde van de vleugelbuis gelijmd,

    Extreme fligt.jpg

    20210317_095243.jpg
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugels klaar om te bekleden

    20210324_161100.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    heel erg gekke vraag misschien..
    maar zoals ik extreme flight ken, hebben de roeren zo'n beetje 45 a 50 graden uitslag
    dit soort uitslagen hang ik zelf het liefst op aan een scharnier, en extreme flight zelf doet het tegenwoordig met pen scharnieren

    nu weet ik niet of een ca scharnier de beste keuze is bij dit type uitslagen..
    tenzij je het toestel niet als 3d kist gebruikt, en kleine uitslagen hebt :D
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb nog nooit 3D gevlogen en ga het waarschijnlijk op mijn 77 j ook niet leren :)
    De bedoeling is ervaring opdoen met een midden dekker , ik ga ook bij het invliegen een kleinere prop steken want die 430 W met 1500 gr is wel wat te geweldig. :eek:
    Ben het laatste jaar alleen met zwever bezig, dus nu druk aan het oefenen op de sim. met een vergelijkbare kist.
    Dat oefenen houd ook in dat ik met het CG schuif om te kijken hoe dit het gedrag wijzigt .
     
    Berrie en Cnn vinden dit leuk.
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Hoe rekening met ca scharnieren en piepschuim vleugel. Straks is al het schuim achter het scharnier weg.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik lijm met epoxy of PU, ca gebruik ik alleen om de balsa plankjes aan elkaar te zetten voor ik indek..
    Epoxy verdun ik indien nodig met brand alcohol omdat aceton het schuim oplost.
    Dit is al mijn 5e vleugel die ik met schuimkern bouw , weegt iets meer dan ribben door volle indekking maar veel sterker.
    Deze wegen nu 195 en 197 gr / stuk met servo afm. 35/21 X 60 cm profiel NACA 0009
    Met een Lipo 3S 3300 i zit ik nu aan 1650 gr, benieuwd wat er bijkomt met de indekking ? 50 gr ? 1700 totaal.
    Vleugel opp 33,6 dm² vleugel belasting 1700/33.6 = 50 gr dm² stall speed 32 km/U
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik doelde op de scharnieren. Omdat die vermoedelijk ook de schuimkern in gaat
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Scharnieren worden gelijmd met epoxy en zitten in versterking, blokje balsa verbind de onder en boven schaal zowel in de vleugel als in de aileron, bij de hevel 40 mm breed.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat scheelt :D

    Ik heb zelf een 74" extreme flight
    op kleine uitslagen vliegt het ook geweldig.
    De mijne gaat rechtuit, op zn kop of niet. bijna geen input nodig.

    Dat vermogen..
    ik zou het erin laten zitten.
    met diezelfde prop.
    een 3d toestel is gewoon geen snelle vogel. maar ze vliegen erg goed langzaam.
    1 van de erg leuke dingen aan dit type toestellen is juist dat ze zo lekker vlot van hun plek gaan, wanneer je gas geeft.
    alles wat je doet. gas is de oplossing.

    ook met kleine uitslagen.

    opstijgen, en meteen 90 graden recht omhoog..
    geweldig.
    en dan mag je natuurlijk ook gewoon halfgas geven, als je het vermogen een keer niet gebruikt :D
     
    Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugels bespannen , scharnieren gelijmd , en dit is het resultaat :)
    Gelijk vandaag de maiden gedaan , een clublid met ervaring in dit type heeft hem ingevlogen .
    Na het trimmen heb ik over genomen dat ging goed een paar minuten wat maneuvers gedaan , een low pas en de volgende ronde gelijk een landing .:banana:
    Nog 2 vluchten gedaan met in totaal 6 start/landing .
    Was een beetje bang dat ik na meer dan een jaar alleen maar zwever vliegen het een beetje te heftig zou zijn voor mij , maar met alle uitslagen minimaal en dit rustige weer was het buiten verwachting relax.
    Dat smaakt naar meer . :)

    20210330_151813.jpg



    20210330_151846 1.jpg
     
    Berrie en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Voor een slopertje toch weer erg netjes geworden. En gefeliciteerd met je eerste vluchten, dat je er lang plezier van mag gebben.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dit type toestel KAN heel grof gevlogen worden...
    Maar ze kunnen zo verschrikkelijk rustig hun ding doen.

    zeker met een beetje power onder de kap..
    lekker rustig omlaag komen, low pass, en daarna op het gemakje de neus recht omhoog parkeren en met dezelfde rustige vaart recht omhoog verder :D
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn prop 12/6 die 430 W trok was gebroken nu staat er een 11/8 op 350 W .
    Nieuwe prop 12/6 besteld
    Toestel heeft nu vleugels van 35/21 X 60 cm + 14 cm romp geeft een span van 134 cm gewicht vleugels 540 gr
    Vlieg klaar 2008 gr met een lipo 3 S 3300 50 C die weegt ook al 335 gr
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    't Is weer grondig tot in de perfectie aangepakt en verbeterd!
    Mooi! :worship:

    Welke motor?

    Gr Bas
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nog even een cijfer dat nuttig is , het verschil in gewicht voor en na het bekleden met HK folie 80 gr voor de totale vleugel.
    Opp vleugel = 33.6 dm² X 2 = 67.2 dm² voor onder en bovenkant ~ 0.7 m²
    80 gr / 0.7 m² = 114 gr / m² dat is natuurlijk met alle dubbelingen en versterkingen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan je niks van zeggen!
    Schuimkern bouwt sterk en luchtig. Maar de moderne ARF is op plaatwerk, maatwerk, minimaal lijm en lasermachine geënt.
    Past een foam core niet in de productiewijze en het vervangingsdenken bij crash.

    Dat er soms prachtige phoenixen ontstaan... dat is des bouwers!
     

Deel Deze Pagina