EZ stoommachine

Hallo mensen,

Hier een klein verslagje van een stoommachientje dat ik eens gebouwd heb. Materiaal had ik liggen , dus waarom niet eens proberen & zo leer ik er van. Ik heb helaas maar enkele foto's meer , wegens een defecte harde schijf.Sorry hiervoor.

Hier het aluminium voor de steun & de messing blokken voor de cilinder en de schuif:

Foto650-8JB8K4R3.jpg

De gaten geboord voor bevestiging cilinder , schuif en aslager:

Foto650-76MFMTHO.jpg

Gaatjes boren voor de bevestiging op de grondplaat:

Foto650-LBTZAZED.jpg

Al een stukje gemonteerd:

Foto650-43WPCTAZ.jpg

Het maken van de schuif in zilverstaal:

Foto650-ZKK6X8WI.jpg

Hier het opmaat draaien van het vliegwiel. Dit is naderhand vervangen door ééntje van Messing , daar aluminium toch te licht was om het machientje mooi te laten draaien:

Foto650-JUFR68G3.jpg

Machientje klaar:

Foto650-4NUJRSEM.jpg

En hier een filmpje ervan:

[URL="
steam engine - YouTube[/URL]

Zo je kan zien kan deze supertraag draaien , tot zeeer snel.

Groeten

Barry

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt. Simpel is het wel , maar had voor mij toch veel struikelblokken hoor.
Veel werk met de 4-klauw. Heeft me véééél uurtje gekost om deze te maken.
Gebruikte machines zijn:

Draaibank met 3 & 4 klauw.
Freesmachine
kolomboormachine

Ik heb nooit zo'n machines op school gezien en ben al meer dan 20 jaar werkende als technieker in de Privé zwembadbouw. Heb mezelf veel aangeleerd , en ons medeforumlid Jef heeft me ook veel geleerd.

Barry

Die freeskolom ben ik wel jaloers op, machtig grote tafel.
Dan kan je tenminste de verdeeltafel laten staan als je in de klem wilt werken.

Ik heb alleen een kolom achter het bed van de draaibank.
Hoe vaak ik de beitelhouder verwissel voor een machine klem en andersom (per dag) wil je niet weten.

Dit was dus die ellendige machine van Buitelaar. Nu heb ik een andere.
Heb van deze 4 motoren vervangen , omdat ze de verliesstroomschakelaar lieten uitslaan. Ook was de kolom van de Z as niet goed. Ofwel vastlopen , ofwel speling. Kreeg me'n geld terug....Jajaja , een bon ja!! Dus daarmee een zwaardere freesmachine gekocht bij hun. Na inspectie thuis , kwam er allemaal zand uit van de gietmallen. Zéér abrassief spul dus.
Na lang blazen met de compressor heb ik deze toch schoon gekregen.
En zelfs nu kom ik nog soms van dat zand tegen.
Tja , wat wil U voor zo'n prijs meneer.....

Barry

@barry,

Goed gebouwd die ez machine.
Zat net ook te kijken naar de little wonder machine. Is dat ook door jouw gemaakt ?

Timo

Hallo Timo,

The Little Wonder was een kit om in elkaar te bouwen. Dus geen draai of freeswerk te doen.
Zoiets zelf bouwen gaat me'n petje te boven hoor. Ik houd het voorlopig op simpele zaken.

Barry

Barry,

ziet er mooi uit hoor, je machine en qua materiaal en gereedschap (of het nu oude Buitelaar is of nieuwe) heb je best wel een grote voorsprong.

Als ik :newbie: zo'n wobbler van losse stukjes metaal kan maken, kan jij het zeer zeker.
Neem er alleen de tijd voor, toch?

Krijg alleen je filmpje op Youtube niet zichtbaar, wel dat je er wat op gezet hebt maar het gaat niet lopen

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit was dus die ellendige machine van
Heb van deze 4 motoren vervangen , omdat ze de verliesstroomschakelaar lieten uitslaan.

Barry

Dat van die motoren ken ik ook , op mijn optimum bf 20 ook al een handvol motoren vervangen.
Eerst beginnen ze te stinken , dan is er rook en even daarna geven ze licht.;)

Dirk

Hallo Dirk,

Bij mij stonken ze niet. Het was telkens een wikkeling die loskwam van het anker. Deze raakte dan de stator & pats , diff. weg.

Barry

Back