EZ Zero > elektro

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door coen_l, 2 sep 2015.

  1. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hallo,

    Afgelopen januari ben ik begonnen met het modelvliegen en mijn kennis over modelbouw is erg nog beperkt. Daarom hoop ik dat jullie mij met het volgende kunnen helpen.

    Onlangs heb ik EZ Zero (uit 1992, nog nieuw in doos) overgenomen. Dit toestel is bedoeld voor een 40-50 2stroke of een 60-90 4stroke. Graag zou ik dit toestel uitrusten met een electro motor. Maar heb echt geen idee wat voor electro setup voor dit toestel geschikt zou zijn.

    Het mooiste zou zijn om de Zero met een 4s lipo de lucht in te krijgen omdat ik deze een aantal heb voor mijn FW-190.

    Heeft er iemand suggesties?

    Gegevens van de Zero:
    Houtbouw met foam bekleding
    Spanwijdte 1510mm
    Gewicht met brandstof motor tussen de 2800/3100g

    Propeller advies van EZ:
    11x7 10,000rpm high speed
    11,5x7 9500rpm Good acceleratie
    13x6,5 8500rpm best overall

    De laatste prop optie heeft mijn voorkeur.

    144114467296362117360.jpg

    Alvast bedankt☺

    Groet Coen
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goud waard is de USA, zeer gezocht... EZ Pilot O.K. Models, werd destijds gezien als een van de betere ARF's.Ook de bouwdozen van Pilot waren prachtig (de fabriek is jaren 90 afgefikt, daarna is de boel opgehouden te bestaan)
    Nog steeds volk wat er naarstig naar zoekt.... om te verzamelen. 1992... is al best weer een tijd gelee.
    Oud model,ook lijm verouderd... kan zo maar zijn dat je hem donders goed moet nalopen, opdat het in de lucht heel blijft. En kom je dan ook overal bij? Styreen delen worden broos, breekt vlot...

    Span vergelijkbaar met Kyosho SQS lijn ARFjes. die zijn een fractie kleiner... Worden ook niet meer gemaakt.
    Je kan wel het een en ander zoeken op RC-Groups. Legio set-ups. Ook Zero's en wellicht zelfs deze 'golden oldie'.

    4S 4000 of 5S, Bij 4S iets van een kv rond de 650, bij 5S rond de 500kv.
    Bij 650kv kom je al goed vooruit met een 13 x 8, en zit je boven de 7000 rpm, waait het prima achter de prop.

    Hmmm... Ik zou deze kist keurig in de kast laten staan. Heul zuinig op zijn... weet wat je hebt staan. Maar als de oer-driften niet te houden zijn... dan moet het.

    Zou ik eerst af vliegen met de trainer. Dit is echt geen beginnerskist. Vast een goede vlieger, maar voor getrainde reflexen, geoefende duimen. Ga je hier zo mee aan de slag, kan je de doos, in de staat waarin hij nu verkeerd, gevoegelijk, direct dubbel vouwen en in de container mikken, het geluid blijft het zelfde, zo ook tijdspanne. Alleen de treur-curve is anders wegens opgelopen investeringen.

    Dussss.... Ook opvolgend op de trainer, is deze nog niet geschikt, en echt nog even in de reservebank te houden. Heb je het eenmaal goed in de vingers met een 'gooi ende smijt rolroerkist'., dan zal je hem in staat zijn, met grote trots, langer heel te houden...
    Goed bedoeld, met groet,
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2015
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Even heel snel rekenen. Voor een warbird prettig te vliegen heb je een 250 Watt/kg nodig. Dat maakt dus ongeveer 700-750 Watt. Op 4s (3,7 volt .per cel) *4 heb je dus ongeveer 15v. 750 / 15 geeft je een stroom van 60A en dat is voor de gemiddelde 4s setup behoorlijk veel. Zul je al redelijk goeie lipo's mogen hebben die dat langdurig kunnen geven.

    Om je wat rekenvoorbeelden te geven. Ik vlieg mijn fly boy (typische laagdekker sport en fun kist) op 4s met een sk3 4240 740 kv op een 12x8 schroef. Trekt 30-35 A en dus lange vluchttijden. Maar da's een gemoedelijk toestel op 2200 gram.

    Ik vlieg ook met een Dalotel van 2800 gram. En die vlieg ik op 5s met een 820 kv motor met een 11x7 prop. Rond de 40a.
    Die Dalotel heeft wat pit nodig want hoger gewicht, is qua configuratie te vergelijken met je zero.

    Mijn advies, ga hiermee naar 5s.

    Beide genoemde setups hierboven zijn geschikte setups voor de respectievelijke toestellen. Met de 4s zou de Dalotel ook vliegen maar niet leuk. Met de 5s zou de fly boy ook vliegen maar overpowered.

    En zoals Bas zei: het is geen beginnerskist maar een stressbak zal het ook niet zijn als je vlot overweg kunt met een sport laagdekker.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Een fijn setje voor 2-3kg modellen is deze:
    NTM 42-48 650KV / 1295W
    80amp regelaar (plus)
    5S / 3200-5000mah
    12x8 - 13x8 prop
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat trekt die 650 NTM op 5S, 13 x 8?
    Op 4S had ik een vergelijkbare Hype motor, uit mijn Hype Extra 330SC, 2450 gram, op 39A, telemetrisch gemeten al vliegend... Nette waarden. Ging loodrecht omhoog. Echter torcen nooit getest, omdat er eerst een lading fouten in de kist moest worden hersteld... een een fraaie speedstal, nu niet daaruit te redden, de kist vroegtijdig tot een einde bracht (jah... ook modelvliegtuigen kunnen klunzig struikelen, en zo naar benee knikkeren...)
    Maar de motor is een blijvertje... met keurige waarden. Vast vanaf dezelfde fabriek als de NTM, prima blokkie.

    Pilot O.K. Models, de ARF series heten EZ, worden beschouwd als goede vliegers
    Maar zoals ik al schreef... deze bouwdoos is zeldzaam. Verkopen is een tweede...

    Behoorlijk wat Google-treffers op dit model...
     
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt voor de reacties tot dusver. Hier kan ik weer mee verder.

    Over EZ en dus ook de Zero is verrassend weinig info te vinden op het net. Tenminste ik heb best moeten zoeken om "iets" te kunnen vinden.

    Met de Zero ga ik voorlopig nog niet vliegen ;). Zal eerst proberen het vliegen met de Multiplex Mentor en m'n Focke Wulf onder de knie te krijgen. Al moet ik zeggen dat het vliegen met de Focke (1,2m schuimpje) me goed afgaat. Het landen daarin tegen is soms wel wat lastig omdat hij vlug op z'n neus staat.....
    Maar als dat goed gaat, ga ik oefenen met een EZ P51-B die ik samen met de Zero in één koop heb overgenomen. Deze is op de motor na vlieg klaar. De P51-B is gebruikt maar in nette staat, en door de vorige eigenaar gevlogen met een brandstofmotor (deze zat er niet meer in) ook de Mustang wil ik op electro gaan vliegen (motorisering is het zelfde als voor de Zero)

    De liPo's die ik gebruik in m'n FW-190 zijn Turnigy A-Spec 3200 4s 65/130C en, zou deze als dat kan ook graag gebruiken voor de Zero. Maar zoals ik lees is 5s beter geschikt.



    Ik was erg onder de indruk van EZ. Echt mooie toestellen hebben zij gemaakt.
    Hieronder een foto van de Mustang (gevonden op internet maar is het zelfde model)
    p51.jpg



    En de Zero. (eigen foto's)

    IMG-20150730-WA0012.jpeg IMG-20150730-WA0016.jpeg IMG-20150730-WA0010.jpeg


    Groet,
    Coen
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2015
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, is 'mooi'... naar de stand van de techniek, bedrukt vinyl, ABS/Styreen opzetstukken.
    Hebben ook een zekere grofheid. Maar dat maakt ze wel charmant.
    Onder die internet 51B mogen wel grotere wielen... die kleintjes haken. Op een betonnen plaat zal dat nog wel gaan, op een graspiste is groter ook direct beter.

    Maf... Ik had behoorlijk wat treffers. Is maar wat de mensen braaf willen neerpennen. Maar zoeken via 'plaatjes' geeft veel meer gerelateerde treffers...
    EZ heeft heel wat fraaie modellen in de markt gezet. Ook een 'mooie' watervlieger...
    Mermaid... ging voor een tijd terug de absolute hoofdprijs op eBay-USA ;-)

    Wel je hebt een mooie deal gedaan met fraaie klassiekertjes.
    Dat vliegen zal snel goedkomen :)

    Zeg, die lege fles daaro op de foto... Saké???
    Gr Bas
     
  8. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Idd, ik dacht dat dat wel gepast was om eerst een fles saké burgemeester te maken alvorens de doos open te maken ;) Neen toch niet........olijfolie


    Zojuist heb ik EZ Pilot O.K. Models als zoekterm gebruikt. hierop heb je inderdaad een stuk meer hits! Bedankt Bas

    Klopt dat de techniek hard is veranderd. Als je het vergelijkt met een schuimpje, daar zie je de paneel lijnen "echt", tenminste bij mijn FW-190, maar moet zeggen dat EZ het ook mooi voor elkaar had in de tijd. En alles past erg netjes.

    Gr Coen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Je kunt ook een houten model niet vergelijken met een schuimwafel.
    Als ik zo je aanpak lees komt dit helemaal goed! Durf te gaan voor de 5S cellen. Je zult het je niet beklagen.
    Met de 4S3200 mAh cellen ga je niet te lang kunnen vliegen met die zero of mustang. Een 4-5 tal minuutjes per vlucht.

    Wel ga je die cellen nog veel gebruiken voor andere toestellen. Want weet je... het is een verdomd verslavende hobby.
    Die NTM, persoonlijk heb ik het niet zo voor die NTM serie. Vind de SK3 reeks beter afgewerkt, soepeler lopen, ...

    Nog eens setup die ik veel gebruik:
    een SK3 4240 620 kV op 5S met een 12x8 blad. Ik gebruik dit op een Calmato hoogdekker van 1600 mm om snoepdroppingen mee uit te voeren.
    Stel je dus een Calmato voor met eronder een luchtweerstand opwekkend bakje van in totaal een halve kilo.

    Die combinatie sleurt die zwaar overladen Calmato moeiteloos omhoog.
    [​IMG]
     
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Even een update voor de geïnteresseerden.

    Het is zover, de OK Models P51-B is weer vliegwaardig. Met z'n 25e verjaardag net achter de rug mag hij binnenkort het luchtruim weer onveilig gaan maken.

    Zoals in een eerde bericht te lezen, was ik opzoek naar een juiste setup. Mijn vader had een propdrive 42-48 650kv liggen voor zijn Flybaby. Deze hebben we nu in de P51-B gemonteerd om eens te kijken hoe dat gaat.

    Gisterenavond een statische test gedaan;
    5s 4000mha en 14x7 prop gaf op de ampère meter 33amp aan. De combi lijkt me voldoende vermogen te hebben met zijn 2,7kg vlieggewicht en een kleine 630 watt. (Als ik dat goed heb berekend)

    Ben erg benieuwd hoe dit vliegt:) t.o.v. de Mentor en een Fw190 schuimpje

    Groet,
    Coen
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ga er maar stug vanuit dat dat vliegt, dat wappert behoorlijk achter de prop, en zal wel rond de 3 kilo zijn.
    Had je getest op volle accu of een gemiddeld geladen?
    Je zou nog kunnen kiezen voor een iets kleinere prop en fractie grotere spoed. Maar je moet het dan inschatten via eCalc.

    Ik had op een kv 650 motor, 4S 4000 nano, 13 x 8 APC-E, 8.750 rpm en 45A, via een Jeti-shunt gemeten (niet via ampere tang) Zelfde motor (Hype) gaf met 13 x 6,5 9.050 rpm en 39A stroomopname.

    Hou wel de temperatuur in de gaten, en zorg dat de motor goed kan koelen via sleuven of een gerichte nozzle via de motorkap...
    Bijkans wordt ie erg warm? Hou em in de smiezen :confused:
    Gr Bas
     
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    De meting heb ik gedaan met een 5s op 85% met een Fluke 902. De setup inclusief prop komt rechtstreeks van de Flybaby vandaar de voorlopige keuze voor een 14 x 7. Wellicht als ik een aantal vluchten heb gemaakt dat ik ga experimenteren met een andere prop.

    Koeling heeft de motor voorlopig genoeg, daar ik de spinner nog niet ga monteren. De vorige eigenaar heeft hem op brandstof gevlogen, zodoende zit er onder in de motorkap een fikse opening. Dit is overigens wel handig, hierdoor kan ik makkelijk de accu wisselen :) Waarschijnlijk komt er later een "turbo" spinner op. Deze heeft sleuven en een opengewerkte backplate. Heb met de werking van dit soort spinners echter geen ervaring maar lijkt me een geschikte oplossing. Zeker gezien dat de spinner de gehele voorkant normaal gesproken afdekt, en de luchtstroom niet in de buurt komt van de motor. De temp van de regelaar krijg wel ik via telemetrie door.Niet dat ik daar veel aan heb, maar toch.

    Gr Coen
     
  13. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    En jawel, de eerste vluchten met de P-51B zitten er op. Wat vliegt dat heerlijk strak en zo anders dan de Mentor die super gemoedelijk is. En de foam FW-190 van 1,2m.

    Maar goed, bij de eerst start poging trok zij als een Malle naar links en stond zij even later op haar neus in het lange gras van de buuren......gelukkig zonder schade.

    Uiteindelijk met de tweede poging haar de lucht in gekregen en met zeer klamme handjes en kleine uitslagen de eerste rondjes gevlogen. Al snel de uitslagen wat groter gezet en heerlijk genoten van haar fantastische vliegbeeld.
    De eerste landing kwam zo uit het boekje. De wind heeft me hier wel een handje bij geholpen. Echter de tweede landing met wat minder wind stond ze (weer) op haar neus ondanks dat ik full up gaf. Heb de uitslag van het hoogte roer wat groter gezet en de derde landing verliep prima

    Thuis gekomen heb ik de zijstelling van de motor wat aangepast, nu blijft ze ook mooi rechtuit gaan bij de start :yes:

    Ben er erg blij mee :)
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi! De vorige postjes had ik even gemist maar ik ben blij dat je de moeite neemt om hier even het vliegresultaat neer te pennen!
    Fotootje?

    Tsja, landingen met een warbirdje moet je leren en oefenen. Gewoon veel doen, komt goed.
     

Deel Deze Pagina