EzUHF, gaat dat samen met 900Mhz video Tx?

• Topicstarter Topicstarter sabergh
  • Startdatum Startdatum
S

sabergh

Guest
Ik sta op het punt om een redelijk complete FPV set van ImmersionRC te kopen. UHF, OSD, TrackR2 etc en daarnaast patch antennes etc. Ik vlieg met een Mikrokopter. Het mooie van een Mikrokopter is dat je ook laag en langzaam kunt gaan, dus dat wil ik behouden. Bovendien voelt dat met zo'n vliegende baksteen net wat veiliger.

Alleen heb ik m'n twijfels bij 2.4Ghz of 5.8Ghz video, wanneer er ook nog 900Mhz is. Met Chinese 500mw of 1W zenders.

900Mhz lijkt me (theoretisch) het beste laag bij de grond op 1km afstand, met af en toe een boompje er tussen.

Concrete vragen:
- Is 900Mhz theoretisch/praktisch beter dan 2.4/5.8Ghz om ver en LAAG te kunnen? (kortere golven komen beter langs obstakels..)
-Geeft dit geen conflict met EzUHF, aangezien die frequentie ongeveer de helft is?
-Is de 900Mhz band druk gebruikt in Nederland? GSM wordt sinds Q1 2010 niet meer gebruikt op 900mhz zag ik.

Bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
golflengtes en obstakels

"Concrete vragen:
- Is 900Mhz theoretisch/praktisch beter dan 2.4/5.8Ghz om ver en LAAG te kunnen? (kortere golven komen beter langs obstakels..)"

Ik denk dat juist langere golflengtes (dus lagere frequenties) beter langs obstakels gaan dan kortere golflengtes (hogere frequenties)

Greetz,
Frank

Laat de chinese 900MHz alsjeblieft links liggen. Been there, done that, got bad pictures... :(

En de 900MHz band gaat gebruikt worden voor UMTS 900 als uitbreiding voor het aantal dataverbindingen. Dit omdat de bestaande infrastructuur gebruikt kan worden en moeilijke procedures voor het plaatsen van masten en bijbehorende vergunningen niet noodzakelijk zijn.

Zoiets vroeg ik me al af toen ik de vergunningen gedoe las op webwereld/tweakers.

Gaarne de Chinese rommel links laten liggen, ook dien je in 't bezit te zijn van een zendvergunning om überhaupt (een deel van) deze frequenties te mogen gebruiken. 2.4GHz heeft wat beeldkwaliteit betreft nog steeds de beste papieren ook niet-LOS, mits je een gevoelige antenne (en ontvanger) gebruikt. Overigens geldt ook voor de EzUHF dat een zendvergunning nodig is, dit systeem wordt dan ook niet in Nederland gedistribueerd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Om een indruk te geven van de mogelijkheden van 2.4GHz video om ver en laag te kunnen vliegen, onderstaande video is geheel gevlogen met de EzUHF en 2.4GHz ImmersionRC apparatuur:

Downhill Race! Downhill Flight on Vimeo

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Maar wel opgenomen door een gopro cam ,daardoor zie je niet de ruis/uitvallen.
En er is veel in geknipt .
Zou dit 1 vlucht zijn zonder verplaatsen van de thuisbasis.

Maar houd het eerst simpel,met beproefde apparatuur er kan te veel mis gaan met fpv vliegen .
Mijn ervaringen zijn alleen maar positief ,en dat heeft alleen maar te maken met de gebruikte apparatuur.

Het kan goedkoper dan ik heb gedaan ,maar ik heb dan ook geen probleem gehad .
En LEZEN LEZEN LEZEN,hier en op rctech.
Modelbouw is al moeilijk genoeg.

Als je met goede app rond kan vliegen kun je altijd kijken wat de mogelijkheden/limieten zijn.

Kun je niet tegen de natuurlijke wetten ,moet je er niet mee beginnen.

Groeten Wiebe.

Ik begrijp dat de video niet het beeld is van de 2.4ghz verbinding, maar het blijft prachtig om te zien!

Noem eens een shop waar ik het wel kan krijgen? Hoeveel mw zou optimaal zijn? 500mW? Krijg je daarboven last van storing op de EzUHF misschien, of teveel hitte? Het bereik neemt maar zo'n 30% toe bij verdubbeling dus ik zal het moeten zoeken in gevoeliger antennes..

De Fatshark goggles lijken overal uitverkocht niet?

Waar is de EzUHF/EzOSD nog verkrijgbaar? Uitverkocht bij E-store.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tot een km red je het wel met een bril en de meegeleverde antenne,s maar wil je een stabielere verbinding is een richt antenne wel aan te bevelen.
Dat is wat ik zelf heb ervaren met 2,4 gig en 500mlw.
Maar het ligt ook aan je locatie ,ik ben wel ergens geweest was het met 500 meter afgelopen .

Over shops gewoon zoeken op google /kijken waar dikke haai zijn spullen aan levert.
Staat vaak op hun site,s de verkopers wel van hun spul .

Maar waag er eerst wel een mailtje aan voordat je besteld ,anders word het weer lang wachten op spullen ook al staan ze in stock .

Groeten Wiebe.

Ps iets meer kan ook prima aan afstand maar ik houd graag een goede zekerheid er in .
En vlieg niet achter bomen .

Ik begrijp dat de video niet het beeld is van de 2.4ghz verbinding, maar het blijft prachtig om te zien!

Noem eens een shop waar ik het wel kan krijgen? Hoeveel mw zou optimaal zijn? 500mW? Krijg je daarboven last van storing op de EzUHF misschien, of teveel hitte? Het bereik neemt maar zo'n 30% toe bij verdubbeling dus ik zal het moeten zoeken in gevoeliger antennes..

De Fatshark goggles lijken overal uitverkocht niet?

Waar is de EzUHF/EzOSD nog verkrijgbaar? Uitverkocht bij E-store.

EzUHF gaat er weer aankomen, Scherrer UHF is volop leverbaar :) Dragonlink UHF is ook geen probleem maar moet van ver komen en is dan wat duurder.
Fatshark RCV9222AE headsets zijn ook op voorraad ;) De BASE uitvoering is er ook maar die moeten even terug om wat kleine aanpassingen door te voeren. Deze nieuwe versie kan ieder moment binnen komen.

Wil je UHF gaan vliegen dan kun je het beste op 2,4Ghz video gaan zitten. Het kanaal gebruiken ver weg van de normale wifi. 2340 zou het beste zijn als je zendertje dat aankan, anders 2370 nemen. Patch antennen en tracker set (immersionRC antenne tracker in combi met de OSD) is natuurlijk een makkelijke en goede oplossing. maar er zijn ook voldoende andere alternatieven.
Volgens Scherrer UHF systems is video op 2,4Ghz de beste keus, dit omdat deze beter samengaat met UHF. het schijn dat de andere frequenties problemen hebben dicht in de buurt van de zender. hierover is al het een en ander te lezen op diverse forums..
Het ImmersionRC spul is lekker makkelijk PnP zonder gezeur, maar kies je hier voor dan zou ik de antenne's van Scherrer gebruiken voor beter bereik. Alleen ff knutselen om de connectors om te zetten. Scherrer gebruikt MCX en Immersion SMA (zo even snel uit mijn hoofd zonder koffie, dus schiet me niet af :) .... )

Laatst bewerkt:
.. maar kies je hier voor dan zou ik de antenne's van Scherrer gebruiken voor beter bereik. Alleen ff knutselen om de connectors om te zetten. Scherrer gebruikt MCX en Immersion SMA (zo even snel uit mijn hoofd zonder koffie, dus schiet me niet af :) .... )

Nou nee, zeker niet gaan zitten prutsen met verloop stekkers e.d. gewoon even deze DIY antenne tutorial volgen, dan komt 't allemaal dik in orde:

RC Groups - View Single Post - EzUHF, the long range EzOSD companion, AVAILABLE NOW!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

dat ziet er inderdaad ook goed uit. had ik nog niet gezien, nog beter ;)
maar wel monopole... wel makkelijker te maken ...

toch eens wat meer op RCgroups rondhangen

Laatst bewerkt:
Concrete vragen:
- Is 900Mhz theoretisch/praktisch beter dan 2.4/5.8Ghz om ver en LAAG te kunnen? (kortere golven komen beter langs obstakels..)

Ja, absoluut waar. De reden dat UMTS over de 900Mhz zal gaan heeft alles te maken met het penetrerend vermogen van die frequentie.

-Is de 900Mhz band druk gebruikt in Nederland? GSM wordt sinds Q1 2010 niet meer gebruikt op 900mhz zag ik.
Het probleem is meer dat het volgens mij niet echt legaal is, meer precies de band is niet vrij voor elke toepassing en min of meer gereserveerd voor toekomstig gebruik voor mobiel internet.

Voor UMTS 900 geldt eigenlijk dat je daar nog niet zo heel erg veel last van zult hebben, zeker in landelijke gebieden niet waar meestal FPV gevlogen kan worden en het is ook de vraag of je op die min of meer gereserveerde frequenties überhaupt wel zult FPV vliegen.

Een 900Mhz video ontvanger / zender x zit bijvoorbeeld op de volgende frequenties 0.9Ghz 910Mhz 980Mhz 1,010Ghz en 1,040Ghz.

Het gewone UMTS zit tussen 1800Mhz en 2200Mhz, UMTS 900 zit tussen 890MHz - 925Mhz. Het primaire GSM netwerk zit op 890Mhz - 960MHz.

Dan hou je dus sowieso 980MHz, 1,010Ghz en 1,040Ghz over voor wat betreft je kanaal keuze en als het goed is zijn dat geen drukke frequenties, want GSM stopt bij 960Mhz ergens.

Voor veel frequentiebanden is (voor dit moment) bepaald welke technologie er in gebruikt moet worden. Zo mag in de banden 880,1 – 913,9 MHz en 925,1 – 958,9 MHz alleen gebruik worden gemaakt van de gsm-technologie, en in de banden 1899,9 – 1979,7 MHz en 2010 – 2169,7 MHz alleen de technologie UMTS.
bron: Antennebureau - Radiofrequentiespectrum

Als je dan vervolgens kijkt welke frequenties verdeeld zijn;

Code:
[LEFT]9 kHz   1600 MHz   Ultra Wide Band   Nee            9 kHz   1730 MHz   Analyse van Bouwmterialen   Nee   -85 dBm/MHz 894.1 MHz   903.1 MHz   GSM   Ja       200 kHz       Vodafone, tot 26/02/2013   903.1 MHz   911.5 MHz   GSM   Ja       200 kHz       KPN B.V., tot 26/02/2013   911.5 MHz   913.9 MHz   GSM   Ja       200 kHz       Vodafone, tot 26/02/2013   921.1 MHz   925.1 MHz   GSM-R   Ja       200 kHz       ProRail B.V., tot 12/03/2011   925.1 MHz   925.9 MHz   GSM   Ja       200 kHz       T-Mobile Netherlands BV, tot 26/02/2013 [U]  925.9 MHz[/U]   927.3 MHz   GSM   Ja       200 kHz       T-Mobile Netherlands BV, tot 26/02/2013   
[/LEFT]
(het 'ja' staat overigens voor 'vergunningsregime', zie; Selectie criteria Nationaal Frequentie register )

Als ik te kort door de bocht ga met deze uitleg dan moet iemand me maar corrigeren.

Hier overigens de wettelijk bepaalde zaken en dat blijkt dan vooral hopeloos verouderd t.o.v 2,4Ghz besturing e.d.;
http://www.agentschaptelecom.nl/bin...ochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf

Weet iemand van het bestaan van een meer recent exemplaar in dezelfde stijl?

Laatst bewerkt:
Back