F-14 Tomcat

.
Indrukwekkende kist! :thumbsup:
Hoe wordt het verschuivende zwaartepunt bij het naar achteren 'swingen' van de vleugel tijdens de vlucht eigenlijk opgelost?

Groeten, Ramses
 
Dickie, filmpje is de Skymaster versie, met Anton aan de knuppels........ ze hebben de kist echt wel uitvoerig getest, er is zelfs een filmpje waar ze één vleugel blokkeren, en de andere naar achter laten gaan....

Ik heb de romp leeg gehad, en is voor zo een groot toestel écht wel licht te noemen.....
 
.
Indrukwekkende kist! :thumbsup:
Hoe wordt het verschuivende zwaartepunt bij het naar achteren 'swingen' van de vleugel tijdens de vlucht eigenlijk opgelost?

Groeten, Ramses


Ramses,

Eigenlijk niet.......;-) met het zwaartepunt verschuift ook het drukpunt, en die twee heffen elkaar zo goed als op. ook zit er in de scharnieren een kleine hoek, die bij het inklappen van de vleugels een verdraaiing van de instelhoek geeft. wat er dan nog overblijft van verschil in vlieghoek, is makkelijk weg te mixen.

W.
 
Dickie, filmpje is de Skymaster versie, met Anton aan de knuppels........ ze hebben de kist echt wel uitvoerig getest, er is zelfs een filmpje waar ze één vleugel blokkeren, en de andere naar achter laten gaan....

Ik heb de romp leeg gehad, en is voor zo een groot toestel écht wel licht te noemen.....

Daarom heb ik deze film er opgezet om te laten zien dat Anton niet over een nacht ijs gaat stap voor stap gaat die de Maiden uitproberen, met verschillend standen van de vleugels.:cool:
ik vind het zelf ook een van mijn favoriete kisten.


..
 
Daarom heb ik deze film er opgezet om te laten zien dat Anton niet over een nacht ijs gaat stap voor stap gaat die de Maiden uitproberen, met verschillend standen van de vleugels.:cool:
ik vind het zelf ook een van mijn favoriete kisten.


..

Dickie,

inderdaad, de eerste versie van de romp van dit toestel werd reeds getoond in 2007.... niet elke fabrikant doet er 6 jaar over om een toestel op de markt te brengen, en dat er goed over nagedacht werd, is echt wel te zien...... ik denk ook wel dat ze lessen getrokken hebben uit het debacle van Flyeagle..
 
Gear

zo, gisteren maar een bestelling geplaatst bij Berto voor de nodige Festo spullen. eens die er zijn kan ik het pneumatisch gedeelte gaan afwerken. om een idee te geven, er komen in de neus, waar alle kleppen gaan zitten, ongeveer 17 leidingen bij elkaar........

ondertussen maar eens aan de slag gegaan met het gear.

DSC_0048.JPG


zoals reeds vermeld, 't landingsstel is echt een kunstwerk, en leunt héél dicht aan bij het origineel. hier dus géén 'klassieke' retract unit waar een poot aan bevestigd wordt, nee, net zoals de echte een flinke zuiger achter de poot, en een kleine cylinder op de schaar voor de vergrendeling. op de hoofdpoot dus wel geen vergrendeling als de luchtdruk wegvalt..... wiel draait 90° naar binnen, waardoor het netjes in de 'wing glove vane' valt.

DSC_0050.JPG


ik heb de leidingen anders geplaatst, zodat deze minder opvallen. zoals ze hier liggen kunnen ze bij het inklappen niet knellen. de stukjes buis zitten vastgelijmd op de poot, zal wel zien of dit op termijn houdt.

DSC_0051.JPG


DSC_0052.JPG


op de draagbalk komen 2 Festo "y"fittingen te zitten. ik probeer in mijn toestellen ook altijd 'ease of maintenance' in te bouwen. vandaar dat alle componenten die eventueel moeten kunnen uitgebouwd worden er op een makkelijke manier uit kunnen.
 
power

terwijl de vleugelconstructie er ook uit is, ook maar een werk gemaakt om de turbines op hun plaats te krijgen..... dit is echt wel wriemelwerk, de ruimte is écht beperkt.... de pijpen worden aan de liggers bevestigd, maar eens bevestigd, en de turbines erin geschoven, heb je compleet geen zicht op de afstand tussen pijp en turbine. enige manier om dit te passen is dus een malletje maken. ik heb ze ingesteld op 2,5 cm.. in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, zitten de liggers toch goed voor deze turbines.

DSC_0043.JPG


DSC_0047.JPG


DSC_0057.JPG


voor de turbine komt nog een verlengstuk van de inlaat.

DSC_0058.JPG


zoals je kan zien zit er toch best wat afstand tussen de turbines. om deze reden zijn de pijpen op't laatste stuk ook naar buiten gericht. op deze manier wordt een flame-out op één motor niet onmiddellijk een ramp........

DSC_0059.JPG


DSC_0064.JPG


DSC_0065.JPG


ter vergelijking, de Extra boven de Tomcat is een Great planes 2 m toestel.........wat ook opvalt, zelfs met de pijpen en turbines er al in, sttat'ie zo toch nog stevig op de neuspoot. geen idee hoe die ene in de UK een 3kg lood in de neus nodig had om gebalanceerd te raken........

W.
 
Laatst bewerkt:
Dat landingsgestel ziet er wel heel fraai uit.:)
Net als de rest top.


..
 
Ik vind het een ongelooflijk knap Ding. Geluk dat ik op een tablet kijk, en het kwijl niet tussen de toetsen kan komen. Ooit eeeeeeens.....
 
vanavond eens een begin gemaakt van de plaat voor de kleppen en ECU. tot nader order wil ik die graag dicht bij de turbines, omdat anders de kabels wel érg lang worden.

zo zou't er moeten gaan uitzien........

DSC_0067.JPG


DSC_0068.JPG


DSC_0069.JPG


DSC_0070.JPG


Kabels van de kleppen worden nog ingekort.......

W.
 
Laatst bewerkt:
zo, ondertussen nog wat verder gewerkt......

een begin gemaakt van de bekabeling: ik ga de hele bundel opsplitsen in een linkse en rechtse kabelboom. De kabels naar de Ecu's zitten er al in: telkens 3 stuks servosnoer (throttle, control-enkel signaal-, Mini-GSU-komen ook in de afneembare neus-) en de verlengkabel voor de pomp. voedingskabel moet ik nog maken, zit daar wat te twijfelen over de sectie die ik zou nemen (tips?): er gaat toch al snel 1,5m kabel tussen de EUC en de batterij zitten, en wil niet te veel verlies, maar ook niet teveel gewicht.. Ik dacht aan 2,5mm².....

DSC_0081%2520%2528Medium%2529.JPG


Kabels worden netjes naast de tank naar voor gebracht, is de enige weg.....

DSC_0082%2520%2528Medium%2529.JPG


De snoeren voor elevon en rudder maak ik met de nieuwe 'lichte' kabel van Powerbox Systems. 0,35mm² sectie, en een héél dunne maar maar hittebestendige isolatiemantel.

DSC_0080%2520%2528Medium%2529.JPG


Alles komt voorlopig in de neus bij elkaar, worden op maat gemaakt zodra ik uitgemaakt heb waar alles daar juist gaat komen.....

DSC_0083%2520%2528Medium%2529.JPG
 
Ook alvast maar eens een begin gemaakt van de vleugels. hier en daar al wat overtollige lijm weg gefreesd, en ook de spoilers eens onder handen genomen. die gingen toch wel erg stroef naar mijn zin... blijkt dat er aan de M2 schroefjes, die aan de links zitten, toch net iets te veel loctite gebruikt is... gelukkig kan het hele mechaniek wel makkelijk uit elkaar, en kunnen de spoilers zelf ook losgemaakt worden... ik zet ze wel terug aan elkaar met locknuts ipv loctite.....

DSC_0090%2520%2528Medium%2529.JPG
 
Tussendoor ook nog de cylinder van de hoofddeur aangapakt. die stond net iets té hoog, waardoor de deur niet helemaal open ging. de originele steun eruit, en heb 'm iets lager geplaatst, waardoor de hoek op de deur wel klopt, en ze mooi 90° open draait. (moet nog een foto maken van de nieuwe setup). je ziet op de foto wel net de luchttank zitten, net boven de inlaat. origineel zitten er 4 tankjes bij van een 300ml schat ik, ik heb er nu twee grote van Robart inzitten. bedoeling is er één te gebruiken voor 't gear en deuren, de andere voor remmen, luchtrem, canopy en tailhook. als ik niet genoeg cycles haal op 't landingsstel, kan ik de twee grote nog altijd koppelen en tanks bijplaatsen voor de rest..

DSC_0073%2520%2528Medium%2529.JPG
 
[URL="
RC F-14 Tomcat Jet Crash ... total loss! - YouTube[/URL]


Jan,

Is de Fly Eagle Junk-euh, sorry, Jets versie...... is eigenlijk héél de achterkant die begint te flutteren, omdat er té weinig structuur inzit, én daarenboven nog eens honeycomb op de verkeerde manier gebruikt...... weegt bovendien nog eens een pak meer, en is eigenlijk niet te vliegen....

maar wees gerust, deze zal komen met een "pre-flight checklist", lol!!!

Wim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe is de honingraat verkeerd gebruikt Wim?


werd gebruikt om spanten mee te maken, waar dan bv het pendelroermechanisme aan vastgeschroefd werd... zonder op die plaatsen de honinggraat te vullen of weg te halen en hout in de plaats te zetten. Honinggraat is niks waard in compressie....ziet er allemaal héél high tech uit, maar als je't niet correct gebruikt is't waardeloos.......met gekende gevolgen.....

Wim
 
Back
Top