F-14A Black Tomcat

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door timvaneert, 16 mei 2010.

  1. timvaneert

    timvaneert Guest

    Hoi,

    Afgelopen vrijdag zijn we met de vliegclub naar Aviodrome in Lelystad geweest, en ik heb daar dit als souvenier meegenomen:
    [​IMG]
    Dit is de F-14A Black Tomcat versie, ik ga hem niet in de Black versie bouwen maar als gewone versie.

    De F-14 Tomcat was een Amerikaanse marine-onderscheppingsjager die destijds werd geleverd door de firma Grumman Aerospace Corp. en diende als vervanger voor de F-4 Phantom II jager die in 1986 bij de US Navy werd uitgefaseerd. De F-14 was uitgerust met een, voor zijn tijd, uniek wapensysteem; het AWG-9 radargeleidingssysteem gekoppeld aan de lucht-luchtraket AIM-54 Phoenix. Hiermee konden luchtdoelen op meer dan 150 km afstand worden opgespoord en afgeschoten. De AWG-9 is een Puls-Doppler multimoderadar waarmee meerdere luchtdoelen tegelijk kunnen worden gevolgd en kunnen worden aangevallen. De F-14 was van 1972-2006 de ruggengraat van de luchtverdediging van alle Carrier Task Forces van de USN en werd vooral bij het publiek bekend door de film ‘Top Gun’.
    Bron: Wikipedia

    Alvast de sprue's:
    [​IMG]

    En dan gaan ik morgen hier maar is aan beginnen...
    Groetjes,
    Tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2010
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Prachtige kist.

    Deze ga ik volgen.:cool:




    Droop
     
  3. timvaneert

    timvaneert Guest

    Helaas, hebben we het op het werk heel erg druk dus kan ik elke dag na school gaan werken... Update zal dus wel van het weekend worden...

    Tim
     
  4. timvaneert

    timvaneert Guest

    Zo... weer even een kleine update de cockpit is af.
    [​IMG] Stiekem zie je op zo'n foto toch ook elk detail, wat je niet met het blote oog ziet...

    De decals voor de cockpit waren helaas tien keer niks, ze wilden al niet van hun sheet af komen en toen ze er eenmaal af waren plakten ze niet meer... helaas paar details minder:(.
    Als ik tijd heb ga ik donderdag verder met de romp.

    Tim
     
  5. timvaneert

    timvaneert Guest

    Zo... vandaag verder gegaan aan de romp, iets heel tof is dat de vleugels op en neer kunnen net als in het echt!

    [​IMG]
    In staande stand.

    [​IMG]
    In vlieg stand.

    Zal wel zaterdag worden voordat ik er verder aan ga, het eerst volgende stapje is de romp een kleurtje geven.
    Ik ga hem gewoon in de staan stand maken, en niet in vliegstand.

    Groetjes,
    Tim
     
  6. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Mooi kissie, ben mn leven al fan van deze bak.
    Even wat info over die vleugelstand:
    Ingeklapt werd inderdaad ook gebruikt voor opslag op het vliegdekschip, echter bij een bepaalde snelheid(snelheid is me onbekend) zorgde de computer er tijdens het vliegen automatisch voor dat ze naar achter klapte. Dit in verband met de turbulentie die ontstaat op normale vleugels bij het naderen van de geluidssnelheid. Deltavleugels hebben hier minder last van. De uitgeklapte stand word gebruikt voor vliegen onder die snelheid en voor het afschieten van raketten of droppen van bommen.
    Met de vleugels ingeklapt kan dit niet omdat ze dan de romp zouden raken en beschadigen.

    Welke versie wil je hem in gaan maken? Vind de black versie persoonlijk wel mooi maar dan wel alleen als het playboylogo op de staart zit.
     
  7. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Wat blijft het toch een machtige kist, het is eeuwig zonde dat ze niet meer vliegen.
    En wat betreft het kleurenschema, er is natuurlijk maar 1 juiste optie en dat is het kleurenschema uit de film "Top Gun" uit 1986.

    Geweldige film, geweldig toestel en geweldige acteurs (naar mijn persoonlijke mening)
    Nou vooruit......nog 1 keer dan:


    Deze bedoel je Davy:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Die bedoel ik uiteraard. En topgun schema is natuurlijk 'out of the question' aangezien het hier een F14A betreft en de topgun F14's allemaal de volgende versie, namenlijk F14B, waren. Ben benieuwd wat het gaat worden, so far so good ziet het er in ieder geval leuk uit.
     
  9. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nee, de F-14's in topgun zijn allemaal de "A" versie.
    De Marine heeft destijds een compleet Squadron ter beschikking gesteld, namelijk het : VF-51 Screaming Eagles squadron, en die vlogen met de F-14A.
    Wat ik wel gek vind is dat als je de film beelden bekijkt je nergens de zogeheten "glove vanes" ziet die naar buiten komen wanneer de vleugels in de achterste positie staan.

    Overigens zijn de F-14A en F-14B qua uiterlijk zo goed als identiek, pas bij de F-14D zijn er aan de buitenkant ook modificaties toegepast, onder andere omdat de eerder genoemde glove vanes niet meer gebruikt werden is de buitenste lijn van de "gloves" aangepast.

    Linkje naar het logo van het VF-51 Squadron en een full paint scheme zoals ze gevlogen hebben voor de US Navy:
    VF-51 Squadron History

    [​IMG]

    Ziet er mooi uit Tim, ik volg je draadje op de voet! :D
     
  10. timvaneert

    timvaneert Guest

    Bedankt voor de positieve reacties, zoals de foto van Jesse zo moet ie gaan worden.

    Groetjes,
    Tim
     
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    de eerste of de laatste foto ?
     
  12. timvaneert

    timvaneert Guest

    De laatste;)
     
  13. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Review your intell.... Foto van mijn bezoek aan het Tuscon Air&Space Museum, waar DE F14 uit TopGun stond:
    http://img691.imageshack.us/img691/2586/img0391c.jpg
    Klik maar even, kan hem zelf niet verkleinen en anders is die zo groot ben ik bang.

    Ja ook ik zat ernaast, is blijkbaar F14D die gebruikt is voor TopGun.

    Sorry, veel te veel offtopic geouweh**r. Mooi projectje ik volg het ook
    op de voet.
     
  14. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nou vooruit dan maar, mijn intell...

    De F-14D KAN niet voor Top Gun gebruikt zijn want die werd pas opgeleverd in 1991...

    en

    en

     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2010
  15. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Hmm bizar. Nu snap ik er geen drol meer van.
     
  16. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. timvaneert

    timvaneert Guest

    Haha wat een discussie, ik vind het vervuilen niet zo heel erg hoor als het maar geen 3 pagina's ofzo worden... achja ik bouw bij vliegtuigen toch nooit zo enorm op schaal en werkelijkheid alleen bij Tanks dan moet elk detailtje kloppen:D.

    Tim
     
  18. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    helemaal waar ik vind dat ze de vole 8 oscars verdienen :cool::cool::cool::cool::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  19. timvaneert

    timvaneert Guest

    En de F-14 lag even stil...
    Vanaf morgen weer verder met dit kistje!

    Tim
     
  20. timvaneert

    timvaneert Guest

    En weer een kleine update, ik heb er onder het een en ander aangelijmt en ik heb besloten hem toch maar in de Black versie te maken aangezien ik te weinig grijze verf nog had:p.

    Ik heb hem maar een beetje stoffig proberen te maken door middel van een wash, en het resultaat mag er wel een beetje wezen.
    [​IMG]

    Nu het Cockpit glas er nog op, en de Decals en dan is ie af:D.

    Groetjes,
    Tim
     

Deel Deze Pagina