F 16 - foam bouw

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 16 nov 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Natuurlijk geïnspireerd en bouw gekopieerd uit dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/depron-mini-2d-f16-fun.92187/

    Het enige wat ik heb aangepast is de gecombineerde aileron en elevator roeren. Het toestel was al langer klaar, maar aangezien het weer wat minder is lag het maar te wachten, toen ik dit idee kreeg. Enfin zie video. Zou het vliegen? Wat denken jullie ervan?

     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Tja, als je het mij vraagt: theoretisch klopt hier geen hout van maar dat zegt niet alles..
    Zoals ik het zie op je flmpje bewegen elevator en ailerons met elkaar mee.
    Rol verwachten uit een elevator: in het algemeen nauwelijks tot niet effectief en waar heb je het voor nodig? Rol uit dit vleugeltje moet meer dan effectief zijn.
    Up uit elevator en ook uit up rolroeren: hier werken elevator en rolroeren qua krachten tegengesteld, het te verwachten effect is vooral een remmende werking van de rolroeren wat wel tot spectakulaire effecten zou kunnen leiden, maar het lijkt me zeer onvoorspelbaar.
    Lijkt me heel leuk om het te proberen, dat wel, vooral als je me ongelijk kan geven:).
    Ben benieuwd naar je bevindingen, dus wel uitproberen!
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Vooral hoogte en ailerons en eerst maar een loskoppelen. Uitslagen (rol) verkleinen

    Als het dan blijkt te vliegen, via een schakelaar, ailerons tegengesteld aan hoogte mee laten lopen. Reken op veel vroegere overtrek effecten.

    Vooral uitproberen en ons laten horen hoe en wat het vliegt.
    Erik
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Leuk die reacties. Eerst dit. Het concept ontwerp(zie link in mijn eerste post) werkt. Het werkt en wel op deze manier. Het elevator roer wordt ook gebruikt voor het rollen door die kanalen te mixen(delta mix) en het werkt, dat is bewezen. Fijn was mijn gedachte en laat ik het eens uit gaan uitbreiden door de aileron roeren(die er een beetje verloren bij hangen) exact hetzelfde te laten doen als in het concept ontwerp(is het überhaupt een concept?). En natuurlijk vraag ik mezelf ook af of dit gaat werken. Alle bezwaren die jullie aandragen kan ik helemaal in meegaan, hoewel ik wel moet aanstippen dat ik de uitslagen van de roeren in de praktijk vele malen lager zullen gaan zijn. De video was puur ter illustratie. Ook ga ik flink wat expo inregelen en de maiden doen op de hei waar een zachte crash meer waarschijnlijk is. Sterker nog: Eigenlijk lijkt het mij wel eens leuk dit concept eens uit te proberen op een gewoon vliegtuig.

    Of het lukt?! ........................................:hammer::bier:
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2021
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Het meesturen van de gedeelde hoogteroeren (dat heet ailvator bij Futaba) werkt zeker. Met de grootte van de ailerons en hun uitslag ga je al (te) veel rol input hebben.
    Het tegelijk up stellen van de ailerons met up van de hoogteroeren gaat iets heel vreemds doen. In ieder geen versterking van de effectiviteit van de hoogteroer input. Dat bereik je als de ailerons tegengesteld werken met de hoogteroeren. Bij up hoogteroer hoort dan down aileron. Dat heb ik (via een schakelaar) op een AcroMaster en ParkMaster. Zoals al gezegd met een verhoogd risico op overtrek effecten. Het beste werkt het als ik tegelijk ook 'gas' bij geef. Met electro kun je dan bijna alles 'redden'.

    Graag uitproberen en info als je hebt gevlogen.

    Erik
     
    helixer vindt dit leuk.
  6. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Ben benieuwd hoe dat vliegt!
    Rollen zal wel geen probleem worden maar hoogteroer lijkt me spannend.

    Het origineel met alleen tailerons vliegt prima en heeft voldoende controle.
    Wel een filmpje maken van het vliegen natuurlijk.:thumbsup:
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen

Deel Deze Pagina