F-16 Freewing 90mm flaps instellingen?

Discussie in 'EDF forum' gestart door Adop, 26 okt 2020.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Wie heeft de juiste instellingen voor de flaps (ailerons) i.c.m met de elevators
    voor de Freewing F-16 90mm
    indien ik ze volgens de beschrijving doe kan ik de ailerons niet meer gebruiken , althans alleen up .
    of wordt er omgeschakeld en gaan indien de flaps ingeschakeld worden de elevators als ailerons dienen .

    mvg Andre
     
  2. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Dat lijkt me een kwestie van programmeren op de zender. Als ik naar je foto kijk, is het een Taranis. Misschien de vraag stellen in het Model electronica deel van het forum?
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Het programmeren lukt wel dat is geen probleem, het plaatje is iets verouderd inmiddels heb nu één X10S, het gaat erom hoe anderen hem vliegen met flaps of zonder enz.

    mvg Andre
     
  4. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Dan was je vraag me niet helemaal helder. Bedoel je dit?
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Ja zoiets bedoel ik nu nog de juiste aantal mm wat ze gebruiken ervoor dus bij full flaps het hoogteroer iets up zetten maar hoeveel dan enz.
    maar dit ziet er goed uit , was benieuwd ook naar andere mensen op het forum die ook zo'n F-16 hadden wat hun belevenis is met deze instellingen

    mvg Andre
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb deze F-16 ook. Ik heb flaperons geconfigureerd, maar geen tailerons. Als ik de flaps geactiveerd heb, gaat het rolroer toch nog een stukje naar beneden, dus best een flinke uitslag in dat geval. Maar het werkt dan prima: meer dan genoeg rol vermogen met flaps down. Mixen van hoogteroer met flaps doe ik eigenlijk nooit. Was bij mijn F-16 ook niet nodig.

    Moet zeggen dat ik er al een aardige tijd niet mee gevlogen heb. Prachtig toestel, maar toch vaak problemen met het loskomen van gras. Ik vlieg nu met de Freewing Mig-29. Grote wielen, perfect voor gras :)
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Oke Pieter toevallig vanmiddag mee gevlogen ondanks het wat donkere weer , had de ailerons ook ingesteld als flaps naar beneden
    en dan de elevator iets omhoog , en ik moet zeggen hij komt nu makkelijk los
    ook het landen doe ik op dezelfde manier zodat ik de ailerons toch nog iets kan gebruiken
    Wij vliegen ook op gras en met deze nieuwe 1900kv inrunner heeft hij nu genoeg vermogen
    supersnel is hij niet maar hij weegt nogal wat
    Het vliegbeeld is wel erg gaaf .
    de Sniper die ik heb met dezelfde motor is stukken sneller , maar goed die is totaal anders.
     
    pieter_oudenhoven vindt dit leuk.
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Die Freewing Mig-29.is ook een joekel om te zien gaat dat nog een beetje met 2x 80mm ?
     
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, dat gaat prima. Hij is wel groot en zwaar, maar met 2x 80mm genoeg power. Kost wel een vermogen aan accu's. Heb 3 setjes van 2 accu's gekocht en dat was bijna net zo duur als het toestel zelf :). Maar ik vind het wel tof, zo'n groot toestel. En hij vliegt supermakkelijk. Makkelijker dan de F-16.

    Het vliegbeeld van de F-16 vind ik ook erg gaaf. Ik blijf het één van de mooiste jachtvliegtuigen vinden.
     
    Adop en Cnn vinden dit leuk.
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    De F-16 zou ook op 8S moeten kunnen maar met 1x 5000mah 6S van Rhino moet ik hem al precies in het midden leggen anders past de kap er niet op dus hoe 2x 5000mah 4S te plaatsen geen idee welke lipo's vlieg jij mee met de F-16 ?
    Even nog een andere vraag over dat mooie toestel de Mig zit er een beetje snelheid , en welke lipo's gebruik je , indien ze net zo duur zijn als de Mig dan tikt het inderdaad aan .
     
  11. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb mijn F-16 zelf op 8s geprobeerd! Ik had daarvoor de Freewing 8s unit aangeschaft. Wel stukje zwaarder dan de vorige unit, zeker vergeleken met de FMS 1900 waarmee ik een tijd gevlogen heb. Komt bij dat ik ook een nieuwe regelaar nodig had, voor 8s (ik geloof dat ik zelfs tot 12s kan). Ook weer stuk zwaarder dan de vorige. Maar met 8s heb ik hem niet goed vliegend gekregen. Wel meer vermogen, maar ook meer gewicht. Ik kwam nog steeds vaak niet los. Ik denk dat ons grasveld gewoon niet goed genoeg is. Gras vaak te lang en het is ook niet supervlak. Qua accu's heb ik 2x Gens Ace Bashing 5000 mah, 50C. Die passen er goed in.

    Wat betreft de MIG: daarin gebruik ik Admirals 4500 mah 40C. Ik geloof 90 euro per stuk. Ik kan er drie minuten mee vliegen en dan heb ik nog 3.8V per cel over. Vind ik wel ok. Mensen die zwaardere accu's nemen voor extra vliegtijd, krijgen vaak problemen met het zwaartepunt. Dat moet zo'n 10 tot 15 mm achter het door de fabrikant aangegeven punt liggen. Dat red je vrijwel niet met zware accu's. Dan is er lood in de staart nodig.

    Qua snelheid: volgens de fabrikant zou hij 200 km/h moeten halen. Ik meen gelezen te hebben dat mensen 180 km/h gemeten hebben. Omdat het zo'n groot toestel is, lijkt hij wel iets minder snel uiteraard. Maar je kunt er ook makkelijk mee naar 12s. Er zitten toch al 2 6s accu's in :). Heb een filmpje gezien van iemand die dat gedaan had en nu een thrust:weight van meer dan 1 heeft. Hij liet 'm verticaal hoveren.

    Wel een waarschuwing als je hem overweegt aan te schaffen: er zijn heel veel berichten (youtube, rcgroups, hobbysquawk) over onverklaarbare crashes. Geen reactie meer op hoogteroer. Talloze theorien maar niemand weet het zeker.

    Maar ik vlieg er gewoon mee door. Probeer hem alleen niet te veel te pushen. Geen steile duikvluchten en dan hard optrekken. Laag hard over het veld en dan zo rollen dat je dan tegen de bovenkant aankijkt, is ook erg mooi :)
     
  12. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Pieter dat probleem blijkt toch wel serieus te zijn en er blijken ook modificaties voor te zijn , zou zonde zijn om hem te crashen

    September 16, 2020 - Owners of the MiG-29 now have the option to upgrade their elevator servos to 23g if they so desire.





     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2021
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, ik weet het. Ik heb ook al wat modificaties gedaan. De sterkere servo's die door Motion zijn verstrekt, zitten erin. Daarnaast heb ik ook de stuurstangen voor de hoogteroeren vervangen. De oorspronkelijke bogen redelijk makkelijk als ze op druk belast werden (bij hoogteroer up dus). En ik gebruik nu de binnenste gaten in de servo hevels. Naar mijn idee wel voldoende extra zekerheid ten opzichte van de originele kist.

    Maar er zijn ook mensen die nog veel verder gaan: nog sterkere HiTec servo's en zelfs het vervangen van de servo leads door het hele toestel, van voor naar achteren. Met het idee dat dikkere kabels voor minder voltage drop zorgen.
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Servo leads v.v gaat wel erg ver maar de andere dingen is zeker verstandig dat je die gedaan hebt
    Wat ook nog kan zijn dat de Bec niet voldoende stroom levert ik weet niet welke erin zit standaard
    is dat de 8A van hun zelf of..
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Nieuwegein
    Sommige mensen hebben hun Bec inderdaad vervangen. Maar meerdere mensen die gecrasht zijn, geven aan dat alleen het hoogteroer niet meer werkte. De andere stuurfuncties geven nooit problemen. Te zwakke servo's voor het hoogteroer klinkt dus wel aannemelijk.
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    Putten
    Een clublid heeft diverse bec's getest en het viel op dat er best wat slechte tussen zaten , waardoor de amperage in elkaar zakte bij een bepaalde belasting
    en een bec zijn de kosten niet , zeker niet op dit soort toestellen .
     

Deel Deze Pagina