F-18 Hornet 45" met 2x 90mm Midi fans en Thrust Vectori

  • Topicstarter Topicstarter pasmits
  • Startdatum Startdatum
P

pasmits

Guest
Goede dag EDF lief hebbers,

Ik heb zojuist mijn nieuwe projectje besteld en wil jullie daar graag deelgenoot van maken.
Tijdens de bouw zal ik jullie proberen op de hoogte te houden...?

En wat is het geworden... een F/A-18 van 1600mm lang en 1200mm breed, ik wil EDF maar niet zo'n "klein" 1 meter toestelletje en dit was het "goedkoopste" dat ik kon vinden (en ik vindt hem wel mooi!)

Ik ga hem voorzien van 2 Midi fan combinaties.
Als ik de reken programmatjes goed heb begrepen kom ik op ongeveer 2x866W totaal en dat geeft 2,8kg stuwkracht bij 40A
http://www.s4a.ch/eflight/fancalc.htm

Het vliegtuig zal uit de volgende "grootte" componenten bestaan

F-18 kit
http://www.ejf.com/index.php?main_page=product_info&cPath=69&products_id=217
of anders
http://www.parkpilots.com/f18.html

Landingsgestel:
http://www.ejf.com/index.php?main_page=product_info&cPath=69&products_id=217

Wemotec Midifan:
http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=38

HETRC Typhoon 600-33 Brushless Motor:
http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=266

RBC 70amp ESC:
http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=280

Verder wil ik hem gaan voorzien van Thrust vectoring (ik weet, niet helemaal schaal) maar wel leuk.
In eerste instantie zit ik aan het kleurenschema van de Blue Angels te denken (zie foto)

Groeten,
Pascal
 
Prijzig schuimpje :s

ben erg benieuwd.
hoe wil je thrustvectoring gaan doen met wemotecs en een thrustbuis??!?
 
blueangles5iv.jpg
 
Ik zat er aan te denken om de midi's vast te monteren (+/-30cm) van de nozzel.

Vervolgens gaat er een trust buis naar de achteren, de loopt naar 85% van de fan (je weet wel).

Vervolgens wordt hij 40mm ingekort waarna er een tapse nozzel op komt die "los" om de eerste trust buis zit en in pitch te bewegen is.
thrustvectoring3tr.jpg
 
Mhhh, wel leuk dat puzzelen maar ik vraag me af of je er goed aan doet.

Ik heb dat filmpje even bekeken en was nou niet echt onder de indruk.
OK er staat erboven dat je met 4S veel meer performance krijgt maar als die test video is met 3S dan heb ik zo mijn twijfels.

Schiet dan een filmpje met een 4S uitvoering en laat zien waartoe het model in staat is :?


De kist vliegt konstant met een hoge neusstand en met die rol valt ie het laatste deel gewoon naar beneden.

Vraag me dus sterk af of met 4S het vliegbeeld drastisch veranderd.

Dan hebben ze ook nog de mogelijkheid tot inbouw van een gear, meer gewicht dus minder prestaties.
Ben bang dat het thrustvector systeem ook nadelig gewicht met zich meebrengt.
 
Bij mij komt er een Lipo systeem in 6S2p dat geeft 22,2 V en 4900mAh en 50/75C.

Verder zat ik er aan te denken dat de tapse duct iets groter is dan de trust-tube en er alleen "indraait" wanneer de vectoring in gebruik is.
Als hij dus neutraal staat zit hij niet in de straal, dit geeft hopelijk dus alleen een verlies tijdens de manoeuvre.

thrustdata4iu.jpg


De accu in de berekening is niet de echte maar geeft wel een indicatie, verder is deze berekening dus maar voor 1 motor, alles dus x2
 
Je hebt wel leuke spulletjes bij elkaar gezocht, en voor een groot twee motorig model niet te duur. Ik persoonlijk zou er toch het liefst het maximale uit willen halen (lees een zeer snel jetje van maken) en zeker voor 2000 W gaan.
 
zorg dat je 6S2P pakket niet een groot 1 geheel pakket is.

De warmte kan dan niet goed weg, als je straks zo'n 84A gaat trekken uit dat pakket.

Als je een 2P pakket maakt. Mag je trouwens niet de C waarde van de accu dubbel tellen.
Kijk maar in de berekening.
Je gebruikt als voorbeeld 2500mAh 20/25C

Dat maakt in een 2P 5000mAh. Dat is dus maximaal 100A wat het pakket kan leveren.
Die ene motor verbruikt 41,98A.
100A is 20C
41,98A wordt het pakket als volgens de volgende berekening belast 41,98A x 20C : 100A is 8,39C
Houd hier dus rekening mee, met je berekening.

Het 6S2P pakket van 4900, heeft dus maar 25/37,5C
Dus continu belasten met 122.5 en maximaal met 183,75A
Je moet niet uitgaan van die Burst. Je moet het berekenen, dat het bij de 25C binnen de marge zit. Want anders ga je je lipo's slopen.

Verder zou de trust-vector kunnen werken zoals jij omschrijft. Alleen ik denk dat het meer gewicht mee brengt, dan dat het iets oplevert.

Die motor van Hetrc, is die speciaal voor EDF? ze hebben nu ook een paar nieuwe andere motoren uitgebracht, speciaal voor EDF.
 
Wat betreft het toestel snel maken wil ik het in 2 stadia doen, ik verwacht dat hij het in de huidige setup goed zal doen en ik hoop niet al te veel vermogen te kort te komen.
Mocht deze (mijn eerste) jet ervaring mij aanspreken kan ik het geheel redelijk eenvoudig upgraden door een hacker of Lehner motor erin te zetten.

Het verhaal met de accu's ben ik mij gisteren ook gaan realiseren, ik heb een denk foutje gemaakt die me geld gaat kosten.

Ik heb momentaan 4 Lipo Gel accu's in pakketjes van 3S1p die geven 11,1 V en 2400mah.
Daarvan moet ik er 2 steeds in serie gaan zetten om 6s1p, 22,2V en 2400mah te krijgen.
Nu kunnen deze pakketjes met 50C/75C ontladen worden maar dat houdt bij volgas 42A in dat het pakket met 17,5C ontladen wordt.
Dit houdt in dat er een vliegduur is van 3,5 min, dit vindt ik nogal weinig.
Nu kan ik er nog 4 pakketjes bijkopen (240euro), maar ik ben dan bang voor het gewicht dit gaat zeker een kilo worden en kom ik dit nog goed kwijt in het toestel!?

Nu moet ik eens een paar pakket combies naast elkaar gaan zetten, ik houdt jullie op de hoogte.
 
Inderdaad heb ook dat filmpje gekeken als je zo'n handstart kan doen met zo een groot model ben je afgezet!

Alleen maar neus up vliegen en als je rolt flikkert ie uit de lucht.

Nou veel plezier
 
Back
Top