F-35 Lightning II - vliegende duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 7 nov 2022.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dit is mijn tweede poging een “vliegende duikboot” of “varend vliegtuig” te bouwen. Na “avenger” heb ik geleerd dat het toch iets groter moet - voor makkelijker onderhoud en betere waterdichtheid.

    Ik ben niet de eerste die dit doet - deze F-15 van Markus Koller vloog eerder dit jaar in een zwembad in Vaduz. Veel van de gesprekken met Markus geleerd!
    E9F48AAE-F6E5-4494-BDEE-A614A05D5A0D.jpeg

    Ik heb een 1:32 Italeri F-35 gekocht - waarvan ik veel onderdelen niet nodig ga hebben!
    ABDC12AB-1635-4E4A-A70D-D66792869FD7.jpeg
    Met Fusion360 een WTC ontworpen die de contouren van de “romp” volgt, en waar met twee pushrod afdichtingen van Norbert de ailerons aangestuurd kunnen worden. Bij de F-35 zitten de elevators zo ver naar achteren dat die moeilijk aan te sturen zijn - dus ik probeer het met ailerons, die ik dan met doorzichtig plastic iets vergroten zal.
    Printen duurde 48 uur - en de WTC is in twee lagen epoxy gezet. Het vliegtuig gaat aangedreven worden met een push-prop achter de uitlaat.
    77C65368-2F45-442D-9715-C89F4A63A98F.jpeg
     
    eric_laermans en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi project Freek, ga het volgen! Deze moet, met de ervaringen van de 'Avenger' in de vingers, zeker wel gaan lukken!
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Erg leuk!

    Dit ga ik even volgen.
    Ik weet natuurlijk niet hoe en waar je dit gaat uittesten FreekS.
    Misschien heb je op een bepaalde tijd ook nog zin,tijd of de mogelijkheid om met een beetje verf en kunstlicht te stoeien?


    Veel bouwplezier toegewenst.

    Groet:Robin
     
  4. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Dit is zeker weer eens wat anders.

    Leuk en interessant project. :thumbsup::thumbsup:
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Rest van de electronics is binnen en ingebouwd:
    -Kleine brushless motor en 25mm prop.
    -kleine ESC met liposaver en reverse (van zshop).
    -2x1S 400 mAh lipo als 2S
    -NC reedcontact als aan/uit schakelaar
    -rode LED in de uitlaat
    -8 kanaal Corona ontvanger
    -2 servos
    48E0193B-6F52-4EDF-95DD-F6C5F3EDA70D.jpeg
    bij inbouwen moest ik vooral letten alle kabels in te korten - die nemen anders veel teveel ruimte. ook de servostangen was veel werk. Om de ailerons eventueel te kunnen veranderen zijn de wingtips demontabel gemaakt. De vleugels worden van binnen opgevuld zodat niet teveel lucht kan achterblijven.
    0156FE96-7D13-4BCA-82E8-E8700439AB2F.jpeg
    de bomb-bays deuren van de F-35 combineren tot een groot toegangsdeksel naar de wtc.

    51C2FAD9-2484-422D-AAB1-A0C26B7110E0.jpeg

    Uitdaging is nog waterdichtheid van WTC deksel, functioneren van de reed switch met magneet buiten, en bouwen van de bewegende ailerons en (hopelijk niet nodig) elevators. En nog duizend dingen….
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Nog uitdagingen genoeg Freek, maar tot nu ziet er erg goed uit!
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ben weer een beetje verder,
    De holle ruimtes in de vleugels en staart vlakken worden opgevuld met een epoxy met ballon mengsel, zodat daar geen lucht in kan kleven bij duiken en ik niet teveel vloed gaten nodig heb. Ook worden de vleugels en staart vlakken met messing versterkt aan de romp bevestigd. Ook in de romp gebruik ik verdikt epoxy om hoeken te vullen en te versterken.
    8497DAEA-62A4-45A0-99D4-FB952440E2C2.jpeg

    tijdens drogen aan de cockpit gewerkt. Een 1:32 piloot operatief tot zitten gedwongen en geschilderd. Ook hier wat lege ruimtes gevuld en vloed gaten gemaakt.
    26B39A40-12E9-477B-AF84-B9B0DCD65AA1.jpeg 9FA72C0F-BB86-4791-BE53-D2724AC31786.jpeg
    tenslotte de WTC op water/lucht dichtheid gecontroleerd. De geprinte deksel was te zwak voor de kracht op de boutjes, dus een 1,5mm alu plaat gebruikt met een 5mm cellenrubber afdichting. Via het slangetje kan voor varen de waterdichtheid gecontroleerd worden. De WTC lijkt nu waterdicht en heeft een gewicht van 300 gram en nog 65 gram drijfvermogen. Met genoeg ruimte rondom de WTC voor schuim of lood lijkt dat OK. Ook probeer ik die WTC met boutjes in de romp te bevestigen voor toekomstig onderhoud.
    2F9DB7BB-BD1F-4113-80DB-BFEEFB99C5AA.jpeg
    Ook begonnen met de plastic ailerons te vervangen door M3 buisjes met 0,3 mm messing erop. Die worden in vorm geplamuurd en dan met helder plastic folie wat naar achteren vergroot.
    021160EB-C096-48DE-89C5-284535884444.jpeg
     
    hermor en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi Freek! Gaat de goede kant op.

    De piloot krijgt hoop ik nog een zuurstofmasker voor hij onderwater gaat.... ? :D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik zal m’n best doen. Heeft iemand een bouwtekening 1:32?
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Heeft iemand een 1:32 3D printer? Laat maar, heb het zuurstofmasker maar op het gezicht geschilderd en de zuurstof slang van een 1mm messing draadje gemaakt.
    E6141B2A-FF6E-4417-934F-EF910F386C40.jpeg

    De laatste stap in de WTC is een hoofdschakelaar, waarmee ik van buitenaf de stroom aan en uit kan zetten, zonder de 13 moeren eerst los to moeten draaien. Bij gebrek aan plaats voor een magneet schakelaar (en na vernielen van een reedcontact), heb ik een idee van Lex gevolgd om de schakelaar in het nat te maken. De plus draad van de accu’s gaat naar een messing veer contact buiten de WTC, en dan weer terug in de WTC. Door een plastic plaatje (aan een vlag) tussen het veer contact te steken is de stroom uit.
    16B2F2F0-0EB8-487B-A806-BACB21BCEE8A.jpeg

    Ook de ailerons zijn van messing gemaakt, met epoxy geplamuurd, en (bijna) onzichtbaar met plaatjes doorzichtig polystyreen vergroot.
    D87E25CC-E85B-4FD0-BB48-38DAD1F48055.jpeg
    volgende stap is de hoofd delen van de “boot” te lijmen, dode volumes te vullen en dan schilderen
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2022
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Volgende project een vliegende duikboot? :)
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Freek, je kan als schakelaar ook zon ab gebruiken voor een garagedeur, voor weinig te koop bij ali etc. Werkt perfect gebruik ik ook in mn Skipjack, wel moet je dan geloof ik minimaal 12v voeding hebben (3s) Screenshot_20221125_222923_AliExpress.jpg
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  14. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Die afstandbediening heb ik ook besteld voor mijn Balao.

    Ik geloof dat ie het al op 3V doet.
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ik vermoed dat de ruimte toch het probleem is. Als die receiver met het relais in Freek's F-35 past doet een magneetschakelaar dat ook ....
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  16. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik heb deze besteld, juist vanwege het formaat en de weinige ruimte die ik heb.

    Ik weet zo niet de specificaties maar ik geloof dat ie van 3V tot 12V kan schakelen.

    [​IMG]
     
  17. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Houd je er rekening mee dat deze dingen nooit hard uit staan?
    Er blijft een minieme hoeveelheid stroom lopen om de ontvanger in leven te houden.
    Leg je het schip enige maanden weg, kan zomaar de batterij dood zijn.
    Reedrelais werkt dan beter, magneetje weg, zaak staat hard uit en er kan geen stroom lopen.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  18. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ja klopt, daar had ik ook rekening mee gehouden.
    Ik leg zowiezo de WTC nooit weg met de accu's er nog.
    Na het varen moet het toch uit elkaar voor onderhoud, uitspoelen tanks etc.
    Het gaat er voor mij om dat ik dit thuis kan doen en niet aan de waterkant, vandaar de afstandbediening.

    Maar zeker een goede tip om in gedachten te houden.

    En het kan bij nog zomaar veranderen in een reed switch, niks staat bij mij vast :D:D
    Deze dingen kosten bij ali een paar euro dus dan durf ik de gok nog wel te nemen.
     
    Jinny vindt dit leuk.
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Je weet het dus, geen punt verder.
    Succes.
     
  20. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ja, het gaat erom de boot snel uit te kunnen zetten. Die radio dingen lijken mooi maar ik heb daar inderdaad geen ruimte voor in dit bootje.
     

Deel Deze Pagina