F/A-18A van FeiBao

En dan is het gear van yellow aircraft ook geen schaal gear. Welke wel in de buurt komt is de nieuwe van Jetlegend
1489509477196.jpg
1489509480653.jpg
 
Hee Ger,

het hoeft niet 100% schaal te zijn maar het moet er wel 'echter' uitzien ;-)
 

Ziet er lekker grof uit dat look alike gear, zal een paar centen kosten.
Ook om te maken ben je alleen om het te tekenen al een poosje zoet.
BV een gear voor bv een Avonds F104 kost al een vermogen, laat staan voor deze F18.
 
Gear van Jet Legend schijnt € 1400,-- te kosten, maar da`s wel weer op lucht en dat gaan we niet doen.

We moeten soms uitdagingen hebben, kist hoeft zeker niet 100% schaal te worden maar wel duidelijk dat het een niet een 'out of the box' F-18 is van FB.
Beetje een C&C L-39 project word het maar dan een stap verder ;-)

Zal zo een fototje maken van het originele gear dan heb je een beetje een idee hoe het nu is en hoe het gaat worden.
Als ik de opbouw een beetje hetzelfde hou dan moet het best te doen zijn, denk ik :rolleyes:

Wat ik voor ogen heb zal er in ieder geval een stuk beter ogen onder deze kist.
 
Laatst bewerkt:
He Berto de kern kun je aanhouden op massief 7075 en het buitenste gedeelte omgeven door een 3 D print dan zijn alle complexe vormen aanwezig likje verf erop en klaar.
Dit word door diverse bouwers toegepast.
 
Hee Dick,

dat is ook zeker iets om over na te denken.

Hier een echte poot:
651414.jpg

fa-18f-2_24_of_38.jpg

fa-18b_a21-112_78_of_92.jpg


Zitten een hoop stangetjes, pafjes en pieletjes aan maar als je dat even wegdenk is het een vrij 'eenvoudige' poot.
Voornamelijk rond met platte bevestigingsogen, moet toch aardig te doen zijn om dat redelijk voor elkaar te krijgen op de draai/freesbank uit het handje.

Met de bovenstaande foto`s is al een aardig idee te krijgen van de afmetingen, hoeken, etc.
Heb nog wel wat meer foto`s om te bepalen hoe de poten moeten komen te staan.

De retract units zelf zullen ook onder een hele andere hoek moeten komen te staan wil het gaan werken en goed in de romp vallen (klein voordeel dat deze romp vanonder vlak is ipv bol zoals op de echte).

Dus zoals gezegd maar eens wat gaan tekenen (op de oude manier met potlood en papier ;-) ).
 
ik zat net te denken aan Henk v Hoorn (Bleriot ) je kunt het ook proberen om via de 3D print een vorm te maken en dan gieten.
dat moet je maar in overleg met Henk doen wie weet kan die je verder helpen.

groeten.
Dick.
 
Zijn zeker allemaal mogelijkheden maar ik moet het dan toch eerst helemaal passend hebben zodat het ook gaat werken.

Er zijn redelijk wat variabelen met de plaatsing van de retracts.
optie is om de retract horizontaal te laten liggen en dan de poot bovenin al een hoek te geven zoals de JetLegend versie.

Of de retracts naar binnen te kantelen en verdraaien zodat de poot recht op de retract staat.

Keuzes, keuzes, keuzes, dus bij tijd gaan we tekenen, tekenen en tekenen.
Ook even bepalen hoeveel ruimte ik heb ion de kist, dan kan ik dat gaan invullen.

En als ik iets op papier heb even een simpel houten versie maken om te kijken of het klopt qua inklappen etc.

Mhhh, ik heb geloof ik nog veel te doen naast al die andere projecten :eek:
 
Ter vergelijk hier het FB gear:
F18A%20015.JPG

F18A%20016.JPG

F18A%20017.JPG

F18A%20018.JPG


De luchtcylinder van de airbrake verwijdert, deze moet elektrisch worden.
Ook zal de houder weg moeten, deze is te hoog waardoor de airbrake niet goed sluit:
F18A%20019.JPG


Ook de kielvlakken verwijderd, kist jheeft blijkbaar eens een tik gehad wast gerepareerd is.
Ook 1 van de voorste pennen zat er los in:
F18A%20020.JPG


De openingen voor het gear in de romp waren minimaal en zonder deuren.
Vrijwel alles moet er uitgedremeld worden en voorzien worden van deuren:
F18A%20021.JPG
 
je kunt het ook proberen om via de 3D print een vorm te maken en gieten

dit is een goede tip. zo kun je tekenen, dan printen en passen. Hiermee weet je of alles goed zit zoals je bedacht hebt. en als het goed is, dan in aluminium gieten.

de vraag is alleen of het je lukt om aluminium met de juiste sterkte te gieten. maar dat weten de ervaren mensen wel
 
@ Berto, dat ziet er wel heel woest uit, ben benieuwd.

PS code rojo en code anaranjado kennen we hier niet.
Vliegen wanneer je wil, van beton of 250 meter harde klei, no problemo.

Groet Ger.
 
Back
Top