F/A-18E Super Hornet (Revell 1:48)

Droopy'ke

verslagschrijvers
Hoi,

Deze maal stel ik jullie een model van Revell voor: de F/A-18E Super Hornet.

1_DSCN7896.jpg

De doos.

Het model is op schaal 1:48 (mijn favoriete schaal!) en heeft een lengte van 37,7 cm en een spanwijdte van 28,1 cm.

Laat ons eens een kijkje nemen in de verpakking:

1_DSCN7897.jpg

Rompdelen...

1_DSCN7898.jpg

Staartstuk en hoogteroeren...

1_DSCN7899.jpg

Drops en bewapening...

1_DSCN7900.jpg

Bouwbeschrijving en clearparts...

1_DSCN7901.jpg

En tenslotte de decals. Yep, alles zit in de doos. :D

Het model kan in de kleuren van 4 verschillende NAVY -componenten gemaakt worden maar ik opteer hier voor de VX9 'Vampires'.

Tot slot nog enkele foto's van het 1:1 toestel:

1_16.jpg

1_17.jpg

1_ac05.jpg

Voor de geinteresseerden volgt hier een filmpje van de Hornet.

Pilot's seat
Zo, de start is gegeven en ik ben begonnen met de bouw c.q. modificatie van de pilots' seat.
Deze stoel is meer bepaald een Martin Baker SJU-17 NACES. NACES staat voor 'Naval Aircrew Ejection Seat'.

Het viel me op dat de seat in deze kit een wel héél simpele uitvoering was. Dit moest ik veranderen, daar kon ik niet van uit.

Vijlen, schuurpapier, stanleymes e.d. werden klaar gelegd en de operatie kon beginnen.

Houden jullie er wel rekening mee dat dit stoeltje maar een 2,5 cm groot is en dat élk stofdeeltje van deze macro opnames sterk is uitvergroot.

De foto's:

1_DSCN7902.jpg

Hier had ik net de detaillering van de stoel weggeschuurd.

1_DSCN7903.jpg

De achterkant: een kier van jewelste en geen detaillering aanwezig. Goed, dat spaart me het schuurwerk.

1_DSCN7910.jpg

Uit styrene heb ik dan een nieuwe rugleuning en een aangepast zitkussen gemaakt.
Ook de oorspronkelijke hoofdsteunen heb ik eerst volledig verwijderd en dan met styrene een paar nieuwe gemaakt.
Jullie zien hier ook alvast de seatbelts waar later de riemen van de piloot zullen aan bevestigd worden.
Deze heb ik gemaakt van gewoon schilderstape.
En ja, jullie hebben het goed gehoord: er komt een piloot in deze Hornet. Deze is wel niet in de kit bijgeleverd maar ik heb hier nog een setje piloten en een carriercrew van Hasegawa liggen.
Het is nu de bedoeling dat ik een stukje van een carrierdek ga namaken waar op deze Hornet klaar staat om op te stijgen.

1_DSCN7914.jpg

Dit setje heb ik al jaren en dit heeft me al dikwijls uit de nood geholpen.
Hier komt dan de piloot en deckcrew vandaan.

1_DSCN7911.jpg

De leidingen zijn gemaakt van zeer dunne electrische draad.
Als jullie goed kijken dan zien jullie ook de zuurstofleiding (geribbeld) aan deze kant van de stoel.
Deze heb ik gemaakt van een stukje gitaarsnaar.

1_DSCN7912.jpg

De achterkant is nu ook aangekleed.

1_DSCN7913.jpg

En nog eens een kijkje op de linkerkant van deze Martin Baker.

En dit is dan het eindresultaat van deze modificatie.
Alles ziet er nu -net achter de operatie- nog zeer ruw uit maar dat ga ik straks met een likje verf bijwerken.

1_DSCN7916.jpg

1_DSCN7921.jpg

1_DSCN7923.jpg

Nu nog eens kijken of ik nog wat meer 'diepte' op de zitting en rugleuning kan aanbrengen en dan gaan we ons eens met de piloot én de seatbelts bezig houden.

Piloot
Hier dan de 1ste foto's van de piloot.
Deze is ver van afgewerkt maar het is een basis om op verder te werken.

Het flightsuit dat hij draagt is dit dat door de Navy werd gedragen gedurende de Golfoorlog.

(Let ook op de aangepaste helm.

i
1_DSCN7939.jpg

1_DSCN7940.jpg

1_DSCN7941.jpg

1_DSCN7942.jpg

De overall heb ik gemaakt van Revell matt 89 (zand) én een snuifje mat wit. Als je het figuurtje in 'real life' bekijkt dan lijkt de kleur toch redelijk goed op die van de foto:
1_iraq20.jpg

Zo, na een hele namiddag te hebben zitten zwoegen zit LCDR Williams Pyle (zo heet volgens de decals de piloot :D) eindelijk in z'n kantoortje.

1_DSCN7959.jpg

Om te beginnen heb ik een kleine millimeter van de onderkant van de stoel gevijld.
Vervolgens heb ik dan een deel van het ejectionsystem terug verwijderd zodat de seat met de rugleuning helemaal tegen de achterkant van de cockpit kwam te staan.

1_DSCN7957.jpg

De bovenkant die net boven de achterkant uitkomt heb ik dan gewoon laten zitten.

1_DSCN7958.jpg

Om de piloot dan in z'n kantoortje te kunnen laten plaatsnemen, was ik dan verplicht om de binnenkant van z'n benen een klein beetje uit te snijden zodat de stuurknuppel er achteraf kon bijgeplaatst worden.
Eens ik dan zeker was dat de positie goed was, heb ik onze commander dan maar van z'n seatbelts en safetyharness voorzien. Deze heb ik gemaakt van geschilderd masking tape.
Eens deze riemen op hun plaats zaten moest ik ze enkel nog met een druppeltje dunne ca verzegelen.

1_DSCN7951.jpg

Voor het instrumentenbord had Revell bij deze kit prachtige decals voorzien.
Daarom heb ik maar van deze gemakkelijk weg gebruik gemaakt en deze in de cockpit bevestigd.
Enkele druppeltjes Micro Sol zorgden voor de perfecte setting en eens dit droog was moest ik ze enkel met wat matte vernis verzegelen.

Richtingsroeren en flaps

1_DSCN7966.jpg

De neussectie heeft nu ook z'n plaats aan de romp gekregen.
De kieren zullen later nog met plamuur worden weggewerkt.

1_DSCN7964.jpg

Daar ik het toestel 'ready for take off' ga maken moeten de richtingsroeren allebei naar binnen wijzen.
Om dit te verwezenlijken was ik dus verplicht om die van de verticale stabilisatoren te verwijderen.
(sorry voor de ietwat wazige foto)

1_DSCN7965.jpg

De flaps werden uiteindelijk ook niet gespaard en mochten hetzelfde lot delen.
Deze zullen uiteindelijk in 'extended position' geplaatst worden.

De flaps en richtingsroeren zijn nu op de Hornet gemonteerd.

Een fotoverslagje van de werkzaamheden:

1_DSCN7968.jpg

Nadat de flaps in de 'down' stand aan de wings waren gemonteerd, ontstonden er logischerwijze bovenaan grote openingen. Die heb ik dan om te beginnen opgevuld met 1mm dik styrene.

1_DSCN7969.jpg

De kieren die zich onderaan bevinden waren niet zo groot, dus die kon ik gewoon met plamuur opvullen.
Doch dit mocht teveel zijn omdat anders de flaps naadloos in de wings zouden overgaan en dit was natuurlijk ook niet de bedoeling.

1_DSCN7971.jpg

Vervolgens moest ik enkel nog de bovenkant met de syrenplaatjes ook nog met een laag plamuur bewerken.

1_DSCN7973.jpg

Na 2 schuurbeurten met nat P1000 begon het geheel toch al wat vorm te krijgen.
Jullie merken vast wel dat er op dit model nog plaatsen waren die ik heb moeten plamuren.
Wat de perfekte pasvorm betreft heeft Revell hier toch wat steken laten vallen. boos

1_DSCN7978.jpg

Hier zien we na het schuren het resultaat van de onderkant van de flaps.

1_DSCN7975.jpg

1_DSCN7982.jpg

De richtingsroeren kregen ondertussen ook hun plaats aan de verticale stabilisatoren.
Uiteraard staan ze nu allebei naar het midden gericht.

1_DSCN7983.jpg

Het toestel met de flaps 'down', de richtingsroeren 'center' en de hoogteroeren 'up': ready for take off.

Slats

Na nu een tijdje met het stanleymes en het scribertje in de weer te zijn geweest, is het me gelukt om de slats in de goeie positie te plaatsen.

1_DSCN7988.jpg

Hier zien we de slats van de stuurboordwing.
Om dit te bereiken heb ik eerst met een scribertje de panellines gevolgd zodat ik toch wat meer diepte verkreeg.
Vervolgens moest ik enkel met een stanleymes deze lines volledig doorsnijden zodat ik de slats in hun down positie kon plaatsen.
Eens dit gedaan moest ik nog enkel het een en ander met plamuur afwerken.

1_DSCN7989.jpg

Aan deze foto van de bakboordwing zien we nu goed het nieuwe vleugelprofiel: slats, flaps en ailerons volledig naar beneden. Dit is nu de positie die ik zocht om later m'n dio'tje met de ready-for-take-off-Hornet te maken.

Preshading en de eerste verflaag

1_DSCN8008.jpg

En hier zien we het model met de preshading en de eerste laagjes verf.

Wordt vervolgd,

Droop

Wow!!!
Dat ziet er weer goed uit Droop.
Vind eerlijk gezegd de F18 ook mooier dan de F14.
Hou je draadje wel in de gaten voor updates.

Greetings,
Luit (ps heb je de laatste foto's van de Typhoon al gezien?, ze begint nu echt kleur te krijgen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Saddam's nightmare

Bedankt Luit. ;)

Terug tijd voor een update:

Zo, ik heb nu terug een beetje kunnen verder werken.
Nou ja, 'een beetje'... zeg maar 'veel'. :D

Na het preshaden heb ik het model een laag Parket+ gegeven zodat ik daarop de decals kon aanbrengen.
Verder moest ik alles dan nog maar afwerken met een sludge.

Kijken jullie zelf maar eventjes:

1_DSCN8009.jpg

Volledig bewapend staat het toestel nu klaar: twee AIM-9X Sidewinders, twee AIM-120C AMRAAM's, twee GBU-31JDAM's en twee MK 83-bommen.

1_DSCN8011.jpg

Hier zien we ook nog de externe fueltank.

1_DSCN8012.jpg

Een kijkje op het neuswiel. Let ook op de effecten van de sludge.

1_DSCN8013.jpg

Almost ready for take off.

1_DSCN8014.jpg

De Hornet's kont aan stuurboord.

1_DSCN8015.jpg

Idem aan bakboordzijde.

1_DSCN8016.jpg

Net voor het hoogteroer zien we tweemaal het woord 'NAVY' staan: éénmaal in een low vis.-/ en éénmaal in een high vis.-uitvoering Kan er mij iemand zeggen waarom dit zo is? Dit intrigeert me wel.

1_DSCN8026.jpg

De onderkant van het beest.

1_DSCN8017.jpg

Nu moet ik enkel nog een paar kleine dingetjes bijwerken: navigatieverlichting enz.

Saddam's nightmare is ready for kicking ass. :snipersmile:

Wordt vervolgd.

Droop

Laatst bewerkt:
Dit zijn hier dan de eindfoto's:

1_DSCN8030.jpg

1_DSCN8038.jpg

1_DSCN8035.jpg

1_DSCN8036.jpg

1_DSCN8037.jpg

Het is nu de bedoeling om met dit model een dio'tje te creëren waarop deze F/A 18E Super Hornet van VFA-27 'Royal Maces', op het dek van de USS Kitty Hawk wordt klaargemaakt voor een raid op Bagdad.

Op zo'n carrier flightdeck lopen er allerlei figuren rond die dan ook nog eens in allerlei gekleurde werktenue's zijn uitgedost:

DN-SD-07-09458.jpg

Foto: VFA-27

En dit zijn dan mijn figuurtjes die momenteel hun kleurtjes krijgen:

1_DSCN8049.jpg

Catapult crew

1_DSCN8053.jpg

Airwing plane captain

1_DSCN8054.jpg

Plane director

1_DSCN8055.jpg

Final checkers

Daar bij het nemen van de foto's de verf nog niet helemaal droog was, komt het geheel uiteraard nogal glimmend over.

Wordt vervolgd,

Droop

Laatst bewerkt:
Ja dat ziet er wéér geweldig uit, ik ken de F18 Hornet hoofdzakelijk uit de film Independence Day.
Erg mooi idee om dit model op een diorama te presenteren, hoe groot gaat de dio worden ?

Hallo Droopy'ke,

Allereerst mijn complimenten voor je waanzinnige toestel. Onwijs gaaf en realistisch. Ik vroeg me alleen hoe je dat verven heb gedaan. Airbrush of met de kwast? :) Ben nog een noob dus zie dat niet hahaha. Wat voor soort Plamuur heb je gebruikt? Dat van Revell?

:D dank voor de antwoorden alvast.

:D succes met je volgende model!

Back