F1 1kg boot zelfbouw

Blaaaaasssss.....ugh..ugh....uuuuuggghhhh....zow de stof is eraf :D

Zoals jullie misschien opvalt een nieuwe naam... Majestic is nu mijn alias.

Na een tijd afwezigheid maar weer eens een update :)
Ik heb niet stil gezeten met de boot.
De onderkant is inmiddels geschuurd en al geplamuurd.
Ik moet nog even wachten tot de temperatuur in de schuur weer wat omhoog gaat, en blijft. Dan kan ik de onderkant nog een keer plamuren en daarna wat glas eroverheen.

Na mijn ervaring met het schuim en de nauwkeurigheid daarvan, heb ik besloten om de bovenkant als 'houtbouw' verder te bouwen.
Ik heb inmiddels de spanten uitgesneden en los in elkaar gezet.
Nu alleen nog vast lijmen en bekleden. Als iemand nog tips heeft hoe te bekleden???graaag :D. En dan met name hoe jullie de 'uitslag' maken van de bekleding en welke dikte hout te gebruiken. Ik ben zelf uit gegaan van 2mm triplex.

Hieronder de vooruitgang:
de bovenkant:
IMG_0675.JPG


Naast elkaar.:)
IMG_0680.JPG


Op elkaar.:D
IMG_0682.JPG


Hier begint het al ergens op te lijken :D
IMG_0686.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het hout is binnen gekomen en ben weer wat verder.
Ik heb eerst met papier en karton lopen knippen en plakken :D
Vervolgens om het hout over genomen.
Maar dan....hoe ga ik het 'vast' zetten voordat de lijm droog is???
Ik heb eerst latjes lager dan de spant erin gelijmt en met wat aangepaste houten wasknijpers het hout op de plek gehouden.
Hier de vordering.
IMG_0702.JPG

IMG_0705.JPG

Na een tijdje wachten is dit het resultaat
120511_081738.jpg

Nu bezig met het volgende deel:
120511_081615.jpg
 
Zo we zijn weer een tijdje verder en heb tussendoor het een en ander gedaan.
Het houtwerk van de bovenkant is zo goed als af.

Genoeg knijpers dacht ik zo :D

120512_000760.jpg


Zo staat hij er nu bij:

120629_223210.jpg


120629_223417.jpg



Nu maar de spullen bij elkaar sprokkelen om de boel te voorzien van glasmat.
En daarna voorzien van een laklaag.
Het einde komt in het zicht :cool::D
 
Ik hoop dat je gelijk heb :p

Het oogt in ieder geval al strak en snel. Als het straks zo vaart als het eruit ziet, dan zit je zeker goed. :D


Ik wil nu beide delen voorzien van een laagje glas. Ik zat zelf te denken aan 50 of 80 gram m2.
Ik zit alleen met de Hull, die is dus van schuim en op gedeeltes zit plamuur.
Na eerdere proef viel mij op dat de epoxy vrijwel helemaal in het schuim trekt maar er verder geen echte versterkende eigenschappen aan geeft.

Waar ik dus bang voor ben is dat op de plekken waar geen plamuur zit de epoxy verdwijnt in het schuim en niet genoeg in het glas gaat zitten.

Nu dacht ik, is er een manier om de epoxy dikker te maken zodat het niet of minder in het schuim trekt?
en kan je dan gelijk de glasmat in/op leggen?
Iemand enig idee of tips?
 
ehm... ik zou de matjes op een stuk karton leggen, dan matten doordrenken en dan pas op je product leggen... eventueel eerst klein beetje epoxy op je product smeren, maar tot nu toe nooit nodig geweest.
 
ehm... ik zou de matjes op een stuk karton leggen, dan matten doordrenken en dan pas op je product leggen... eventueel eerst klein beetje epoxy op je product smeren, maar tot nu toe nooit nodig geweest.

Sorry, te snel gelezen, ik dacht dat je e epoxy ging gebruiken voor het afdichten van bijv een asje.
 
Waar ik dus bang voor ben is dat op de plekken waar geen plamuur zit de epoxy verdwijnt in het schuim en niet genoeg in het glas gaat zitten.
Hallo Joris,

Als je nog nooit met epoxy en glasweefsel hebt gewerkt, is dit boek een aanrader:
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Praktijkhandboek Kunststoffen

Daar je met verschillende oppervlaktes werky, (wél en géén plamuur) is het logisch, dat de hars in het schuim meer verdwijnt dan op de plamuurlaag, dit is niet echt een probleem, omdat je toch meerdere lagen glas en epoxy moet aanbrengen om een voldoende stevig oppervlak te krijgen, dat je kunt schuren en plamuren.

Doe anders eerst een proefstukje schuim met epoxy en glasweefsel, zodat je weet hoe het oppervlak zal reageren.

Groeten, Jan.
 
@kupurus;
ik denk dat voor die methode het product wat aan de kleine kant is en er teveel details aan zitten.

@Pompebled;
Dit is niet de eerste keer dat ik met epoxy (of harsen) werk.
Ik heb al eens een speedboot(je 2,5m:p) casco van 1:1 gebouwd en een aantal boten gerepareerd.
Het is alleen de eerste keer dat ik met schuim werk en dat het een mal is dus het moet wel strak worden. Maar zou één laag glasmat van 80 gr/m2 niet voldoende zijn?
Ook dat boek staat hier op de schap. Was ik alweer vergeten dus zal ook daar eens in kijken.:)

Mijn idee is;

Iets dikkere epoxy erop smeren en dit iets aan laten harden (gelachtig).
Vervolgens één glasmat erop leggen en opnieuw nat maken.
Dit uit laten harden en dan alleen epoxy zonder glasmat erop doen om de vezels wat minder zichtbaar te maken.
Daarna met spuitplamuur de nog kleine oneffenheden eruit halen.
En dan als laatste een laklaag.

Van deze laag word dan de uiteindelijke mal getrokken.
 
Hallo Joris,

In dikke lagen werken lijkt mij bij uitstek dé manier om al je werk, om de romp in schuim strak te krijgen, naar z'n grootje te helpen...

Ik werk op schuim altijd zo schraal mogelijk, om te voorkomen dat het weefsel gaat 'drijven' op de hars.

Zonder het model in de handen te hebben gehad kan ik niet beoordelen of één laagje glas en epoxy voldoende stevigheid biedt.
Ik vermoed echter van niet, zeker als je nog wilt kunnen schuren en plamuren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
@Pompebled:
Ik wil ook zeker niet in dikke lagen gaan werken maar de epoxy verdikken is alleen om het minder in het schuim te laten trekken.
Het is juist mijn bedoeling om na het lamineren zo min mogelijk te plamuren, anders had het schuim niet zo gedetaileerd hoeven maken.

@kuperus:
Veel lichter als 80gr/m2 keper geweven ben ik niet tegen gekomen.
Misschien heb je een adres?
 
Hallo Joris,

Je zult elk vlak apart van glasweefsel moeten voorzien, als je de contouren scherp wilt houden, dit zal op de grote vlakken niet zo'n probleem zijn, de smalle opstaande randjes zijn wel lastig (maar niet onmogelijk).

Heb je zondag tijd?
Kom dan eens met boot langs in Zwolle bij de wedstrijden elektrospeed, kunnen we de boel eens goed bekijken en kun je zelf eens zien hoe je boot in de toekomst rond de boeien kan flitsen.
zondag-8-7-esh-zwolle
Locatie: Stadhagen, wordt er gevaren op de vijver voor het Cultuurhuis.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had inderdaad gezien dat er in Zwolle weer wedstrijden gehouden worden.
Helaas zit ik op moment thuis te revalideren van een ernstig auto-ongeluk dus het gaat mij niet lukken naar Zwolle te komen.
Wellicht als er weer in Zutphen(?) wedstrijden zijn:)

Over het zelf rond de boeien sturen;
Zou deze boot geschikt zijn om mee te varen in een van de klassen?
Wat zijn de eventuele regels voor het meevaren van wedstrijden?
De boot is 640 lang en 245 breed.

Voor het lamineren heb ik inmiddels 80gr/m2 glas en micro balloons besteld en ga eerst eens proeven maken om te zien wat mogelijk is.
 
Hallo Joris,

Zoals een bekend voetballer al zei: "Elk voordeel heb z'n nadeel"..., door het revalideren heb je in ieder geval méér tijd voor de hobby dan ik.

We varen pas na de zomer(?) weer in Zutphen:
wedstrijdinfo

Als je straks een mal hebt, dan heb je de keuze:
Met jouw model zou je, voorzien van een onderwateraandrijving, mee kunnen varen in de ECO klasse.
Zet je er een oppervlakteaandrijving achter, dan kun je in de Mono 1 klasse meevaren.
Zie de klasse regels op de ESH site.

Groeten, Jan.
 
Zit alleen nog met het probleem hoe ik de twee schaaldelen aan elkaar ga maken.

Op mijn fotosite staan een paar bouwprojecten met mallenbouw. Daar kan je zien hoe je een mal kan maken zodat de delen perfect op elkaar passen. Meestal zet ik bovendek en romp nat in nat aan elkaar in de mal tijdens het lamineren, dat is het stevigste en licht in gewicht. Je kan ook de twee delen achteraf aan elkaar zetten maar dan heb je een zichtbare naad die je achteraf moet bijwerken.

Vragen staat vrij hé.

Groeten,
Kris
 
@Pompebled:
Dat is inderdaad het voordeel, helaas kan ik niet zoveel doen als ik zou willen...

Ik zal eens kijken of ik dan naar Zutphen kan komen, ik denk dat ik tegen die tijd wel weer op de been ben.
Ik denk dat het voor mij de ECO klasse wordt, dat is toch meer richting de F1. :cool:
Ik had al op de ESH-site gekeken maar daar staat niks over compleet start-gewicht van de boot.
Is die er in de ECO klasse?

@Kris Panis:
Dat is een mooie manier inderdaad.
Ik zat zelf ook te denken om een 'gat' te maken in het dek om daar doorheen de schaaldelen aan elkaar te maken.
Ben er alleen nog niet uit hoe ik het dan ga doen met de luiken om die gaten weer af te dekken...
Daarnaast zit de motor vrij ver naar voren dus dan zou er weinig van het dek en mal over blijven (denk ik).
 
@Joris,

Staat er wel duidelijk in.
De FSR-E-ECO klasse, deze klasse kan een zelfbouw of een bouwdoos zijn met een V-romp en onderwateraandrijving. Het gewicht moet minimaal 1000 gram zijn. De accu's zijn 7x NiCd cellen (type sub C) of 7x NiMh (type sub C) of Lipocellen 2S1P of 3S1P {2P is ook toegestaan mits zelfde capaciteit} met een maximaal gewicht per Lipo van 300 gram, Pakketten voorzien van originele kabels, geen stekkers op lipjes solderen. Veiligheid boven alles. Motorgrootte is vrij. Vaartijd is 6 minuten per heat, 3 heats in totaal per dag. Noodstop is verplicht.

M.v.g.
Minne
 
Back
Top