F16 met 120mm EDF

Discussie in 'EDF forum' gestart door Vale Ouwe, 23 feb 2020.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.386
    Locatie:
    Hell
    Wie weet er meer van dit erg mooi gebouwd toestel?

    Ik heb hem ongeveer een half jaar geleden van iemand uit Bloemendaal overgenomen.
    Dat was niet degene die hem gebouwd heeft en ik weet ook niet meer of hij er zelf mee heeft gevlogen.

    F16 zijaanzicht.jpg

    Lengte van het toestel is ca 1700 mm en de spanwijdte is ca 1130 mm.

    F16 aanzicht schuin-boven.jpg

    Ze is voorzien van een 120 mm EDF. Merk weet ik niet.
    Alleen dat ze bedoelt is voor 12S. De regelaar is Yep 120 A HV en de maximaal gemeten stroom is 110 A (dus ca 5300W).
    De uitlaat-nozzel kan met twee servo's geknepen worden om een hogere uitstroom snelheid te krijgen (vermogen hiermee nog niet getest)

    Met deze accu's weegt ze totaal 8,3 Kg.
    Lijkt me erg pittig voor die kleine dunne vleugeltjes, maar ik kan er weinig aan veranderen.

    F16 weight.jpg

    Onder op de vleugels zijn twee markering die absoluut bedoeld zijn om aan te geven waar het CG bedacht is.
    Of eigenlijk hoop ik dat dat ook is vast gesteld. ;)

    Met deze accu's is het in ieder geval geen probleem om het CG goed te krijgen.

    F16 cg.jpg

    Het toestel is voorzien van air-retracts.
    Ook al weer erg knap gemaakt met 3 grotere cilinders en 1 kleinere om de pootjes in- en uit te vouwen en nog 3 kleinere om de luiken te openen en te sluiten.
    Allemaal aangestuurd met een enkel ventiel (en een klep die registreert dat de pootjes zijn ingetrokken voordat de luiken dicht gaan.
    De luikjes gaan eerder open omdat deze cilinders kleiner zijn dan die van de pootjes.
    Bij het intrekken wil je niet dat de luiken dan ook als eerste reageren, vandaar dat klepje.
    Zo af en toe lekt er ergens iets. Dat heb nog niet gevonden, dus dat staat nog op de lijst van klusjes.

    Aan weathering van het landingsgestel hoef ik in ieder geval niets te doen.

    F16 LG.jpg

    Er zit nog wel een klein lastig dingetje.
    De servo van het richtingsroer doet het meestal in het begin niet of nauwelijks.
    Na een paar keer met de knuppel spelen of een beetje helpen aan het roer gaat ze wel werken, en blijft ze werken. Tot de volgende keer, dan begint het vaak opnieuw.
    Het roer gaat niet zwaar of zo. Het kan bijna alleen de servo zijn (potmeter?).
    Alleen kom je daar zo niet bij. Sterker nog, ik hem zelfs nog niet gevonden.
    Net als zo'n beetje alle servo's zijn ze eigenlijk niet te bereiken.
    Of ik zou de trusttube er uit moeten halen. Maar hoe dat zou kunnen is ook niet duidelijk te zien.

    Dus als de bouwer van dit prachtige toestel hier meeleest en wat tips en ervaringen zou willen delen? :yes:

    Hopelijk kan ze dan van het voorjaar de lucht weer in.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    826
    Het lijkt op een BVM-jets F16. Dan wel het oude type F16, niet de 1:5 of 1:6 versie die ze de laatste jaren aanbieden
    Mocht je roer uitslagen / CG gegevens zoeken, dan mogelijk daarop googlen.

    http://www.bvmjets.com/pages/old events/f-16hs.htm

    Bijna helemaal naar beneden bladeren op deze site. Daar staan de uitslagen/CG voor de F16 1/7

    http://www.bvmjets.com/Pages/CG.htm

    Een leuke site met wat foto's van de BMV F-16
    Daar is te zien dat richtingsroer servo niet in het kielvlak zit, maar in de parachute bak, net onder het kielvlak.
    Die zou je dan moeten kunnen zien, als de stuwbuis eruit is.

    http://georgiajets.org/Library/Tips_and_Techniques/BVM_F-16N/bvm_f-16n.html
     

Deel Deze Pagina