F16 met 120mm EDF

Discussie in 'EDF forum' gestart door Vale Ouwe, 23 feb 2020.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wie weet er meer van dit erg mooi gebouwd toestel?

    Ik heb hem ongeveer een half jaar geleden van iemand uit Bloemendaal overgenomen.
    Dat was niet degene die hem gebouwd heeft en ik weet ook niet meer of hij er zelf mee heeft gevlogen.

    F16 zijaanzicht.jpg

    Lengte van het toestel is ca 1700 mm en de spanwijdte is ca 1130 mm.

    F16 aanzicht schuin-boven.jpg

    Ze is voorzien van een 120 mm EDF. Merk weet ik niet.
    Alleen dat ze bedoelt is voor 12S. De regelaar is Yep 120 A HV en de maximaal gemeten stroom is 110 A (dus ca 5300W).
    De uitlaat-nozzel kan met twee servo's geknepen worden om een hogere uitstroom snelheid te krijgen (vermogen hiermee nog niet getest)

    Met deze accu's weegt ze totaal 8,3 Kg.
    Lijkt me erg pittig voor die kleine dunne vleugeltjes, maar ik kan er weinig aan veranderen.

    F16 weight.jpg

    Onder op de vleugels zijn twee markering die absoluut bedoeld zijn om aan te geven waar het CG bedacht is.
    Of eigenlijk hoop ik dat dat ook is vast gesteld. ;)

    Met deze accu's is het in ieder geval geen probleem om het CG goed te krijgen.

    F16 cg.jpg

    Het toestel is voorzien van air-retracts.
    Ook al weer erg knap gemaakt met 3 grotere cilinders en 1 kleinere om de pootjes in- en uit te vouwen en nog 3 kleinere om de luiken te openen en te sluiten.
    Allemaal aangestuurd met een enkel ventiel (en een klep die registreert dat de pootjes zijn ingetrokken voordat de luiken dicht gaan.
    De luikjes gaan eerder open omdat deze cilinders kleiner zijn dan die van de pootjes.
    Bij het intrekken wil je niet dat de luiken dan ook als eerste reageren, vandaar dat klepje.
    Zo af en toe lekt er ergens iets. Dat heb nog niet gevonden, dus dat staat nog op de lijst van klusjes.

    Aan weathering van het landingsgestel hoef ik in ieder geval niets te doen.

    F16 LG.jpg

    Er zit nog wel een klein lastig dingetje.
    De servo van het richtingsroer doet het meestal in het begin niet of nauwelijks.
    Na een paar keer met de knuppel spelen of een beetje helpen aan het roer gaat ze wel werken, en blijft ze werken. Tot de volgende keer, dan begint het vaak opnieuw.
    Het roer gaat niet zwaar of zo. Het kan bijna alleen de servo zijn (potmeter?).
    Alleen kom je daar zo niet bij. Sterker nog, ik hem zelfs nog niet gevonden.
    Net als zo'n beetje alle servo's zijn ze eigenlijk niet te bereiken.
    Of ik zou de trusttube er uit moeten halen. Maar hoe dat zou kunnen is ook niet duidelijk te zien.

    Dus als de bouwer van dit prachtige toestel hier meeleest en wat tips en ervaringen zou willen delen? :yes:

    Hopelijk kan ze dan van het voorjaar de lucht weer in.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Yme en Berto vinden dit leuk.
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het lijkt op een BVM-jets F16. Dan wel het oude type F16, niet de 1:5 of 1:6 versie die ze de laatste jaren aanbieden
    Mocht je roer uitslagen / CG gegevens zoeken, dan mogelijk daarop googlen.

    http://www.bvmjets.com/pages/old events/f-16hs.htm

    Bijna helemaal naar beneden bladeren op deze site. Daar staan de uitslagen/CG voor de F16 1/7

    http://www.bvmjets.com/Pages/CG.htm

    Een leuke site met wat foto's van de BMV F-16
    Daar is te zien dat richtingsroer servo niet in het kielvlak zit, maar in de parachute bak, net onder het kielvlak.
    Die zou je dan moeten kunnen zien, als de stuwbuis eruit is.

    http://georgiajets.org/Library/Tips_and_Techniques/BVM_F-16N/bvm_f-16n.html
     
  3. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    419
    Locatie:
    amsterdam
    Ik ben op zoek naar het aantal graden dat de tailerons naar beneden staan ten opzichte van de romp.
    Dit is voor een F 16 die ik aan het bouwen ben
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik hoop hem snel vliegend te zien Erwin , blijft een prachtig toestel.

    mvg Andre
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik denk dat hij wel snel zal (moeten) vliegen.
    Alleen ga ik dat voorlopig niet doen.
    Veel te weinig vlieguren gemaakt de afgelopen twee jaar. Die kun je op twee vingers van één hand tellen.

    Komt wel weer.
    Wat in een goed vat zit verzuurd niet.
    Nog altijd, bijna dagelijks, bezig met de hobby. En dankzij Piet; al bijna 1,5 jaar met slechts één toestel. Waarvoor dank ;).

    Met deze hobby ben ik ongeveer 47 jaar geleden begonnen.
    Onder begeleiding mijn zender, ontvanger, servo's gesoldeerd (Digit 5) en de Alpha H van Multiplex gebouwd. Voorzien van een 1,5cc Cox op een pylon met tankje.
    De printen van de Digit 5, het Coxje met pylon en de tekeningen van de zwever heb ik nog altijd.
    Met daarna nog 47 jaar veel verder verzamelen.

    Het vliegen wellicht weer verleerd, maar niet vergeten.
    Komt zeker weer goed.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2022
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Heb je de F-16 dan wel helemaal vliegklaar ?

    mvg Andre
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ze is vliegklaar geparkeerd in hier de grote hangar (de Deel).
    Tegen de tijd dat ze moet gaan vliegen kijk ik haar natuurlijk wel nog een keer helemaal na.

    Ik verwacht niet dat dit een kist is die bij ons op de heide gevlogen kan worden.
    De Vulcan zal dat eerder kunnen denk ik (heeft ook nog niet gevlogen).
    Allebei (en t.z.t. ook de C5-Galaxy) zullen ze in ieder geval hun eerste vluchten maken op Deelen.

    Zoveel meer ruimte om te starten en te landen.
    Op de Ermelosche Heide hebben we meer ruimte om te vliegen.

    Als je het leuk vind kun je er bij zijn. Via de secretaris van Briks moet ik dan vragen of je op de gastenlijst(van Defensie) gezet kan worden.
    En dan kun je waarschijnlijk ook zelf wel vliegen (e.a. is wel behoorlijk strikt geregeld).
    En als je het leuk vind; de keren dat ik er was, waren er altijd diverse kisten met een turbine. Van schuimpjes tot een behoorlijk leuke 2e hands auto.
    Maar ook gewoon de "normale vliegers".
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Op zich zou het makkelijk moeten kunnen op ons veld , er vliegen nu ook 2x Viperjet XXL als ik de goed benaming heb die zijn nog een slag groter
    dan jouw F-16
    Maar om in te vliegen zou ik het misschien ook wel op een groter veld doen
    Indien je de maiden gaat doen laat het maar weten , maar hopelijk voor die tijd
    heb je weer een hoop gevlogen bij ons op het veld om voldoende te oefenen.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik neem het me al vanaf de afgelopen zomer voor om vanaf een heel ruime weide aan de overkant van de weg (100m lopen) even te gaan vliegen met de Serenty of de Elipsoide
    Hier direct achter het huis kan dat (zeker met wat kleinere modellen) ook.
    Maar het komt er gewoon even niet meer van.

    Ik weet zeker dat het goed komt. Gaat vanzelf wel weer kriebelen.
     

Deel Deze Pagina