Richard Branderhorst
PH-SAM
Een vriend van me uit het buut'nlaand heeft een SM F16 gekocht. Het toestel kan, naast de tailerons, met ailerons en rudder uitgevoerd worden.
Zelf (en Gerald ook) vliegen we de F16 met alléén tailerons (ofwel elevons). Dat gaat werkelijk perfect, ik merk het niet eens dat je alleen met de staart stuurt.
Voordelen van alleen staartroeren:
slechts 2 (maar dan ook wel héle goeie) servo's nodig voor de basis besturing.
nadelen:
Als één servo kapot gaat, verlies je het model 100% zeker.
Met ailerons/rudder erbij:
Voordelen:
Meer kans op behoud van je model bij uitval van een servo. Tegelijk natuurlijk ook méér kans op pech door groter aantal servo's. En ook hier moet spelingvrij aangestuurd worden.
Hogere crosswind limieten bij start en landingen.
Nadelen:
Veel meer (ook dure) servo's nodig.
De F16 schijnt makkelijk rudder flutter (leuk woordje!) te kunnen krijgen en natuurlijk ook op de ailerons.
Iemand met ervaring of iets gehoord op andere fora?
Zelf (en Gerald ook) vliegen we de F16 met alléén tailerons (ofwel elevons). Dat gaat werkelijk perfect, ik merk het niet eens dat je alleen met de staart stuurt.
Voordelen van alleen staartroeren:
slechts 2 (maar dan ook wel héle goeie) servo's nodig voor de basis besturing.
nadelen:
Als één servo kapot gaat, verlies je het model 100% zeker.
Met ailerons/rudder erbij:
Voordelen:
Meer kans op behoud van je model bij uitval van een servo. Tegelijk natuurlijk ook méér kans op pech door groter aantal servo's. En ook hier moet spelingvrij aangestuurd worden.
Hogere crosswind limieten bij start en landingen.
Nadelen:
Veel meer (ook dure) servo's nodig.
De F16 schijnt makkelijk rudder flutter (leuk woordje!) te kunnen krijgen en natuurlijk ook op de ailerons.
Iemand met ervaring of iets gehoord op andere fora?