F16, welke roeren zou je gebruiken?

Een vriend van me uit het buut'nlaand heeft een SM F16 gekocht. Het toestel kan, naast de tailerons, met ailerons en rudder uitgevoerd worden.

Zelf (en Gerald ook) vliegen we de F16 met alléén tailerons (ofwel elevons). Dat gaat werkelijk perfect, ik merk het niet eens dat je alleen met de staart stuurt.

Voordelen van alleen staartroeren:
slechts 2 (maar dan ook wel héle goeie) servo's nodig voor de basis besturing.
nadelen:
Als één servo kapot gaat, verlies je het model 100% zeker.

Met ailerons/rudder erbij:
Voordelen:
Meer kans op behoud van je model bij uitval van een servo. Tegelijk natuurlijk ook méér kans op pech door groter aantal servo's. En ook hier moet spelingvrij aangestuurd worden.
Hogere crosswind limieten bij start en landingen.
Nadelen:
Veel meer (ook dure) servo's nodig.
De F16 schijnt makkelijk rudder flutter (leuk woordje!) te kunnen krijgen en natuurlijk ook op de ailerons.

Iemand met ervaring of iets gehoord op andere fora?
 
Hoi Richard, zoals je al opmerkte werken die staartvlakkies perfect maar zijn inderdaad niet echt failsafe dus zou een mix voor flaps wel wenselijk kunnen zijn. Echter...., ik denk dat je al een stevige vlieger moet zijn om daadwerkelijk een kist te redden bij een failed elevator....ik ben bang dat je dat voordeel voor een aantal piloten al weg kan strepen. Mijn volgende F16 gaat flaps én slats krijgen maar die ga ik niet aileron mixen, puur flaps voor start/landen en slats voor high-alpha werk. Ik zat er aan te denken om er misschien een mix op te zetten die op het onderstel werkt, onderstel uit en geen mixen meer zodat je geen tip stall kan hebben bij een aileron input op max alpha....als de F16 uberhaupt al stalled...;), maar ga dat in eerste instantie niet eens doen denk ik.

Rudder flutter (:mrgreen:) heb ik inderdaad eens gezien op een andere Avonds F16, zag er onprettig uit. Gelukkig goed kunnen landen maar het complete vlak zat nog maar aan een paar glasvezeldraadjes vast..... Heb later bij mij ook een rudder geinstalleerd, stevige servo en direct drive zonder stangen of kabeltjes.

Grt,
Gerald
 
Voordelen van alleen staartroeren:
slechts 2 (maar dan ook wel héle goeie) servo's nodig voor de basis besturing.
nadelen:
Als één servo kapot gaat, verlies je het model 100% zeker.

Kun je dan niet 4 servo's gebruiken voor die vlakken?
 
Hezik,
Tja, dan kom je op de "eeuwenoude" discussie uit of je een roervlak nog kunt redden met een 2e servo er aan. Gaat de servo gewoon stuk dan heb je nog kans, loopt hij naar een uiterste stand, dan heeft de overgebleven servo misschien onvoldoende kracht om dat te overwinnen.
En natuurlijk zoals Gerald zegt, zie maar eens een jet veilig te landen met een elevon wat alle kanten op gaat, knappe piloot die dat redt.

Heb toen ik nog F3A-X vloog wel vaak gebruik gemaakt van dubbele ontvangers, met ieder een eigen "kant" van het toestel toegewezen. Heeft me minstens één maal gered, accu was losgeschoten van één kant en dus geland met het overgebleven rolroer en één elev. Gaat prima.

Ik ben zelf geen voorstander van twee servo's op één roer, gelukkig zijn er tegenwoordig steeds sterkere servo's zodat die malle opstellingen van sommige 3-D kisten met 2 of zelfs drie servo's (heb ik nooit zien zitten) in tandem, mechanisch gekoppeld, verleden tijd zijn.
Ik heb het noodgedwongen op het elevator van een grote acro zwever, die heeft maar één roervlak en wilde toch wat "redundancy".

Gerald, ik heb op de MB idd de gearswitch dubbel werken als activator van een aileron/rudder mixer. Voor low speed wordt het meegemixt, na gear up vervalt die mixing.
Zo kun je idd mixers activeren omdat, zodra je met gear uit vliegt, je toch een bepaalde speedrange/configuratie vliegt, waarin sommige mixers wel degelijk goed werk kunnen doen.

Ben benieuwd tzt naar het effect van de slatfunctie, heb wel eens gehoord dat gezien de aerodynamica rond het modelvliegen, het effect minder dramatisch is als bij de 1/1 kisten. Maar ik kan dat noch beamen, noch staven met bewijs. Heb ook nooit met slatted wings gevlogen, modellen dan....
 
Als je pull/pull gebruikt vervallen je bezwaren, Richard. Pull Pull kun je zo aansluiten dat uitval van 1 servo, in welke stand dan ook, niet de werking van het roer beinvloed.

Of dat bij een F16 mogelijk is weet ik niet, geen idee.
 
Ben benieuwd tzt naar het effect van de slatfunctie, heb wel eens gehoord dat gezien de aerodynamica rond het modelvliegen, het effect minder dramatisch is als bij de 1/1 kisten. Maar ik kan dat noch beamen, noch staven met bewijs. Heb ook nooit met slatted wings gevlogen, modellen dan....

Ikke ook benieuwd.... Marijn zegt dat vooral in high alpha het erg stabiliserend werkt. Voor mij gaat het in eerste instantie om het schaal effect, goede functie is mooie bijkomstigheid, slechte functie en we gebruiken het maar niet.

Als je pull/pull gebruikt vervallen je bezwaren, Richard. Pull Pull kun je zo aansluiten dat uitval van 1 servo, in welke stand dan ook, niet de werking van het roer beinvloed.
Dat moet je effe toelichten..., als één van de twee balistic gaat lijkt mij dat niet echt handig voor die andere....?

Grt,
Gerald
 
Ik overdreef iets, niet beinvloeden is te groot gezegd, maar dat het geheel bestuurbaar blijft is wel zo.

Als 1 van 2 servo's idd 'ballistic' gaat als in bv. onregelmatig van de ene volle uitslag naar de andere volle uitslag, zou je er als piloot je handen vol aan hebben, maar is het theoretisch nog steeds te besturen. Maar laten we wel zijn, als die situatie zich voor zou doen, zou je altijd een groot probleem hebben, hoeveel roeren of servo's je ook op je kist zou hebben.

Ik moet even zoeken, maar het behelst een setup met katrolletjes, welke ook wel toegepast wordt bij grote 3D kisten op het rudder.

//edit
gevonden:
2X-3XSA.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hezik,
Op het randje van off topic:
Precies dit systeem bedoelde ik (komt uit de US en is ook nog eens bizar duur) wat anno 2009 niet meer van deze tijd is.
Onnodig complex, schiet daardoor zijn doel voorbij. Één draadje los en je drie servo's worden waardeloos.

Dan maar gelijk een Robbe BLS 152 er op (35 kg op 6V std servo): online innovations 2009
Als dat niet meer voldoende is wordt het tijd om zelf in je model te gaan zitten :)
 
Tja maar 1 servo doet gek en de boel blijft wel werken....... en servo's heb je minder controle over dan het goed vastzetten van draadjes ;)
 
Richard

de meeste nieuwe zenders van JR en Spektrum (een pot nat) hebben servo matching.
deze koppel je software matig aan elkaar , en deze zal de servo uit levelen .
door middel van vergelijking van gebruikte amperes weet hij wanneer ze gelijk lopen.
en regelt zo zelf de curve,s
dus de mechanische problemen zijn dan weg..

ook is het zo dat bij een digitale servo dat als die sterft de typische stelplaats wegvalt dus deze zal zonder signaal gewoon meedraaien.
en laten we eerlijk zijn hoe vaak hoor je nog van een uitvallende JR servo?..
ik denk eerder dat je kans hebt op een flame out dan een servo probleem.
 
Één draadje los en je drie servo's worden waardeloos.[..]Dan maar gelijk een Robbe BLS 152 er op (35 kg op 6V std servo):

Laatste wat ik er over zeg, niet de bedoeling je topic te vervuilen, maar volgens mij wel ontopic gezien de probleemstelling uit de topicstart..

Ik vind je argument een beetje een non-argument. Als bij een 1-servo-aansturing de stuurstang losschiet, doet het ook niets meer.

Je vraagstelling is: ik heb 1 servo op een stuurvlak en ben dat daar wat mee gebeurd. Je oplossing is: meer stuurvlakken. Op de oplossing: meer servo's geef je aan bang te zijn dat dan uitvallen van 1 servo de andere zal verstoren. Daar is dit een oplossing voor.

Maar goed, terug naar de vraag: meer stuurvlakken of niet en zo ja welke :)
 
Back
Top