F1B model fabricaat Vivchar

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Jan Jaap, 13 feb 2018.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    100 % zeker geen vaanstand. Wel dat de bladen uitblijven staan met torsie erop van t rubber. Kun je uitproberen als je een bobbing hebt die aan de prop kan.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Goed zo Theo...je wordt een profie!!

    Deze zgn Standaard propkop heeft de mogelijkheid om de bladen in de werkstand te zetten vóór de start.

    We beginnen bij het begin..

    De opwind methode met de beschermbuis en het stalen verlengstuk voor je opwinder ( zit er bij) is beduidend gemakkelijker dan de methodiek van buiten het model opwinden met de halve buis en de P hook...maar dat is aan jouw om te kiezen.

    Goed..
    1e oefening:
    - Breng met de beschermbuis een motor in de romp en steek de motorpen aan de achterkant door de romp en door de nylon klos.
    - haak de verlengstang aan de u beugel aan de voorzijde van de streng ( banjonet aansluiting)
    - schuif de beschermbuis naar voren totdat deze helemaal uit de romp is tot voorbij die voorste rubberhouder
    - steek een 2 mm staaldraad pen door de rubberhouder zodat deze niet meer de romp in kan
    - koppel de verlengstang af
    - zo...nu zit de motor in het model en heb je de handen vrij.
    - haak de propkop aan de rubberhouder

    2e oefening:
    - wind de timer op en blokkeer de timer met de startknop...en dan zal het handeltje op de rompneus naar voren gaan en vast zitten
    - doe de propkop er weer af en de 2 mm pen er weer door
    - haak de verlengstang er weer aan
    - probeer ( ook al heb je nog geen opwinder) via die verlengstang de motor wat op te winden...bv 50 omwentelingen
    - steek de 2 mm pen er weer door en je merkt dat die wat wil roteren door de torsie maar de pen komt tegen het handeltje op de rompneus en kan dus niet verder.
    - let op...nu moet de propkop er weer op maar duw het handeltje wat iets uit de propkop steekt naar achter...haak de propkop aan...steek deze keurig in de romp...en laat dan dat handeltje los...
    - nu is de propkop vrij en wil draaien..dwz..iets totdat één van de 1 mm stifjes aan de propkop tegen de handle aan de rompneus komt

    - zo bijna klaar
    - nu mag je proberen om de bladen uit te klappen in de werkstand..als het goed is blijven die nu uit staan.
    - wanneer je nu op de startknop drukt..en de knop loslaat dan gaat de timer lopen en gelijktijdig gaat de handle op de neus los en gaat de prop draaien.

    Kan zijn dat 50 omwentelingen iets te weinig is om eea te laten werken..probeer het maar voorzichtig.

    oefening 3
    opwinden met de beschermbuis...dat leg ik later uit...eerst het bovenstaande onder de knie hebben...
     
    Jan Jaap vindt dit leuk.
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    O ik zie t al je hebt mijn kennis helemaal niet nodig. Adviseer je nog wel. Kom eens langs op een wedstrijdmeeting met je model kunnen we s kijken wat er allemaal mogelijk is met goede begeleiding
     
    Jan Jaap vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Oh jawel, die heb ik dadelijk zeer zeker nog wel nodig hoor. zo komt dadelijk het afstellen van richtingsroer en het stabilo. Mijn vrije vlucht ervaring is beperkt tot A1, A2 en die zaalvlieger van opitec en wat eigen gemaakte werpmodellen. Met grotere rubbermodellen weinig tot geen ervaring.
    Ik zal zeker nog wel eens op een wedstrijd opduiken om kennis en ervaring op te doen.
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed bezig Theo
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou eens proberen uit te vinden wie die kist als laatste vliegend had of er mee gevlogen heeft. Hoe meer historie je van die kist hebt hoe beter we kunnen beoordelen wat er aan afgesteld moet worden. Zou je ook foto van de staart kunnen maken?
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    De kist is door mij opgebouwd ( uit componenten VIV behorende bij deze itermediate uitvoering) en afgesteld. Verder zijn er geen vluchten mee gemaakt ..het was dus een RTF+ afgestelde kist (komt uit de nalatenschap van Tiemen).
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De kop
    [​IMG]

    Stabilo bovenzijde
    [​IMG]

    Stabilo onderzijde
    [​IMG]

    Kielvlak
    [​IMG]

    Alles aangesloten op de timer. Ik heb een regulier elastiekje gebruikt, maar ben bang dat dit dubbel gevouwen te sterk is en enkel is het te slap.

    Verder werkt alles naar behoren.

    Er zit ook een streng op maat gemaakt rubber bij maar dat zit vol met scheurtjes en lijkt bros. Zal daar dadelijk ook nog een fototje van maken als hij weer uit elkaar ligt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2018
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Wat bedoel je met een regulier elastiekje gebruikt? Waar precies?

    De stabilo elastiekjes mogen/moeten wel anders om voldoende spanning te geven.

    Het elastiek dat je hebt is waardeloos. Idd helemaal bros.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    De rubberstreng die er bij zat is uitsluitend bedoeld om te laten zien hoe de rubberhouders aan vóór- en achterzijde er aan zitten,hoe de borgpen door de voorste rubberhouder zit en hoeveel strengen je de motor moet maken ( wikkelen op een plankje met 2 spijkers op een bepaalde afstand. maak één van de twee spijkers verplaatsbaar..bv 5 gaatje 5 mm uit elkaar).

    Als elastiekje voor het stabilo kun je het beste elastisch koord nemen. In dergelijk koord zit een bosje wit rond elastiek in (ongeveer 0,8 mm diameter/stuk) en daar knoop je een passend elastiekje van. Dit elastiek gaat 20 x zo lang mee dan gewoon elastiek.( UV bestendiger).

    Waarschijnlijk zijn de snoertjes welke aan de timer moeten voorzien van een gekleurd kousje...is dat het geval dan rood boven..wit in het midden en blauw aan de onderste handle.

    Zodra je oefening 1 en 2 onder de knie hebt en alles lukt gaan we verder...
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Stap 1 en 2 zitten nu goed. Het met de hand opdrasien lukt ook vrij goed. Nu effe rust en die elastiek zoeken die jij bedoelt voor het stabilo. En daarna een nieuwe streng rubbermotor maken.
    Met dit model nu rustig aan verder en niks overhaasten.

    Maar eerst de komende week weer eens een depron pampa jetje in elkaar flansen.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    elastisch koord is er in bv 6 en 8 en 10 mm o.a. bij scheepsbenodigdheden..goede ijzerhandel, kampeer uitrustingen etc.

    Als opwinder kun je deze handboormachine doen...één van de overbrengingen zit dicht bij de ideale 1:4
    https://www.marktplaats.nl/a/antiek...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

    Dit soort low cost handboormachines is zeer geschikt voor de recreant.

    De boorkop moet er af en de astap is hol. Daar de verlengstaaf in zetten en borgen met een dwars door de astap geplaatste bout/geklonken pen ( gaatje dwars door de astap boren).



    De steun aan achterzijde vervang je door een haak welke je achter je broeksriem haakt. Aan de voorzijde zit een schroefdraadgat waar je een handvat over dwars in kunt schroeven
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Gisteravond tijdens de clubavond het model meegenomen. Kreeg veel verwonderde blikken, veen kende dit soort modellen niet. Na mijn uitleg was er toch nog voor enkelen nog wat onduidelijkheid. Ook de vragen of ik het model daar de lucht in wilde gooien met vol motor vermogen heb ik afgewimpeld. Wel heb ik enkele handstartjes gemaakt waarin hij perfect zweefde.

    goede uitleg over vrije vlucht is zeer moeilijk voor de gemiddelde radio vlieger. Pas als ze het zelf gezien hebben denk ik dat alles duidelijk wordt.
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Kleine rc velden en een wakefield volle bak geen goed idee. De motorloop is ongeveer 30 tot 40 seconden en een erg slecht idee de dt in te laten komen met lopende motor. Kans op schade is dan erg groot. Nodig ze uit voor de dutch old warden. Als het lukt qua datum voor mij en de omstandigheden zijn kunnen we prima een demo geven. Denk dat je qua club wat ver weg zit om eens langs te komen en 1 en ander te showen en uit te leggen.
     
    bobt vindt dit leuk.
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag


    Dit geeft wel wat duidelijkheid...
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    als het zover is geef ik wel een demo voor de clubleden in Weert op de heide....... Voor de rest ga ik ermee vliegen bij mijn Belgische vrienden....
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zo, effe een stilte geweest, heb inmiddels zo een oude boor op de kop weten te tikken. Nu moet deze nog aangepast worden. Verder een nieuwe rubber gemaakt en meteen gesmeerd.
    Wat betreft het aanpassen van die boor moet ik op zoek naar iemand die me daarbij kan helpen om enkele onderdelen te draaien/frezen.
     
  18. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Zou graag zien wat je aan de boor gaat doen !!!! Ben ook zover om zoiets te maken ben het gedraai met mijn vingers al beu en aangezien ik inmiddels al een paar rubber aangedreven modellen bezit ...........
    Gr ger
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Ger, wat voor modellen en hoeveel rubber gaat erin? Wellicht is er wat anders mogelijk dan een boortol in jou geval
     
  20. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Nog geen idee , een 2/3tal kleintjes die zouden met een apparaatje kunnen maar de Keilkraft Senator waarschijnlijk niet of is die je gaat maken voor de grotere zweefklassen F1b ?
     

Deel Deze Pagina