Hoi,
Binnenkort ga ik experimenteren met nieuwe vleugels voor op een van mijn kisten. Het idee is om een ingedekte vleugel te bouwen tussen de 50 en 55 gram. Dit is erg licht, aangezien conventionele vleugels ongeveer 55 gram wegen. Eerder experimenten van andere Nederlandse vliegers lieten de potenties zien van ingedekte vleugels. Voordelen zijn: erg stijf en sterk, een veel nauwkeuriger profiel, geen last van gaatjes in de bekleding (bij een landing op bv struikjes) en ook nog eens veel sneller te bouwen.
De eerste vleugels die op deze manier zijn gebouwd, positieve bouwwijze (baggen) en massieve schuimkernen met een huid van een vezel versterkte kunststof, kwamen boven de 60 gram uit. De materialen die dan werden gebruikt zijn:
Isolatieschuim à 33kg/m3 en Koolstofvezel à 65 g/m2. Het bleek echter dat deze vleugels een stijfheid hadden die buitensporig hoog was voor de toepassing.
Het plan is nu om 15kg/m3 PS schuim (piepschuim) te gebruiken met een huid van 36g/m2 aramide. Dit zal alles bij elkaar zorgen voor een minder stijve vleugel maar die wel de beoogde massa heeft. Of de vleugel dan nog steeds stijf genoeg is, zal moeten blijken.
Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen. Aankomende week verwacht ik de schuimkernen te ontvangen. Deze heb ik cnc laten snijden.
Kevin
Binnenkort ga ik experimenteren met nieuwe vleugels voor op een van mijn kisten. Het idee is om een ingedekte vleugel te bouwen tussen de 50 en 55 gram. Dit is erg licht, aangezien conventionele vleugels ongeveer 55 gram wegen. Eerder experimenten van andere Nederlandse vliegers lieten de potenties zien van ingedekte vleugels. Voordelen zijn: erg stijf en sterk, een veel nauwkeuriger profiel, geen last van gaatjes in de bekleding (bij een landing op bv struikjes) en ook nog eens veel sneller te bouwen.
De eerste vleugels die op deze manier zijn gebouwd, positieve bouwwijze (baggen) en massieve schuimkernen met een huid van een vezel versterkte kunststof, kwamen boven de 60 gram uit. De materialen die dan werden gebruikt zijn:
Isolatieschuim à 33kg/m3 en Koolstofvezel à 65 g/m2. Het bleek echter dat deze vleugels een stijfheid hadden die buitensporig hoog was voor de toepassing.
Het plan is nu om 15kg/m3 PS schuim (piepschuim) te gebruiken met een huid van 36g/m2 aramide. Dit zal alles bij elkaar zorgen voor een minder stijve vleugel maar die wel de beoogde massa heeft. Of de vleugel dan nog steeds stijf genoeg is, zal moeten blijken.
Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen. Aankomende week verwacht ik de schuimkernen te ontvangen. Deze heb ik cnc laten snijden.
Kevin