F1b Wakefield vleugels

Hoi,

Binnenkort ga ik experimenteren met nieuwe vleugels voor op een van mijn kisten. Het idee is om een ingedekte vleugel te bouwen tussen de 50 en 55 gram. Dit is erg licht, aangezien conventionele vleugels ongeveer 55 gram wegen. Eerder experimenten van andere Nederlandse vliegers lieten de potenties zien van ingedekte vleugels. Voordelen zijn: erg stijf en sterk, een veel nauwkeuriger profiel, geen last van gaatjes in de bekleding (bij een landing op bv struikjes) en ook nog eens veel sneller te bouwen.
De eerste vleugels die op deze manier zijn gebouwd, positieve bouwwijze (baggen) en massieve schuimkernen met een huid van een vezel versterkte kunststof, kwamen boven de 60 gram uit. De materialen die dan werden gebruikt zijn:
Isolatieschuim à 33kg/m3 en Koolstofvezel à 65 g/m2. Het bleek echter dat deze vleugels een stijfheid hadden die buitensporig hoog was voor de toepassing.
Het plan is nu om 15kg/m3 PS schuim (piepschuim) te gebruiken met een huid van 36g/m2 aramide. Dit zal alles bij elkaar zorgen voor een minder stijve vleugel maar die wel de beoogde massa heeft. Of de vleugel dan nog steeds stijf genoeg is, zal moeten blijken.
Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen. Aankomende week verwacht ik de schuimkernen te ontvangen. Deze heb ik cnc laten snijden.

Kevin

Kevin, dat klinkt erg goed! Nu ben ik zelf geen wakefield-vlieger maar ik vind dit soort technieken altijd erg fascinerend. Laatst liet Noud Coetsier mij koolstof versterkte vleugels zien en die waren echt hartstikke mooi.

Even inventariseren: hoeveel mensen op dit forum vliegen wakefield of willen dit gaan doen?.

Ik gok niet erg veel. Maar ik loop wel een beetje met het idee rond wat meer mensen hier te krijgen. Daarom neem ik het initiatief door dit topic te starten. Hopelijk dat wat meer van de Nederlandse FAI vliegers van zich laat horen.

Ik vlieg geen f1b, daar zal voorlopig ook niet van komen, maar ik vind de techniek erg interessant. Ik ben benieuwd naar je nieuwe vleugels!

Disser gewebe

Kevin,

Ik zou eens kijken op de R&G site, ze hebben nu het kevlar-disser gewebe. Op zich lijkt mij dat beter (stijver) dan 36 g/m2 kevlar. Rudi Holzleitner heeft het gebruikt op zijn DLG en was er volgens mij zeer treveden over.
Cheers

Bart

Nogal wat wakefieldvliegers kom je niet op het forum tegen. De meesten zijn lid van de (vrije vlucht) modelvliegclubs van Nijmegen en Arnhem en Condor uit Zwolle of mogelijk van enkele clubs uit Brabant of Limburg. Zelf ben ik lid van Condor. Ik beschik over een zeer eenvoudige wakefield, een Prima, dus ik tel niet echt mee. Bovendien heb ik nog maar twee keer eerder aan een wakefieldwedstrijd meegedaan. Mijn gemiddelde ligt op ééns per 2 jaar, dus zoals gezegd ik kom niet echt in aanmerking om wakefieldvlieger genoemd te worden. Mijn eerste wedstrijd moest ik halverwege beeindigen omdat een propellerblad loskwam en bij een poging dat te verhelpen de propnaaf beschadigd raakte. Mijn tweede wedstrijd (een clubwedstrijd dat wel, maar toch) heb ik van de 5 ronden vóór de fly-off 4 maxen gevlogen. Doordat ik in de 5e ronde een nieuwe motor moest gebruiken en die blijkbaar niet geknoopt was zoals hij had gemoeten vloog ik toen geen max. Helaas.
Voor mensen die met wakefieldvliegen willen beginnen of (zoals ik) de kans willen hebben om zo nu en dan eens wat te vliegen: De Prima is daar een geweldig toestel voor. Er zijn bouwdozen beschikbaar, maar je kunt ze ook als ARF krijgen. Wil je een beetje de trent van het moment volgen, dan ontkom je er echter niet aan om lid te worden van een van de genoemde clubs.

Ik beschik over een zeer eenvoudige wakefield, een Prima, dus ik tel niet echt mee. Bovendien heb ik nog maar twee keer eerder aan een wakefieldwedstrijd meegedaan. Mijn gemiddelde ligt op ééns per 2 jaar, dus zoals gezegd ik kom niet echt in aanmerking om wakefieldvlieger genoemd te worden.
Daar ben ik het niet mee eens. Zelf ben ik ook een aantal jaar terug begonnen met een Prima. Het is echt een erg goed vliegtuig. Zowel om te bouwen als om te vliegen. En 4 van de 5 rondes vol vliegen op je tweede wedstrijd is echt een super goede prestatie. Ik denk niet dat veel mensen hetzelfde kunnen zeggen.

Dat een prima onderdoet aan een koolstof kist is niet helemaal waar. Natuurlijk ligt de still-air tijd (zonder thermiek) van een Prima lager dan van een koolstofmodel. Maar tijdens een wedstrijd komt het toch aan op het thermiek vliegen. Zo heb ik met mijn Prima ook een wedstrijd gewonnen tegen twaalf ervaren vliegers met voornamelijk koolstof kisten en dat met minder dan een jaar ervaring.

Het zou leuk zijn je nog een keer bij een wakefield wedstrijd te zien. Winnen is echt niet het doel van zo'n wedstrijd. Hoewel de meeste van ons dit wel leuk vinden, gaat iedereen uiteindelijk toch voor het leuk vliegen.

Kevin

Kevin,

Ik zou eens kijken op de R&G site, ze hebben nu het kevlar-disser gewebe. Op zich lijkt mij dat beter (stijver) dan 36 g/m2 kevlar. Rudi Holzleitner heeft het gebruikt op zijn DLG en was er volgens mij zeer treveden over.
Cheers

Bart

Ja, is misschien ook nog het proberen waard. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de stijfheid die ik krijg met alleen aramide. Misschien toch twee setjes vleugels bouwen.

Het zou trouwens ook best fijn zijn als R-G op mijn mails reageert, dan maar als nood oplossing 36 grams kevlar bij Composite models kopen en dan later het kevlar disser gewebe met al het andere spul dat ik wil hebben bij R-G als ik nog een keer mag betalen...

Ja, is misschien ook nog het proberen waard. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de stijfheid die ik krijg met alleen aramide. Misschien toch twee setjes vleugels bouwen.

Hallo

Alleen kevlar levert een vleugeltje op waar je wel gewoon mee kan vliegen en waar je vermoedelijk ook zonder flutter door de burst komt, echter........
De torsiestijfheid van de vleugel zal flink achterblijven waardoor je fors wat meters aan hoogte inboet in de stijgvlucht. Elk bewegingkje van de vleugel, ook al is dat geen flutter, werkt remmend.
Mijn advies zou dus zijn om de tijd en kosten voor een vleugel met alleen de aramide te besteden aan een vleugel met het genoemde hybrid doek.

Arno

Dat is de reden dat we dit hybride doek zelf maakten (20 jaar geleden :) )

Laatst bewerkt:
Hmm, toch niet echt positieve berichten over alleen Aramide.

Misschien toch maar voor de extra disser gaan. Maar ik heb nog even bedenk tijd want voorlopig reageerd r-g nog niet.

Kevin

Misschien toch maar voor de extra disser gaan...........
Kevin

@ Kevin

"Misschien....." zeg jij; je moet dus eerst echt overtuigd worden ;). Hier een voorbeeldje waarom een (torsie)stijve vleugel belangrijk is.

In het verleden heb ik wel eens een wakefieldje gebouwd en wat vluchtjes gemaakt. Dat was zelfs nog in de tijd van de vol-balsa vleugels. Na het gaan toepassen van composietmaterialen als CF liggers, cap strips en uiteindelijk ook cf d-dozen, in deze volgorde, kwam ik met hetzelfde ontwerp toestel (zelfde profiel, iets hogere slankheid) en met dezelfde prop/rubber combinatie circa 30 meter hoger uit !
Zoals ik al eerder aanhaalde werkt elke vleugelbeweging als een rem. Vooral tijdens de burst wanneer de meeste energie vrij komt gaat er een schokgolf van energie door je hele kist (vaak genoeg zie je dan van alles trillen en rammelen aan een wak :) ) en het is juist deze fase die je zo optimaal mogelijk moet zien te benutten. Vaak heb je je eerste 40 meter hoogte te pakken in die eerste 5 sekonden....

Arno

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik zal vanmiddag mijn bestelling aanpassen en een metertje van dit materiaal toevoegen. Ben wel benieuwd hoe stijf het word. Arno, hoeveel denk je dat dit scheel ten opzichte van alleen kevlar, of glas met kool disser?

Uiteindelijk is het plan om ergens in 2009 een compleet nieuwe kist af te hebben. Deze zal niet met een mechanische timer werken maar met servo's en een blackmagic timer.
Ik heb gister een nekje getekend in Solidworks. Het wordt toch wel echt een stuk mooier zonder al die uitstekende armpjes en mechaniekjes. Ik moet nu alleen nog kijken hoe ik hem ga produceren.

Kevin

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik zal vanmiddag mijn bestelling aanpassen en een metertje van dit materiaal toevoegen. Ben wel benieuwd hoe stijf het word. Arno, hoeveel denk je dat dit scheel ten opzichte van alleen kevlar, of glas met kool disser?

Hi Kevin,

Dat durf ik zo niet te zeggen omdat ik geen ervaring heb met dat nieuwe spul :(
Wat ik wel niet zie aan dat doek is hoever de CF vezels uit mekaar liggen; op een F1B vleugeltje zou je toch wel een disserpatroon van max 3 x 3 cm moeten hebben....... en dat cf draadje (zal wel 1k zijn) dus dat is niet het gewicht.

Glas met kool disser zou ook is ook niet verkeerd, maar er wordt vooral voor kevlar gekozen vanwege de robuustheid.

Arno

Laatst bewerkt:
Hallo.

Even wat out of topic:

Hallo Arno! Schöne Grüsse aus Karken!

Wenn ich deine Ausführungen so lese, dann werde ich dich, falls du in Karken fliegen kommen solltest, wohl hin uns wieder mal bezüglich Kohle/Kevlar/Glas mal löchern müssen.

Groetjes,
Willi

Kevin,

De 40 grams aramide met disser heeft een laminaat gewicht van 95 gram/m2
R&G Faserverbundwerkstoffe | Aramid-/Carbon-mesh fabric 40 g/m² | online kaufen

Het volgende is veel stijver en heeft een laminaat gewicht van 85.5 gram/m2
R&G Faserverbundwerkstoffe | Carbon fabric "Spread-Tow" UHM 50 g/m² | online kaufen

Bas

Hi Bas

Ff uitleggen svp..... die 95 gram laminaatgewicht is vrij hoog. Ik reken zelf met 1.7 tot 1.8

Dat voll CF stijver is; ok Wat het gewicht betreft ben ik niet zeker

Arno

Hi Bas

Ff uitleggen svp..... die 95 gram laminaatgewicht is vrij hoog. Ik reken zelf met 1.7 tot 1.8

Dat voll CF stijver is; ok Wat het gewicht betreft ben ik niet zeker

Arno

Hoi Arno,

dat zijn de getallen die R&G opgeeft.

P.s. Is de factor 1.7 tot 1.8 voor GFK of voor AFK? Ik verwacht voor AFK een hoger getal omdat de soortelijke massa lager is dan GFK.

Bas

Laatst bewerkt:
Back