F1B, wakefield.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 12 sep 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Ach weet je. De hobby is nogal duur.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    20191124_151618.jpg
    De timers voorzien van de startknoppen. Gisteren wat geprobeerd hoe alles functioneert en dat gaat prima.
    20191124_155221.jpg
    Vandaag ook 2 nieuwe staartbomen voorbereid en kielvlakken erop geplakt.
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Aangezien de timers niet zomaar 1 op 1 over kunnen in de bestaande rompen moet er 1 en ander aangepast worden. Bij 1 model is de keuze gemaakt een compleet nieuwe rompschaal erop te zetten. De huidige is al een paar keer aangepast dus nogmaals aanpassen zal de kwaliteit niet ten goede komen.

    1 groot probleem is de wingwiggler. Ik ga van een mechanische 2 positie ww naar een servo gestuurde ww aan 1 zijde. Die ww kan ik namelijk meerdere bewegingen laten maken dus 1 zijde is voldoende. Er zit nu een gat wat het grote mechanische stuk zat van de ww. Een mal gemaakt van schuim en hierover een aantal lagen cf gelamineerd om een soort u stukje te krijgen. Deze lijm ik op de plek van het huidige gat en kan daar dan de E-ww plaatsen.

    Een paar foto's
    20191125_162630.jpg 20191126_124145.jpg 20191126_124153.jpg
    Het schuim moet ik nog (op)lossen.
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    20191126_133558.jpg
    Het schuim eruit gehaald en houd een mooi bruikbaar onderdeel over.
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Morgen nog een tentamen maken voor de studie en dan kan er weer doorgebouwd worden. Hopelijk waarderen jullie nog steeds de updates, dus de komende tijd komt er weer meer aan.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Dordrecht
    Waarderen we zeker laat maar komen die update en succes met de tentamen.
     
    beemstra vindt dit leuk.
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels maar s begonnen met een eerste versie van de timer inbouw. Deze eerste versie is voornamelijk voor het uitvogelen van de arm posities, servo enzovoort.

    Goed wat gaat er ingebouwd worden. Nou kan ik her wiel opnieuw uitvinden maar dat duurt me te lang. Dus even shoppen bij 1 van onze vrienden en hoppa een timer bouwpakket. De afgelopen periode ben ik druk aan het denken geweest hoe ik dit in ga bouwen in de bestaande rompen. Bij 1 model is de nek al een keer aangepast dus dat gaat helaas niet nog een keer. Daar komt dan ook een nieuwe nek op.

    20191228_170113.jpg
    Dit wordt het hart van de timer aansturing.

    20191228_174811.jpg
    Wat wordt er nou in de nek gepropt straks. 2 servo's, startknop, laadkabel, timer en accu. Daarbij nog een tracker en de romp zit wel vol. Pfff en dan in de toekomst ook nog een gps dat wordt nog goed nadenken.
    20191229_144503.jpg
    Van carbonplaat een plaatje gemaakt die precies op de plek valt van de oude timer.
    20191229_153555.jpg
    Met dit plaatje wat ruzie om deze goed te krijgen. Zal vanmiddag een nieuwe maken. Maar dit is de eerste mockup voor het hart van de timeraansturing.

    Snel meer....
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Na een aantal keren proppen, zagen en nogmaals proberen, kom ik er achter dat alles wat ik wil gewoon niet in de bestaande nek past. Laten er wat Nederlanders zijn die al eerder tegen dit probleem aan liepen. Dus het wordt tijd voor een nieuwe nek. Niet zozeer hoger maar vooral langer. Dit geeft meer vrijheid. De nieuwe nek geeft zoveel ruimte dat er meteen een voorbereiding gedaan gaat worden voor een GPS unit die het zoeken een stuk makkelijker maakt.
     
  9. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amersfoort
    Wordt je genekt door je nek....
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    :rofl::rofl::rofl:
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    20200314_144446.jpg
    Nog genoeg te repareren en nieuwe kisten bouwen.

    20200314_164252.jpg
    Inmiddels ook de nieuwe nek binnen. Ik verwacht niet echt meer een ruimtegebrek.

    Ondertussen vandaag nog een kielvlak, stabilobokje gelijmd en een plaatje koolstof gelamineerd voor de luiken in de nek.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    20200314_173809.jpg
    Nr.1 aan t drogen

    20200314_173815.jpg
    Nieuwe kist kielvlak erop. Dit is een carbon staartboom dus dat was even wennen.
     
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Dendermonde
    Wat gebruik je anders als boom? Aluminium?
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Alu/carbon/alu ja. Dit wordt een semi stormkist dus alles mag wat sterker. Vind die carbon booms niet zo mooi..
     
  15. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Dendermonde
    Mooi misschien niet, maar wel praktisch stijf en licht... Is carbon ruwer dan aluminium/metalen? Ik zag een filmpje waarbij iemand zijn hand geschaafd had aan een carbon buis...
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    De alu buizen zijn lichter maar zwakker. Het alu is helemaal glad en door netjes de naad onderaan te zetten is die ook weg. De boom is ruw van het tape dat gebruikt tijdens het fabricage proces. Er zitten soort van ringen in het materiaal.

    Er is veel heel materialen wat te zeggen. Alles heeft voor en nadelen..
     
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoelang maak jij je staart?
    (achterkant vleugel-voorkant stabilo)
    Je lijkt redelijk wat van de staartboom af te willen zagen...

    En maak je de staartboom van je 'stormkist' korter dan de anderen?
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Alle staartbomen krijgen de zelfde lengte. Alles op standaard lengte zoals de ontwerper t bedoeld heeft. Ik ga even opzoeken hoeveel dat is.

    Het lijkt veel aan de achterkant maar het moet wel. Wil je de hamer netjes in de staartboom lijmen moet dat er af. Meet de buitendiameter van je bestaande kist maar s op en meet die maar s door op een nieuwe staartboom.
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Den Haag
    Conus tot hamer 735 mm
     
    crins vindt dit leuk.
  20. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Nijmegen
    thanks...
     

Deel Deze Pagina