F1B, wakefield.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 12 sep 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels heb ik een carbonplaat klaar voor de klepjes maar eerst s puzzelen op papier.

    20200320_160632.jpg
    De gps unit verwacht ik nog. Maar die past mooi op de plek waar nu de zender ligt.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    en de accu nog....enkele WW?
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Accu naast de gps is plek voor en inderdaad enkele WW.

    Zie je steeds meer zelfs Viv had t er al over 1 is zat. Als je maar meerdere fasen kan programmeren is t goed.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    welke stapjes maak je dan?
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Heb t nog maar even nagevraagd.

    Finse vlieger Tapio, ken je denk ik wel Henk doet dit:

    Neutraal bij start, vleugels dus gelijk.
    Bij powerburst linker flink omhoog. Na burst minder hoog en overgang naar zweef weer naar neutraal.

    Ik kan geloof ik 8 of 9 stappen maken in het programma dus elke stap zou een andere stand kunnen geven op de servo. Nu is dat niet nodig maar wel handig te hebben
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ok das goed..doe je stapjes of geleidelijk ... kan dat met je programma?
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Stapjes.

    Heb geen mogelijkheid om t heel langzaam te laten veranderen. Met een mechanische doe je dat immers ook maar krijg wel de mogelijkheid per stapje geleidelijker te zakken. Dit is een kwestie van proberen ook denk ik. Ben tot nu de enige die deze timer heeft in Nederland, maar daar komen we wel uit.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    ga zo door...hopelijk zien we elkaar toch dit jaar op Garderen/Zulpich.
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ja wie weet. Zulpich staat wel op de planning. Dan moet de vloot weer op orde zijn.
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    20200321_130025.jpg
    Vandaag als eerste op de planning de luiken open zagen. Blijft een zenuwen werk, 1 foutje en de nek zou zomaar een mooi schoorsteen stuk kunnen worden.
    20200321_130015.jpg
    Eerst boor ik een aantal gaten voor om vervolgens met een diamantzaagblad de luiken eruit te zagen. Met een diamantvijl alles bijwerken en afwerken met een nagelvijl. Ik kreeg de tip en dat werkt perfect. Je kan ze alleen na een nekje bijwerken weggooien maar goed.
    20200321_133945.jpg
    Dat geeft een mooi resultaat. Het rechterluik en dan het middenstuk ervan komt een stuk carbon,balsa,carbon. Dit zit weer verbonden met een blok abachi hout waar de vleugelpen doorheen komt. Nadat dit er allemaal inzit wordt dat stuk nog verder bijgewerkt.
    20200321_141616.jpg
    Een testplaatje gemaakt voor de servo die eigenlijk het hart vormt van de besturing. Zodra ik tevreden over de passing en locatie van alle armpjes e.d maak ik een mooi plaatje met het zelfde blokjes patroon als de nek zelf. 20200321_144601.jpg
    De servo gemonteerd en passen van de armpjes. De armpjes worden nu deels in het klepje en deels in de nek vastgezet. Ik heb hierover getwijfeld. Maar tijdens een wedstrijd haal je nooit de servo eruit mocht deze kapot zijn. Dus deze wordt altijd gecontroleerd en met aandacht los gehaald. 20200321_152009.jpg De startknop is inmiddels ook gemonteerd.

    Volgende stap is de gene waar ik t meeste tegen op zie. Het plaatsen van de WW. Gelukkig zijn er mooie tekeningen gemaakt dus de positie is goed duidelijk.

    Als er weer een update te plaatsen is meld ik me weer.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    20200322_124015.jpg
    Na een malletje of 4 had ik eindelijk de goeie gemaakt. De ww zit op zijn plek. Nu nog wat bedenken om de schroefjes te verzinken.
    20200322_124440.jpg
    De servo zit op een mooie benaderbare plek. Mocht deze s kapot gaat is t vrij simpel te wisselen. 20200322_124934.jpg De startknop en fronplaat maar even erop om een idee te krijgen dat het best strak wordt zo. 20200322_125818.jpg
    Timer print past mooi op z'n plek zo. Stiekem best veel ruimte.
    20200322_134745.jpg
    Nog een kort overzicht wat er allemaal in die romp gepropt wordt.

    Volgende grote klus is een blok in de nek lijmen waar de vleugelpen doorheen komt.

    Ondertussen wordt er ook niet stilgezeten met de staartbomen. 1 staartboom is bijna klaar, op de 2e gaat vandaag het stabilo bokje.
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    20200322_155746.jpg
    Aangezien er een stukje 12 uur moet drogen. De mal er maar weer bijgepakt en wederom een stabilo steun gelijmd. Wachten tot dit droog is. Grappige aan dit model is dat die een functie extra krijgt. Er komt een ander type hamer dat een extra dimensie zou moeten geven aan de stijgvlucht. Weinig mensen hebben hier ervaring mee dus maar eens vragen aan de fabrikant hoe of wat.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Goed bezig!
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi VV jongens...

    De verhuizing van de Vintage RA/RC is afgerond en het VV subforum is weer helemaal VV.

    Hoop dat we elkaar snel weer zien op Garderen.

    Hou moed!!!

    Doeiii

    Henk
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels het nieuws gehad dat er een mooi glasvezel kokertje op weg is naar mij. In deze koker past precies de GPS unit.

    Ik hoor af en toe nog wel s de verhalen van vroeger. Ja toen was alles anders (beter?).
    Voor de mensen onder ons die deze verhalen minder goed kennen.

    Wou je toen je model niet kwijtraken was het vaak beste optie er meteen achteraan te rennen. De performance was vaak ook wel minder dus je kwam er af en toe ook wel mee weg goed te kijken waar die land en dan er naar toe lopen en zoeken.

    De eerste hulpmiddelen die mij bij staan en mij zijn geleerd is het gebruik van een kompas. Door een richting te pijlen was het eenvoudiger een koers aan te houden.

    Langzaam aan deed de elektronica zijn intrede en werden er beacons ontwikkeld die op een voor jouw vaste frequentie een puls uitzenden. Naar mate je dichterbij komt wordt het signaal sterker. Dit signaal kun je oppikken door een medium met ontvangst capaciteit en waarbij je de gewenste frequentie kan instellen. Wordt door velen als hoofd beacon gebruik bij andere weer als back up maatregel.

    Verrekijkers werden op een bepaald moment uitgerust met een kompas die een richting in graden gaf. Met behulp van een gps unit, die bijvoorbeeld nog wel met geo caching wordt gebruikt, kon er een lijn getrokken worden in de richting van de gemeten koers. Door op deze lijn te blijven zou je zo naar je model moeten lopen.

    Tegenwoordig kan t anders. Er zijn een aantal gps units verkrijgbaar, een enkeling ontwikkeld zijn eigen, die betaalbaar zijn en licht genoeg voor in onze modellen.

    Kijkend naar de unit die ik ga gebruiken kan ik een en ander laten zien.

    20200324_185813.jpg
    Het setjes bestaat uit een gps beacon die in het model gaat en een ontvanger. Op het plaatje boven is de ontvanger afgebeeld.

    20200324_185856.jpg
    Het volgende staat er in beeld. Het concept is eigenlijk erg simpel. Het pijltje geeft aan in welke richting het model ligt en op hoeveel afstand. Nu kan er gekozen worden door veel op de paden te blijven en zo de natuur te sparen. De stroomvoorziening gaat in mijn geval via de timer. Maar dit systeem is ook stand alone aan te schaffen.
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk uit Bernard..straks moet je met je F1B nog verhuizen naar het RC forum...:D:D:D
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    :rofl::rofl::hammer:

    O ja ik zal oppassen.
     
  18. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Geef eens een voorbeeld van de gps in het model.. Hoe klein is het en hoeveel weegt 't?
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    received_805858093568815.png
    Slechte kwaliteit ik weet t maar is niet anders.

    16x5.4 mm en dan 29 mm hoog, de bovenste 4 tot 5 mm steekt uit de romp.

    2.5 gram
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ik denk datb ik het restant van de pieper van pim maar aan de wilgen hang...

    of...

    zie Vrije Vlucht winkel
     

Deel Deze Pagina