F1Q maar nu iets anders

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door HBZWEEF, 6 feb 2023.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Hieronder een filmpje over de geautomatiseerde start van Pim's F1Q model. De start is op een moderne voor OpenTX geschikte zender (in mijn geval een Frsky Taranis, maar een Radiomaster o.i.d. is ook geschikt) geprogrammeerd met behulp van een aantal opeenvolgende flightmodi welke ieder een vooraf bepaald aantal seconden duren. Op het kanaal van Painless 360 op YouTube is beschreven hoe je zoiets moet instellen. Bedankt Gerard voor deze tip.
    Ik heb 4 flightmodi ingesteld te weten. Fase 1: voorbereiding, Fase 2: motor klim, Fase 3 afvlakken (bunt) en Fase 4 zweeffase met lichte bocht. Verder heb ik nog een fase met roer neutraal waarin ik het model als een normaal radiozweefmodel kan sturen die ik met een schakelaar handmatig instel.
    Op ieder moment kan de voorgeprogrammeerde start worden onderbroken door de schakelaar waarmee de start wordt geïnitieerd terug te zetten. Dit om ongelukken bij de start te voorkomen bij voorbeeld als de ingestelde timers niet goed op elkaar zouden zijn afgesteld.

    Op deze manier is het vliegen van een vrije vlucht F1Q model op kleine terreinen goed mogelijk. Door de zender uit te zetten tijdens de vlucht klapt het stabilo op (DT) en zakt het model verticaal terug naar moeder aarde. Bedenk wel dat het model daarna niet meer bestuurbaar is.

    Aan het model van Pim is slechts een vierkanaal Frsky ontvangertje type D4RII en een vario moduul om de hoogte af te lezen (niet perse noodzakelijk) toegevoegd. Er zaten al twee micro servo's in in de standaard vrije vlucht uitvoering met push-pull op stabilo en pull en veer op richting. De Hacker A10 borstelloze motor met vertraging en de Hacker regelaar waren ook standaard.

     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Goed gedaan jochie....petje af!!!

    Ik ga hier ergens een veld aanharken..maaien..of wat dan ook..want dit wil ik natuurlijk zien...
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  3. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Toch moeilijk een filmpje van jezelf te maken dus heb ik mevrouw Ellen de Bont, de bekende cineast ingeschakeld.
    ;)
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina