F2B elektro set-up

Erik-M

PH-SAM
Om bij mijn eigen club te kunnen trainen moet ik naar 4T en/of elektro aandrijving. Ondanks een klein ongelukje met m'n nieuwe 4T kist (Saito 56 op Sternschnuppe van Maikis) ga ik zeker door op deze weg. De eerste vluchten waren veelbelovend. Om echter nog vaker en op minder gunstige tijden te kunnen vliegen wil ik hiernaast ook elektrisch gaan stunten. Mijn goal is kisten van een afmeting waarmee in geval van brandstof met een 8 tot 10cc gevlogen wordt.
Op Fesselflug-center een bericht gelezen van Peter Germann wat mij wel aanspreekt.
Vandaag tijdens de tweede Staka, weer een geweldige dag gehad, sprak ik met Bruno over elektro set-ups. Misschien wil hij hier nog eens reageren met wat aanwijzingen en linkjes naar interessante sites.
Als er nog meer suggesties zijn voor een serieuze instap in de E-F2B dan hoor ik het graag. Wat ik voorlopig niet zoek zijn intelligente systemen met verschillende sensoren die de motor op vele parameters bijregelen tijdens de vlucht. Ik denk dat dit dan weer net een stap te ver is voor mij op dit moment. Eigenlijk wil ik iets wat het gedrag van een 4T benadert.

Enfin, laat eens horen wat jullie aan te bevelen hebben voor wat betreft motor, prop, regelaar, timer en accu.

Hoi Erik,
Kijk maar eens op de website van Keith Renecle. Hij heeft op dit moment de beste 'niet intelligente' electro aandrijving. Wat dan over blijft is de inbouw van de electromotor. Idealiter moet de motor zowel aan de voor- als achterkant ingebouwd worden. Ik heb daar wel een ideetje over, maar daar is een draai- en freesbank voor nodig.
http://www.keithrenecle.co.za/Electric CL.htm

Hoi Erik,

Henk heeft gelijk over de timer.
De timer regeld het toerental.
Het toerental wordt gemeten door een draadje aan een van de motor draden.
De regeling in de timer kan zo ingesteld worden dat hij door schiet. Hierdoor krijg je in de hoeken wat extra power.
Hij heeft ook een prop strike detectie.
Deze is naar mijn idee niet helemaal goed uitgevoerd.
Toen ik met een gare accu een wingover maakte stopte de motor bovenin. De timer ziet dat het toerental niet gehaald wordt en stopt er mee.
Verder prima timer.

Groet Robert- Jan

Robert-Jan, jou timer in combinatie met een CC regelaar die goed ingesteld is werkt bij mij ook goed, is wel indoor, maar ik denk dat hij buiten ook goed te krijgen is. Niet zoals diegene die Henk en Bruno gebruiken, maar wel werkbaar.

Erik heeft al een timer van mij.
De timer die Henk aan geeft is naar mijn idee beter.
Ik heb er nog niet zo veel ervaring mee want ik had het model uitgeleend aan een andere LB vlieger.
Hij is te gebruiken in combinatie met een goedkope regelaar zonder governor.

Ik vlieg mijn indoor modellen met mijn eigen timer. Dit gaat prima.
De cardinal heeft een timer die gemaakt is van een data logger van sparkfun.com.
Werkt ook prima.
Maar dan wel met Castle Creations + Governor.

Groet Robert-Jan

Om het toerental te kunnen meten maakt renecle gebruik van de spanning op een van de motor draadjes. Elke keer dat er sprake is van een wisseling kijkt hij op een tellertje wat de stand is. Deze teller is een 16 bit teller die maximaal tot 65535 kan tellen. Draait de motor te langzaam dan duurt het volgende spanningsmoment te lang en loopt de teller over deze 65535 heen. De software neemt dan aan dat er sprake is van een prop strike en zet hij de motor uit.

Keith geeft op zijn site het bruikbare toerengebied aan.

Bij een 10 pole motor als de orbit van plettenberg zit het minimum toerental 14/10 hoger dan bij een 14 pole waar Renecle van uitgaat.

10 pole motoren worden voornamelijk voor helikopters gebruikt, de meeste andere motoren zijn 14 pole daar loop je geen risico op een onverwachte prop strike

Voor het inbouwen van de motor kun je op lijnbesturing.nl onder home werkplaats bouwverslagen bouw-instructies een artikel vinden over hardnose instructions. Er staat ook een email adres in, wellicht kun je het gebruikte spantje daar bestellen.

Deze wijze van inbouw is ruim voldoende voor 12 inch propellers. Ga je met meer vermogen aan het werk dan is het verstandig de motor ook aan de achterkant te lageren.

Back