F3-E-RES of F5J-RES ?

Discussie in 'F3-RES' gestart door Peter Den, 28 feb 2022.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik weet niet of ik deze vraag hier moet plaatsen of onder F5J?
    Oftewel: gebeurt er nog iets met het E-res of F5J-res idee?
    Worden hier nog initiatieven in genomen of is hier geen belangstelling meer voor?
     
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Beste Peter,

    vanuit de club Losser zijn wij bezig om E-RES in een wedstrijdvorm te organiseren. Het zal wel afwijken van de internationale gangbare regels.

    Het eerste event zal 9 of 10 April zijn in Losser. Het zal samen met de F5K-groep georganiseerd worden.

    Ook is E-RES welkom tijdens de eerst komende RES clinic ergens dit voorjaar.

    Meer info volgt.

    Groet Peter
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    E-RES is ook erg interesant. Ben misschien van plan 2 Wiki V-tails te gaan bouwen maar ik twijfel of het RES wordt of E-RES
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik blijf voorlopig nog ff bij RES (ik ben nog jong ).
    E-RES lijkt me vooral iets voor de F5x afdeling en zou wat mij betreft beter bij n clinic F5K/F5J passen.
    De F5J HLS, RES of 400 zijn ook n leuke variant die instappen laagdrempeliger maken.
     
    Gerrit_E vindt dit leuk.
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Niets ten nadele van F3j-RES of zo schijnt het nu te heten F3L.
    Voor mijzelf echter: er zijn maar weinig clubs waar je, en de ruimte en de tolerantie hebt om een bungie uit te leggen.
    Een E-res kist is dan toch een meer toepasbare kist en ook als universele clubkist bruikbaarder lijkt mij.
    Wat mij ook lijkt is dat E-res (maar ook RES) door het vereenvoudigde regelement en de limiten aan de bouw veel toegangkelijker zijn of zouden kunnen zijn.
    Vandaar mijn interesse.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Herkenbaar Peter.

    Voor E-RES willen wij naar een taak waarbij de motorsterkte en landingskwaliteiten minder belangrijk zijn.

    De kunst van thermiekvliegen alleen wordt beloond. Meer info volgt.
     
    specialpainter.nl, bdoets en Peter Den vinden dit leuk.
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Even een tussendoor vraagje:
    zijn dit soort dingen toegestaan binnen het RES regelement? ava-v-mount-540w.jpg
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Da's wel n mooie pendel echter:
    Nee, eigenlijk niet, volgens reglement 5.L.3.1 (te lezen op de website F3L.nl) moet alles van hout zijn.
    Scharnieren en stangen zijn vrijgesteld.
    Nou zou je deze kunnen zien als scharnier.
    Dus, maken en vliegen ;-).
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hey. Dan is de x-dream ook niet (meer) legaal, technisch gezien, tenzij je dit idd als een scharnier ziet.
    Was die regel eerder ook al zo of is die gewijzigd? En hoe wordt er in de praktijk omgegaan met de x-dream?
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dan zou een carbon stick er ook buiten vallen, maar ik wil niet vervelend doen hoor.
    In mijn planning begint een 2 meter E-res kist vorm te krijgen, of ik nu met wedstrijden mee ga doen of niet.
    Ik heb tot nu toe meerdere (4) 2 meter kisten RES gebouwd, maar wel met een hogere vleugelbelasting, als ''club kist'', maar ik zou nu meer in de huidige categorie willen vallen.
    Dus ook wel helemaal aan de regels voldoen.
    Ik zit nu echter met een carbon stick met al opgelijmde wip als overschot uit een gecanceld project en zou deze dus graag toepassen.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De staartboom mag sowieso van carbon zijn volgens de regels. De "wip" weet ik niet 100% zeker, maar gezien het feit dat verschillende modellen dat hebben zal het haast OK zijn. Misschien even checken met de F3RES Nederland organisatie voor de zekerheid.
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wij gaan uit van de regels en houden dat zoveel mogelijk aan. De wip kun je idd als scharnier zien en zou kunnen.
    Lees het reglement even na, daar staat het duidelijk genoeg in wat wel en wat niet mag.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank.
    Voor mij was uit die regel niet duidelijk of zo'n wipje inderdaad mag, maar het antwoord is dus "ja".
     

Deel Deze Pagina