f3 toestel eisen

• Topicstarter Topicstarter dogan
  • Startdatum Startdatum
D

dogan

Guest
hallo ik had een vraag ik erover te denk een andere zwever te kopen rond de 3 meter met wolfkleppen en geschikt voor een lierstart nu zou het handig zijn als het er een is die ook voldoet aan de eisen om mee te doen aan een f3j wedstrijd ( als ik zelf de kundigheid ook onder de knie ooit krijg )
wat zijn de eisen voor een toestel ? weet iemand dat ik kan het zo niet vinden
zijn er eisen voor :
gewicht / spanwijdte / lengte ? etc
en ik heb al wel een lier ( de standaard lier van graupner Leistung ca. 1,4 kW
Schleppgeschwindigkeit (je nach Schaltimpulse) 6-13 m/s
is die eventueel ook geschikt voor een f3j liestart ? een regeling voor die lier heb ik nog niet kunnen vinden behalve een hele dure op internet iets van 250 euro

m.v.g. bert

De eisen aan een toestel om aan een f3j wedstrijd mee te doen zijn niet zo hoog.
Deze zijn te lezen in het reglementen boek

Algemene specificaties:
Maximum totaal oppervlak: 150 dm2
Maximum massa: 5 kg.
Belasting betrokken op het totale oppervlak: tussen 12 en 75 g/dm2
Minimale straal van de rompneus: 7,5 mm.

Dus dat valt wel mee.

De lier is volgens mij te zwaar om in een wedstrijd te gebruiken. Maar om te oefenen is die prima!

bedankt voor de reactie alleen wat bedoel je met te zwaar ? het gewicht of is het vermogen te groot ?

Lier

Dogan,

De meeste lieren hebben een motor van1,1 KW, maar belangrijker is de totale weerstand van het hele circuit (motor, accu en kabels) dat mag niet minder zijn dan 23 milliohm.

In principe kun je met elke zwever meedoen aan F3J wedstrijden, natuurlijk zijn er specifieke F3J modellen. Het belangrijkste is het plezier in het vliegen en de motivatie om een betere piloot te worden.

ik begrijp dat ik dus een regeling erop moet zien te krijgen is geloof ik knap lastig

en ik heb ook een mooie zwever ervoor gezien de epsilon van staufenbiel ik weet alleen niet of die ook aan de lier kan dat vraag ik even na

Gewoon lekker vliegen met de lier zoals die is!
Klaar maken naar wedstrijd norm lijkt me nergens voor nodig. Dat kan later nog steeds als je dat wil.

De epsilon ziet er, voor een f3j trainer, prima uit!
Alleen vind ik die 9 grams servo's die ze adviseren een beetje erg licht. Het zal vast wel kunnen, maar dan moet er nergens speling op zitten.
Voor de prijs hoef je het niet te doen. Want voor 20€ heb je ook goede servo's die iets sterker zijn..

Back